Ankestyrelsens principafgørelse 12-17
Beskrivelse
Personer, der bor i plejeboliger, plejehjem eller andre boligformer med tilknyttet personale og fællesboligarealer, bestemmer selv, hvem vedkommende vil have besøg af, og hvornår det skal ske. Kommunen kan beslutte, at besøgene for visse personer ska...
Journalnummer
2016-2154-48148
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at der ikke er dokumentation for, at betingelserne for besøgsrestriktioner er opfyldt.
Hvad er afgørende for resultatet
I din mors bolig:
Vi lægger vægt på, at det er din mor (dvs. hendes værge) og ikke kommunen, der inden for husordenens rammer bestemmer, i hvilket omfang du kan besøge din mor på tidspunkter, hvor hun ikke modtager den visiterede hjælp. Kommunen kan ikke fastsætte supplerende begrænsninger for dig i dine muligheder for at være i hendes bolig.
På fællesarealerne:
Vi lægger endvidere vægt på, at det ikke er dokumenteret, at kommunen har søgt at gøre brug af mindre indgribende initiativer og disse har været uden effekt. Det er en forudsætning for at pålægge besøgsrestriktioner, at sådanne initiativer har været forsøgt iværksat.
Vi er opmærksomme på, at din adfærd på plejecenteret er blevet opfattet som generende og chikanerende, og at lederen af plejecenteret på et møde i oktober 2013 har gjort dig opmærksom på konkrete eksempler på, at din adfærd efter lederens opfattelse er uhensigtsmæssig. Det ændrer dog ikke ved resultatet, da det ikke er dokumenteret, at kommunen i perioden op til afgørelsen i juni 2016 har forsøgt at gøre dine besøg mindre konfliktfyldte for personalet og de øvrige beboere.
Kommunen har ikke vejledt dig om, i hvilket forum dine kritikpunkter om Plejecenter S og den lægelige og socialfaglige pleje af din mor, kan fremsættes.
Kommunen ses heller ikke mere generelt, fx i en husorden, at have formuleret, hvilke forventninger kommunen og plejecenterets ledelse har til de besøgendes adfærd og kontakt til andre end den beboer, de besøger.
Vi har ikke taget stilling til, i hvilket omfang du er part i forhold til de forskellige kritikpunkter. Hvis kommunen vurderer, at der er tale om emner, som skal varetages af værgen, må kommunen henvise dig til ham.
Hvis du efter kommunens generelle og specifikke vejledning om forventninger til adfærd under besøg og om mulighederne for klage og dialog optræder på en måde, der er omfattet af reglerne om besøgsrestriktioner, vil kommunen kunne træffe afgørelse om begrænsning i din adgang til områderne.
Oplysningerne fremgår særligt af centerlederens mødenotat af 9. oktober 2013, usigneret notat af 24. maj 2016 og det omfattende materiale, du har indsendt.
Vi lægger også vægt på, at kommunen ikke har partshørt dig ved at gøre dig bekendt med de akter, der ligger til grund for afgørelsen. Det brev, som kommunen sendte 26. maj 2016 opfylder ikke kravet i forvaltningslovens § 19, stk. 1.
Vi tillægger det også betydning, at kommunen først i maj 2016 vælger at nedskrive de forskellige episoder, der strækker sig over mere end 1 år, og som kommunen nu ønsker at benytte som dokumentation for sagen om besøgsrestriktion.
Vi er opmærksomme på kommunens bemærkninger om, at plejepersonale ikke har samme mulighed og tradition for ”at dokumentere små hændelser i hverdagen” som administrativt personale har. Vi bemærker hertil, at en afgørelse om besøgsbegrænsning har karakter af magtanvendelse, og at det derfor er afgørende, at der løbende noteres, så adfærd, der, er omfattet af servicelovens § 137 a-d, kan dokumenteres.
Om reglerne
Kommunen kan træffe afgørelse om begrænsning af besøgendes adgang til fællesboligarealerne og til beboerens egen bolig, når beboeren modtager den visiterede pleje. Det er en betingelse for en afgørelse, at mindre indgribende initiativer har været søgt anvendt.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2017-02-28
Personer, der bor i plejeboliger, plejehjem eller andre boligformer med tilknyttet personale og fællesboligarealer, bestemmer selv, hvem vedkommende vil have besøg af, og hvornår det skal ske. Kommunen kan beslutte, at besøgene for visse personer ska...
Udgivet: 2013-07-10
Ægtefællens indtægtsforhold skulle indgå i vurderingen af, om en kvinde, der var bevilget støtte til køb af bil, skulle have nedsat afdragene. Støtte til køb af bil beregnes på grundlag afen ansøgersøkonomiske forhold på tidspunktet for udnyttelse af...
Udgivet: 2020-04-17
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af principmeddelelserne C-13-03, C-26-08, 52-09 og 93-13. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slåe...