Barnets lov § 17
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 17 pålægger kommunalbestyrelsen en klar forpligtelse til at indgå i samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, som arbejder med børn og unge.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og ungeområdet. Rammerne for samarbejdet, jf. 1. pkt., fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde på børne- og ungeområdet.
§ 17 pålægger kommunalbestyrelsen en klar forpligtelse til at indgå i samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, som arbejder med børn og unge. Paragraffen har dybe rødder i dansk tradition for at inddrage civilsamfundet i socialt arbejde – foreninger og organisationer har længe spillet en central rolle både i forebyggelse og støtteindsatser, især hvor sociale myndigheder nødvendigvis må prioritere ressourcer. Det er bemærkelsesværdigt, at det er den enkelte kommunalbestyrelse, som sætter rammerne for dette samarbejde. Det giver en betydelig lokal frihed, men også risiko for forskelle mellem kommuner – kvaliteten, graden og formen af samarbejdet kan variere markant afhængig af den lokale politiske vilje og tradition. Paragraffen anerkender i praksis, at offentlige og frivillige aktører skal spille sammen for at nå børn og unge med sociale behov, og intentionen er at sikre kontinuerlig, struktureret dialog og ressourcetræk – men det er op til hver kommune, hvordan dette omsættes fra papir til virkelighed. Nutidigt ser vi, at nogle kommuner har formaliserede partnerskaber og koordinerede indsatser, mens andre holder samarbejdet på et mere ad hoc-baseret niveau.
Eksempler
Partnerskab om lektiehjælp
En kommune indgår samarbejde med en frivillig forening om at levere lektiehjælp til udsatte børn, hvor kommunen stiller lokaler til rådighed, og foreningen bemander indsatsen.
Tæt dialog med ungdomsklub
Kommunalbestyrelsen mødes kvartalsvist med lokale ungdomsklubber drevet af frivillige for at koordinere tidlige indsatser over for unge med risikoadfærd.
Samarbejde om netværksgrupper
En kommune laver en rammeaftale, hvor en frivillig organisation får midler og faciliterer netværksgrupper for børn af psykisk syge forældre, mens kommunen refererer relevante sager.
- •Kommunen kan helt fravælge at samarbejde med frivillige aktører.
- •Kun store landsdækkende organisationer kan indgå i samarbejdet.
- •Samarbejdet må ikke indebære økonomisk eller strukturel støtte fra kommunen.
Er samarbejde med frivillige sociale organisationer et lovkrav for kommunerne?
Ja, § 17 pålægger kommunalbestyrelsen at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og ungeområdet.
Skal rammerne for samarbejdet offentliggøres?
Paragraffen kræver ikke direkte offentliggørelse, men det lokale demokrati og ansvarlighed taler for gennemsigtighed, og visse kommuner vælger at offentliggøre samarbejdsaftaler.
Hvilke organisationer kan indgå i samarbejdet?
Alle foreninger og organisationer på børne- og ungeområdet, der arbejder socialt og frivilligt, kan som udgangspunkt indgå i samarbejdet, så længe kommunen vurderer dette relevant.
Er der krav til, hvordan samarbejdet skal se ud?
Nej, det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastlægge rammer og indhold for samarbejdet.
Velkommen – få svar på samarbejde med frivillige.
Velkommen – få svar på samarbejde med frivillige.