Barnets lov § 24

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 24 fastslår, at kommunen har pligt til at foretage en systematisk screening af kommende forældre, når der er indicier på, at et barn vil få behov for støtte direkte efter fødslen.

Lovtekst – § 24

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Har kommunalbestyrelsen grund til at antage, at der kan opstå behov for hjælp og støtte efter denne lov til et barn umiddelbart efter fødslen, skal kommunalbestyrelsen screene for, om der er tale om følgende:

1) En problemstilling, der ikke kræver yderligere afdækning af de kommende forældres forhold.

2) En problemstilling, der kræver afdækning af et eller flere forhold hos de kommende forældre, jf. § 25.

3) En problemstilling, der kræver en undersøgelse af de kommende forældres forhold, jf. §§ 26 og 27.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal i vurderingen efter stk. 1 lægge vægt på sagens forhold og kompleksitet, herunder en eventuel nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos et barn umiddelbart efter fødslen eller hos de kommende forældre.

Praktisk betydning

§ 24 fastslår, at kommunen har pligt til at foretage en systematisk screening af kommende forældre, når der er indicier på, at et barn vil få behov for støtte direkte efter fødslen. Bestemmelsen konkretiserer, at hjælpen ikke blot iværksættes efter fødslen, men at risikoen skal fanges og vurderes allerede i graviditeten. Kommunens screening har tre mulige udfald: Enten vurderes det, at ingen yderligere afdækning er nødvendig; at der skal laves en supplerende afdækning; eller at en større undersøgelse af forældrenes forhold skal iværksættes. I vurderingen skal kommunen især forholde sig til sagens kompleksitet og til om ressourcer eller udfordringer hos forældre – eller barnet – gør sig gældende, herunder eventuelle funktionsnedsættelser. Reglen er et udtryk for et skærpet fokus på forebyggelse, og for at samfundet ikke agerer passivt i forhold til børn i risiko allerede før de er født. Dens praktiske gennemslagskraft ses i tværfaglige graviditetsteam og øget opmærksomhed på eksempelvis misbrug, alvorlig sygdom eller sociale problemer hos forældrene før fødslen.

Eksempler

  • Bekymring ved misbrug i graviditeten

    Sundhedsplejersken underretter kommunen om mistanke om moderens stofmisbrug. Kommunen screener for ægteskabelige og sociale udfordringer og vurderer derefter behovet for videre afdækning.

  • Ung forælder med tidligere tvangsanbringelse

    En kommende mor, som selv har været anbragt, fanges tidligt i svangreomsorgen. Kommunen screenesagligt om forældrene kan sikre barnets trivsel efter fødslen. Yderligere undersøgelse besluttes.

  • Risiko på baggrund af psykisk sygdom

    Kommunen får besked om alvorlig psykisk sygdom hos kommende forælder. Paragraffen medfører screening og evt. videre undersøgelse af forældrenes evne til at tage vare på barnet.

Almindelige misforståelser
  • Kommunen kan tvangsfjerne barnet alene på baggrund af screeningen.
  • Alle gravide screenes automatisk.
  • Screeningen er ensbetydende med, at man som kommende forælder anses for uegnet.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunen screene efter § 24?

Når der er grund til at tro, at et barn får behov for støtte umiddelbart efter fødslen—typisk på baggrund af bekymringer fra fagpersoner.

Er det et indgreb i familielivet, at kommunen screener før fødslen?

Screeningen er lovens krav for at beskytte barnets tarv. Det er ikke i sig selv et indgreb, men en vurdering, der kan lede til videre støtte eller undersøgelse.

Hvad sker der, hvis kommunen vurderer at der ikke er problemer?

Så afsluttes screeningen uden videre foranstaltninger, men kommunen kan genoptage sagen, hvis der opstår nye oplysninger inden fødslen.

Skal forældrene informeres om screeningen?

Som udgangspunkt inddrages de kommende forældre, men sagsbehandlingen skal altid ske under hensyn til sagens karakter og barnets tarv.

Kan forældre klage over en screening eller dens afgørelse?

Hvis screeningen fører til en afgørelse om yderligere undersøgelse (f.eks. §§ 25-27), har kommende forældre klageadgang.

Relaterede paragraffer
  • § 25

    Beskriver proceduren for afdækning af konkrete forhold hos kommende forældre, hvis screeningen viser behov.

  • § 26

    Omhandler, hvornår der skal træffes afgørelse om egentlig undersøgelse af kommende forældre efter screeningen.

  • § 49

    Gælder hvis der i særlige tilfælde besluttes anbringelse af nyfødt uden samtykke.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg løs om screening før fødsel.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår må kommunen screene kommende forældre?
Hvad kigger kommunen efter i screeningen?
Kan man sige nej til screeningen?