Barnets lov § 18

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 18 sætter det formelle startskud for kommunens sagsbehandling, når der opstår bekymring for et barns eller en ungs trivsel.

Lovtekst – § 18

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Hvis kommunalbestyrelsen har viden om eller grund til at antage, at et barn eller en ung har behov for hjælp og støtte efter denne lov, skal kommunalbestyrelsen screene for, om der er tale om følgende:

1) En problemstilling, der ikke kræver yderligere afdækning af barnets eller den unges støttebehov.

2) En problemstilling, der kræver yderligere afdækning af et eller flere forhold af betydning for barnets eller den unges støttebehov, jf. § 19.

3) En problemstilling, der kræver en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges støttebehov, jf. §§ 20-22.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal i vurderingen efter stk. 1 lægge vægt på sagens forhold og kompleksitet, herunder om det må antages, at støttebehovet er helt eller delvis begrundet i nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Stk. 3. Viser vurderingen efter stk. 1, at der kan være tale om æresrelaterede konflikter eller negativ social kontrol, har kommunalbestyrelsen pligt til at foretage en risikovurdering, inden barnets eller den unges forældre og netværk inddrages i sagen.

Praktisk betydning

§ 18 sætter det formelle startskud for kommunens sagsbehandling, når der opstår bekymring for et barns eller en ungs trivsel. Kommunalbestyrelsen har pligt til straks at screene sagen og vurdere, om der er tale om et ukompliceret problem, der ikke kræver yderligere indgriben, om der er behov for mere afklaring (afdækning), eller om sagen er så alvorlig, at en fuld børnefaglig undersøgelse er nødvendig. Bestemmelsen sikrer tidlig indsats og en systematisk vurdering af sagens karakter og omfang. Den forpligter kommunen til at forholde sig aktivt og professionelt, hvilket historisk set er et brud med tidligere praksis, hvor børn i nogle tilfælde blev overset i systemet. I dag fremhæver § 18 betydningen af et hurtigt, struktureret sagsflow – også hvor svære sociale forhold, vold, æresrelaterede konflikter eller nedsat funktionsevne kan være inde i billedet. Paragraffen er altså et piskesmæld for proaktiv og nuanceret myndighedshåndtering.

Eksempler

  • Skolelærer kontakter kommunen

    En lærer får mistanke om, at en elev mistrives. Kommunen screenesagen og vurderer, at der ikke er aktuelt støttebehov.

  • Bekymring for udviklingshæmning

    En sundhedsplejerske underretter om et barn med mulig psykisk funktionsnedsættelse. Kommunen screener og beslutter, at der skal foretages en børnefaglig undersøgelse.

  • Æresrelaterede konflikter

    Kommunen får melding om mulig negativ social kontrol. De screener og laver risikovurdering, før netværk og forældre kontaktes.

Almindelige misforståelser
  • Kun alvorlige sager screenes – i virkeligheden gælder pligten også ved mindre bekymringer.
  • Kommunen skal altid underrette forældre/netværk straks – men ved mistanke om æresrelaterede konflikter skal der først ske risikovurdering.
  • Screener kommunen, behøver de ikke dokumentere det – men der skal være en systematisk og begrundet vurdering.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunen screene et barns situation?

Når kommunen får viden om eller har grund til at antage, at et barn eller en ung har behov for hjælp og støtte efter loven.

Hvilke muligheder skal kommunen overveje ved screeningen?

Om sagen kan lukkes straks, om der kræves yderligere afdækning, eller om der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse.

Hvad gør kommunen, hvis der er tegn på æresrelaterede konflikter?

De har pligt til at lave en risikovurdering, før forældre og netværk involveres.

Er der fokus på børn med handicap?

Ja, kommunen skal lægge vægt på om støttebehovet helt eller delvist skyldes fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

Kan kommunen undlade at screene, hvis bekymringen virker lille?

Nej. Alle relevante sager skal vurderes, også ved beskedne tegn eller mistanke.

Relaterede paragraffer
  • § 19

    Handler om selve afdækningen, hvis screeningen viser behov for yderligere undersøgelse.

  • §§ 20-22

    Handler om børnefaglig undersøgelse, hvis problemet er alvorligt.

  • § 24

    Paragraffen har en tilsvarende bestemmelse for børn umiddelbart efter fødslen.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Stil et spørgsmål om screening og børnebeskyttelse.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår skal kommunen screene et barns forhold?
Hvad gør kommunen ved mistanke om æresrelateret konflikt?
Hvilke skridt følger efter en screening?
Barnets lov § 18 | Forklaring med eksempler