Barnets lov § 14
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 14 forpligter kommunalbestyrelsen til at skabe sammenhæng mellem det generelle forebyggende arbejde og den målrettede støtteindsats for børn og unge, der har behov for særlig hjælp, herunder børn med funktionsnedsættelse.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats for børn og unge med behov for særlig støtte efter denne lov.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at de opgaver og tilbud, der omfatter børn, unge og deres familier, udføres i samarbejde med forældrene og på en sådan måde, at de fremmer børns og unges udvikling, trivsel og selvstændighed. Dette gælder både ved udførelsen af det generelle og forebyggende arbejde og ved den målrettede indsats for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet behov for særlig støtte.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at den indsats, der iværksættes efter denne lov for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet særligt behov for støtte, sættes i sammenhæng med den indsats, der iværksættes for de samme børn og unge efter anden lovgivning.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der på kommunens hjemmeside er en synlig og let tilgængelig indgang til de kommunale myndigheder, som er specifikt målrettet børn og unge.
§ 14 forpligter kommunalbestyrelsen til at skabe sammenhæng mellem det generelle forebyggende arbejde og den målrettede støtteindsats for børn og unge, der har behov for særlig hjælp, herunder børn med funktionsnedsættelse. Det handler om, at kommunens forskellige tilbud og foranstaltninger ikke må hænge i løsrevne siloer, men skal koordinere, så børn og unge – og deres familier – får en ensartet og sammenhængende hjælp på tværs af kommunale indsatser. Der er et eksplicit krav om, at indsatsen tilrettelægges i et tæt samarbejde med forældrene, ligesom kommunalbestyrelsen pålægges at sikre let adgang til myndighedsindgange for børn og unge direkte fra kommunens hjemmeside. Paragraffen er skabt for at modvirke, at børn og unge risikerer at 'falde mellem to stole' i systemet og for at fremme kontinuitet, helhedsorientering og åbenhed i sagsforløb og indsats. Paragraffen er således et centralt redskab til at fremme tidlig indsats, samarbejde på tværs af fagligheder og undgå fragmenterede løsninger. Nutidigt er kravet om en synlig digital adgang for børn og unge et vigtigt tiltag, der afspejler digitaliseringens voksende rolle i offentlig forvaltning.
Eksempler
Tværfagligt samarbejde omkring et barn med angst
Kommunen samler skole, psykolog, socialrådgiver og forældre i én plan, hvor forebyggende og målrettede indsatser koordineres, så barnets støtteforløb bliver sammenhængende.
Let adgang til hjælp via kommunens hjemmeside
Kommunen er forpligtet til at have en synlig, børnevenlig indgang på hjemmesiden, hvor børn/unge direkte kan kontakte de relevante myndigheder for hjælp.
Sammenhæng mellem specialpædagogisk støtte og social indsats
Et barn med nedsat funktionsevne får både hjælp fra almen skole og målrettet støtte efter flere lovgivninger, som kommunen koordinerer i ét sammenhængende forløb.
- •Man tror, at sammenhæng kun gælder socialforvaltning – den gælder alle kommunens børne-unge-tilbud.
- •Det antages fejlagtigt, at kommunen ikke skal involvere forældre i målrettede forløb.
- •Nogle tror, digital adgang kun er et tilbud, men det er et krav.
Er kommunen forpligtet til at involvere forældrene i alle indsatser?
Ja, kommunalbestyrelsen skal – både i det generelle, det forebyggende og den målrettede indsats – samarbejde med forældrene og støtte barnets udvikling i samspil med familien.
Hvad betyder det, at indsatser skal ses i sammenhæng?
At generelle, forebyggende og målrettede indsatser koordineres, så barnet ikke oplever spring eller overlap, men en samlet, sammenhængende støtte.
Skal kommunen også tænke på indsats efter andre love?
Ja, kommunen skal sikre, at indsatser efter denne lov kobles til eventuelle støtteforanstaltninger efter anden lovgivning for børn med særlige behov.
Hvorfor er det vigtigt med en digital indgang for børn og unge?
For at gøre det lettere og mere trygt for børn og unge selv at søge hjælp, uden at de nødvendigvis skal gå via voksne.
- § 15 - Sammenhængende børnepolitik
§ 15 kræver en skriftlig børnepolitik netop for at operationalisere sammenhængen i kommunens indsatser for børn og unge.
- § 8 - Barnets og familiens inddragelse
Understreger barnets og familiens centrale rolle i planlægning og gennemførelse af kommunal støtte.
- § 12 – Kommunens forsyningsansvar
Sammenhæng kræver, at kommunen har de nødvendige tilbud og samarbejder bredt.
Velkommen! Stil endelig dine spørgsmål om § 14.
Velkommen! Stil endelig dine spørgsmål om § 14.