Barnets lov § 180
Billedgenerering afventer: Illustration of a specialized social care and educational facility being managed under Danish context, showing collaboration between municipalities, regions, and social authorities, emphasizing specialized support for children and youth.
§ 180 giver Social- og Boligstyrelsen en undtagelsesvis, men væsentlig, bemyndigelse til at sikre tilgængeligheden af højt specialiserede tilbud til børn og unge med særlige behov.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
For at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til børn og unge, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde og specialundervisningsområde kan Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis pålægge en kommunalbestyrelse eller et regionsråd at etablere eller fortsat at drive et tilbud eller tilbyde en indsats omfattet af denne lov.
Stk. 2. Social- og Boligstyrelsen kan endvidere undtagelsesvis pålægge en kommune eller en region at videreføre eller forny en driftsaftale med et eksisterende privat tilbud efter denne lov og at indgå en ny driftsaftale, hvis en eksisterende driftsaftale er opsagt.
§ 180 giver Social- og Boligstyrelsen en undtagelsesvis, men væsentlig, bemyndigelse til at sikre tilgængeligheden af højt specialiserede tilbud til børn og unge med særlige behov. Det omhandler især de områder, hvor markedskræfter og almindelige kommunale prioriteringer måske ikke sikrer tilstrækkeligt udbud eller kvalitet. Paragraffen spiller derfor en rolle i at garantere, at målgruppernes behov tilgodeses på et højt fagligt niveau, selv når det ikke er rent økonomisk fordelagtigt for enkelte kommuner eller regioner. Denne statslige styring kan dog også opleves som centralistisk og potentielt virke hæmmende for lokal innovation. Den skitserede balance mellem kommunalt selvstyre og statslig indsats fremstår vag, og paragrafens formuleringer kunne forsøges præciseret for at afgrænse anvendelsesområdet og kriterierne for pålæg. Samspillet med §§ 181-184, der omhandler samling og finansiering af specialiserede tilbud, indikerer et forsøg på både at skabe koordination og handlekraft i sagens natur. De relevante bekendtgørelser og vejledninger understøtter implementeringen, men den reelle praksis kan variere betydeligt mellem kommuner og regioner.
Eksempler
Etablering af nyt behandlingstilbud for unge med komplekse sociale og psykiske behov
Social- og Boligstyrelsen kan pålægge en region at oprette et specialiseret døgnbehandlingstilbud, som er nødvendigt for at sikre den rette støtte til en målgruppe, der ikke dækkes tilfredsstillende i det eksisterende kommunale udbud.
Fortsat drift af regionalt botilbud til børn med betydelig funktionsnedsættelse
Hvis en kommune ikke kan opretholde det nødvendige tilbud, kan Social- og Boligstyrelsen pålægge regionen at fortsætte driften for at sikre, at børn med varigt nedsat funktionsevne fortsat får specialiseret støtte.
Koordinering og opretholdelse af små specialiserede tilbud
Ved faglig og økonomisk usikkerhed kan Social- og Boligstyrelsen pålægge kommuner eller regioner at indgå drift eller samarbejde om tilbud, der ellers ville blive lukket, for at bevare nødvendigt tilbudsudbud under hensyntagen til målgruppens behov.
- •At pålæg efter § 180 betyder, at Social- og Boligstyrelsen direkte overtager den daglige drift af tilbuddene – det er ikke tilfældet; de kan kun pålægge kommuner eller regioner.
- •At alle kommuner frit kan vælge ikke at have specialiserede tilbud, fordi staten så blot overtager driften – styrelsens pålæg er en undtagelse, som anvendes, når ellers tilbuddet ikke er sikret.
- •At pålæg efter denne paragraf kan pålægges uden nogen form for faglig eller økonomisk vurdering – der er dog en forventning om, at pålæggene kun anvendes for at sikre nødvendige tilbud.
Hvad betyder det, at Social- og Boligstyrelsen kan pålægge kommuner eller regioner at etablere tilbud?
Det betyder, at staten kan gribe ind, hvis der ikke sikres passende tilbud til visse børn og unge med særlige behov. Formålet er at sikre, at specialiserede tilbud faktisk findes og drives, selv om enkelte kommuner ikke prioriterer dette tilstrækkeligt.
Kan kommuner klage over pålæg fra Social- og Boligstyrelsen efter § 180?
Nej, jf. § 184 kan afgørelser om driftspålæg ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Det er en direkte statslig instruks, som kommunerne og regionerne skal følge.
Hvordan sikrer loven, at disse pålæg giver den bedst mulige støtte til barnet eller den unge?
Loven forudsætter, at tilbuddene tilrettelægges efter målgruppens behov og inden for rammerne af faglighed og økonomi. Desuden findes regler om koordinering og tilsyn for at sikre kvalitet og sammenhæng i indsatsen.
Hvilken rolle spiller rammeaftaler i relation til § 180?
Rammeaftaler, jf. § 173, sikrer en systematisk koordinering af tilbud på tværs af kommuner og regioner inden for en region. De fungerer som et led i at implementere pålæg og skabe en samlet plan for tilbuddene.
Velkommen til vejledning om § 180 i barnets lov.
Velkommen til vejledning om § 180 i barnets lov.