§ 6. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 6 i Serviceloven fastlægger rammerne for samarbejdet mellem kommunalbestyrelserne og regionsrådet om sociale tilbud.
Kort sagt
§ 6 i Serviceloven fastlægger rammerne for samarbejdet mellem kommunalbestyrelserne og regionsrådet om sociale tilbud. Hver anden år skal der indgås en rammeaftale, der fokuserer på faglig udvikling, ...
Eksempler
Koordinering af tilbud
En kommune indgår en rammeaftale med regionsrådet, der sikrer, at borgere med handicap har adgang til specialiserede behandlings- og boformer, der er tilpasset deres behov.
Faglig udvikling
Gjennom rammeaftalen forpligter kommuner og regioner sig til at deltage i træningsprogrammer for medarbejdere, så de kan forbedre kvaliteten af de sociale tilbud.
Almindelige misforståelser
- •Nogle tror, at rammeaftaler kun gælder for kommuner, men de inkluderer også regionsrådet.
- •Mange mener, at rammeaftaler er uforanderlige, men de kan revideres løbende for at tilpasse sig nye behov.
- •Nogle opfatter rammeaftaler som en garanti for specifikke ydelser, men de fastlægger kun rammerne, ikke de konkrete tilbud.
Almindelige spørgsmål
Hvad er en rammeaftale?
En rammeaftale er en bindende aftale mellem kommunalbestyrelser og regionsrådet om, hvordan sociale tilbud skal udvikles og koordineres.
Hvordan påvirker rammeaftalen mig som borger?
Rammeaftalen sikrer, at du som borger får adgang til relevante og kvalitetsmæssige sociale tilbud, der er tilpasset dine behov.
Hvad sker der, hvis en rammeaftale ikke overholdes?
Hvis rammeaftalen ikke overholdes, kan det føre til manglende koordinering af tilbud, hvilket kan påvirke kvaliteten og tilgængeligheden af den hjælp, du modtager.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 77-16GældendeÅr: 2016
Kommunen skal efter serviceloven yde kompensation til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Der kan ikke ydes støtte efter serviceloven til behandlingsredskaber...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 6§ 100 - Ankestyrelsens principmeddelelse 4-22 om socialtilsyn - institution - magtanvendelse - kompetence - serviceloven - databeskyttelseslovenGældendeÅr: 2022
Principmeddelelsen fastslårTv-overvågning på de tilbud, som socialtilsynene fører tilsyn med, er ikke reguleret af serviceloven eller af voksenansvarsloven, bortset fra den pligtmæssige tv-overvågning efter voksenansvarsloven. Tv-overvågningen er der...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 7§ 6 - Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 97-17GældendeÅr: 2017
Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 107§ 11§ 6§ 110+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-60-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen var enig med opholdskommunen i, at en kvinde og hendes datter på afgørelsestidspunktet havde ret til midlertidigt husly efter serviceloven. Hjælpen kunne dog ikke betinges af, at familien lod sig skrive op til lejligheder i hele landet....
Relaterede paragraffer:§ 66§ 80§ 6§ 1 - Ankestyrelsens principafgørelse 163-10GældendeÅr: 2010
Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...
Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere - Ankestyrelsens principafgørelse F-3-03GældendeÅr: 2003
Reglerne om notatpligt og partshøring var garantiforskrifter. Hvis en sådan forskrift blev tilsidesat, svigtede en garanti for afgørelsens rigtighed, og der gjaldt derfor en formodning om, at afgørelsen var påvirket af fejlen og dermed ugyldig. Denne...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 6§ 19 - Ankestyrelsens principafgørelse C-41-04GældendeÅr: 2004
En kommune havde pligt til af egen drift at genoptage og ændre en tidligere afgørelse, hvorved en familie havde fået bevilget løbende hjælp til dækning af udgifter til højere husleje i forbindelse med flytning til en handicapvenlig bolig. Begrundelse...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 24§ 116§ 41§ 22+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 62-17GældendeÅr: 2017
Efter arbejdsskadesikringsloven kan en ulykke anerkendes som arbejdsskade, hvis personskaden er forårsaget af en hændelse eller en påvirkning, der sker pludseligt eller inden for 5 dage. En forværring af en forudbestående sygdom kan anerkendes som en...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 6 - Ankestyrelsens principafgørelse 70-17GældendeÅr: 2017
fastslår1 Kommunen skal efter serviceloven dække nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne (handicap). Kommunen skal også dække de nødvendige merudgifter, som forældre, der for...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 41§ 6§ 100
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
