Barnets lov § 19
Billedgenerering afventer: A professional social worker collaborating with multidisciplinary experts in a Danish municipal office, discussing the assessment of a child's support needs in a Danish context
§ 19 i barnets lov pålægger kommunalbestyrelsen at handle konsekvent, når en screening viser behov for nærmere afdækning af et barns eller ungs støttebehov.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Vurderer kommunalbestyrelsen på baggrund af en screening efter § 18, at der er behov for at afdække et eller flere forhold af betydning for et barns eller en ungs støttebehov, skal kommunalbestyrelsen foretage den nødvendige afdækning med inddragelse af de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og familiens forhold.
Stk. 2. Afdækningen efter stk. 1 gennemføres så vidt muligt i samarbejde med barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren.
Stk. 3. I forbindelse med afdækningen efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretages en afdækning af et eller flere forhold af betydning for støttebehovet hos eventuelle andre børn i familien. Afdækningen kan gennemføres som én samlet afdækning for flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes individuelle forhold.
Stk. 4. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om afdækning efter stk.1-3, herunder i forhold til samarbejdet med forældre, inddragelse af barnet eller den unge og kortlægning af barnets eller den unges funktionsevne i sager om hjælp eller støtte til børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte efter § 82.
§ 19 i barnets lov pålægger kommunalbestyrelsen at handle konsekvent, når en screening viser behov for nærmere afdækning af et barns eller ungs støttebehov. Det indebærer, at kommunen skal involvere fagfolk, der allerede kender barnets og familiens situation, hvilket sikrer et koordineret og velinformeret grundlag før politiske beslutninger eller støtteindsatser. Desuden skal afdækningen i videst muligt omfang ske i samarbejde med barnet eller den unge og deres forældre for at respektere deres rettigheder og give brugermedinddragelse. Paragraffen understreger også nødvendigheden af at vurdere, om andre børn i familien bør undersøges i samme proces, hvilket imødekommer familiens helhedsorienterede behov. Denne bestemmelse er central for tidlig og målrettet forebyggelse og støtte, og den sikrer, at kommunen ikke handler ensidigt og uden faglig ballast. I praksis kan det være et krævende koordineringsarbejde, men det er afgørende for at skabe støttende og relevante løsninger for sårbare børn og unge.
Eksempler
Screening afslører psykiske udfordringer
Efter en screening op imod § 18 vurderer kommunen, at barnets psykiske problemer kræver nærmere afdækning. Kommunen indkalder derfor psykolog og skolepsykolog, som kender barnet, og gennemfører afdækningen sammen med barnets forældre.
Risikovurdering ved æresrelaterede konflikter
Ved mistanke om negativ social kontrol foretager kommunen en risikovurdering og afdækker barnets og familiens situation med inddragelse af relevante socialrådgivere og kulturelle mediatorer, før forældrene inddrages.
Helhedsorienteret afdækning af søskende
Kommunen vurderer, at støttebehovet for ét barn også kan påvirke søskende. Derfor gennemføres en samlet afdækning, hvor hvert barns individuelle behov bliver vurderet og beskrevet.
Lovforarbejderne til § 19 fremhæver behovet for en systematisk og fagligt funderet afdækning ved mistanke om støttebehov. Der lægges vægt på inddragelse af eksisterende faglig viden og på samarbejde med barnet og forældre for at sikre en respektfuld og effektiv proces. Der er særligt fokus på kompleksiteten i sager, hvor fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne indgår, samt på hensynet til eventuelle søskende i familien. Der åbnes mulighed for ministerielle nærmere regler for at styrke kvaliteten og ensartetheden i afdækningen.
Hvem skal inddrages i afdækningen efter § 19?
Kommunalbestyrelsen skal inddrage de fagfolk, som allerede har kendskab til barnets eller den unges og familiens forhold, samt barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren efter mulighed.
Kan afdækningen omfatte alle børn i familien?
Ja, kommunen skal vurdere, om også eventuelle søskende skal indgå i afdækningen, som kan gennemføres samlet men med individuelle hensyn til hvert barn.
Hvad sker der, hvis kommunen vurderer risiko for æresrelaterede konflikter?
