§ 13. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 13 i Serviceloven fastslår, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Social- og Boligstyrelsen skal yde gratis vejledende specialrådgivning til både borgere og kommuner i komplicerede sager.
Kort sagt
§ 13 i Serviceloven fastslår, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Social- og Boligstyrelsen skal yde gratis vejledende specialrådgivning til både borgere og kommuner i komplic...
Eksempler
Hjælp til specialundervisning
En borger med en sjælden diagnose får hjælp fra den nationale rådgivningsorganisation til at få vurderet behovet for specialundervisning, som kommunen ikke kan tilbyde.
Kompleks sag om støtteordninger
En kommune står overfor en kompliceret sag om støtte til en borger med flere handicap og henvender sig til den nationale organisation for vejledning.
Udredning af sjælden lidelse
En borger med en sjælden sygdom modtager gratis vejledende udredning, da den lokale kommune ikke har den nødvendige ekspertise.
Almindelige misforståelser
- •At rådgivningen kun er for borgere med fysiske handicap - rådgivningen er for alle med komplekse behov.
- •At alle kommuner har samme niveau af ekspertise - nogle kommuner kan mangle den nødvendige viden, som den nationale organisation kan tilbyde.
- •At rådgivningen altid resulterer i økonomisk støtte - rådgivningen fokuserer på vejledning og ikke direkte økonomiske ydelser.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan få rådgivning fra den nationale organisation?
Både borgere med særlige behov og kommuner kan få gratis rådgivning i komplekse sager.
Kan jeg klage over afgørelsen fra den nationale organisation?
Nej, afgørelser truffet af den nationale organisation kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Hvordan får kommunen adgang til specialrådgivning?
Kommunen kan henvise borgere til den nationale organisation for at få specialrådgivning i svære sager.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 53-14GældendeÅr: 2014
Den seksårige bevillingsperiode, der som udgangspunkt gælder for støtte til køb af bil, kan indgå som et element i vurderingen af, hvorvidt der er behov for udskiftning af en særlig indretning. Dette indebærer ikke, at en særlig indretning skal udski...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 114 - Ankestyrelsens principafgørelse C-50-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt, at en ansøger som havde modtaget og fortsat modtog hjælp til tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage ikke var berettiget til at få beregnet 12,5 % tillæg til ferieformål. Ankestyrelsen lagde vægt på, at udbetaling af 12,5 % tillæg ...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 29§ 12§ 28§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse 67-10GældendeÅr: 2010
En kommune havde ikke pligt til at behandle og afgøre en sag på ny efter, at Det Sociale Nævn havde hjemvist sagen til fornyet behandling og vurdering af, om kontaktlinser kunne bevilges efter servicelovens regel om dækning af nødvendige merudgifter....
Relaterede paragraffer:§ 112§ 13§ 1 § 100 - Ankestyrelsens principafgørelse C-13-06GældendeÅr: 2006
Et opsparet virksomhedsoverskud skulle indgå i beregningsgrundlaget ved bevilling af økonomisk friplads i 2003. Der blev bl.a. lagt vægt på, at det opsparede virksomhedsoverskud fra tidligere år var hævet og overført til beskatning som personlig indk...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 43§ 15§ 19 - Ankestyrelsens principafgørelse C-5-04GældendeÅr: 2004
Ved tilbagebetaling af økonomisk friplads for to børns ophold i dagtilbud skulle der ved opgørelsen af den faktiske indtægt tages hensyn til familiens afdrag på virksomhedsgæld og et privatforbrug af en størrelse, der måtte anses at være realistisk f...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 43§ 15 - Ankestyrelsens principmeddelelse 17-21GældendeÅr: 2021
Støtte til køb af bil Bilstøttereglerne i serviceloven og bilbekendtgørelsen har til formål at kompensere for borgerens nedsatte evne til at færdes. Det betyder, at den personkreds, der er omfattet af disse regler, får mulighed for at få dækket sit k...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 7§ 4§ 6+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-37-00GældendeÅr: 2000
Ankestyrelsen har behandlet 2 sager, hvor nævnet havde bevilget støtte til køb af bil og lagt betydelig vægt på, at ansøgerne 2 gange tidligere var bevilget støtte til køb af bil. Ankestyrelsen skønnede på baggrund af helbredsoplysningerne, at ansøge...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 4§ 72§ 1§ 99+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse O-31-99GældendeÅr: 1999
Ankestyrelsen har på principielt møde behandlet 3 sager vedrørende støtte til køb af bil til personer med ophold på døgninstitution. *) Ansøgerne opfyldte alle de helbredsmæssige betingelser for støtte til bil på ikke-erhvervsmæssigt grundlag. Spørgs...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 96§ 92§ 11§ 6+6 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 74-14GældendeÅr: 2014
Personer, der ophører med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, har ret til at få udbetalt et tillæg til ferieformål på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det foregående kalenderår. Det afgørende er, om den enkelte forælder ophører med a...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 14§ 42§ 14i - Ankestyrelsens principafgørelse 160-12GældendeÅr: 2012
Når der udbetales ydelser til personlig og praktisk hjælp i form af tilskud, skal der ikke betales moms af ydelserne. Ydelser til personlig og praktisk hjælp givet efter § 83 efter reglerne om frit leverandørvalg er derimod momspligtige. Spørgsmålet,...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 84§ 95§ 83
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