Kommunalbestyrelsen skal foretage en risikovurdering, inden barnets forældre og netværk involveres, for at beskytte barnet mod potentiel skade.
Kan Social- og boligministeren fastsætte yderligere regler om afdækningen?
Ja, ministeren kan fastsætte nærmere regler om processer, samarbejde med forældre og børn samt kortlægning af funktionsevne i særlige sager.
- Ankestyrelsens principafgørelse F-3-03GældendeÅr: 2003
Reglerne om notatpligt og partshøring var garantiforskrifter. Hvis en sådan forskrift blev tilsidesat, svigtede en garanti for afgørelsens rigtighed, og der gjaldt derfor en formodning om, at afgørelsen var påvirket af fejlen og dermed ugyldig. Denne...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 6§ 19 - Ankestyrelsens principafgørelse R-15-00GældendeÅr: 2000
Ankestyrelsen fandt, at kommunen som følge af det sociale nævns afgørelse om hjemvisning skulle have genoptaget en mands hjemmehjælp i perioden frem til, at kommunen havde vurderet sagen på ny og truffet en lovlig afgørelse. Begrundelsen var, at nævn...
Relaterede paragraffer:§ 24§ 4§ 75§ 71§ 19+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 51-12GældendeÅr: 2012
En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-9-01GældendeÅr: 2001
Udgiften til en computer med tilbehør til et 5-årigt barn med spastisk tetraplegi blev ikke anset som et hjælpemiddel/forbrugsgode eller som en nødvendig merudgift ved forsørgelsen. Ankestyrelsen fandt, at computeren skulle benyttes til at udvikle og...
Relaterede paragraffer:§ 97§ 98§ 4§ 19§ 28+2 mere - Ankestyrelsens principmeddelelse 4-21GældendeÅr: 2021
Når kommunens børn og unge-udvalg skal træffe afgørelse, skal forvaltningen udarbejde en indstilling om, hvad der skal træffes afgørelse om. Børn og unge-udvalget kan i samme møde træffe flere afgørelser om forskellige forhold. Forvaltningen skal uda...
Relaterede paragraffer:§ 48§ 3§ 74§ 71§ 19+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-13-06GældendeÅr: 2006
Et opsparet virksomhedsoverskud skulle indgå i beregningsgrundlaget ved bevilling af økonomisk friplads i 2003. Der blev bl.a. lagt vægt på, at det opsparede virksomhedsoverskud fra tidligere år var hævet og overført til beskatning som personlig indk...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 43§ 15§ 19 - Ankestyrelsens principafgørelse C-45-00GældendeÅr: 2000
Retsasessor, der deltog ved mødet i Børn og unge-udvalget som mødeleder, var kompetent, da hvervet som stedfortræder for dommeren, når der er tale om et enedommerembede, varetages af retsassesoren ved embedet....
Relaterede paragraffer:§ 45§ 57§ 75§ 19§ 42+1 mere - Ankestyrelsens principmeddelelse 95-19GældendeÅr: 2019
I magtanvendelsesbekendtgørelsen er der fastsat regler om særlige sikkerhedsforanstaltninger i længerevarende botilbud efter serviceloven, og om pligt for Lolland Kommune til at modtage personer i længerevarende botilbud, når disse personer 1) efter ...
Relaterede paragraffer:§ 48§ 60§ 20§ 61§ 107+5 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 60-10GældendeÅr: 2010
Ægtefællens indtægtsforhold skulle indgå i vurderingen af, om en kvinde, der var bevilget støtte til køb af bil, skulle have nedsat afdragene. Støtte til køb af bil beregnes på grundlag afen ansøgersøkonomiske forhold på tidspunktet for udnyttelse af...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 3§ 19§ 114 - Ankestyrelsens principafgørelse 12-17GældendeÅr: 2017
Personer, der bor i plejeboliger, plejehjem eller andre boligformer med tilknyttet personale og fællesboligarealer, bestemmer selv, hvem vedkommende vil have besøg af, og hvornår det skal ske. Kommunen kan beslutte, at besøgene for visse personer ska...
Relaterede paragraffer:§ 137b§ 137c§ 137d§ 137§ 19
Velkommen! Hvordan kan jeg hjælpe med barnets lov?
Velkommen! Hvordan kan jeg hjælpe med barnets lov?