Serviceloven > 2. kapitel > § 9.

§ 9. Serviceloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129

Paragraffen omhandler regionsrådets ansvar for at udarbejde udviklingsplaner for botilbud, der har mere end 100 pladser.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 9. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Paragraffen omhandler regionsrådets ansvar for at udarbejde udviklingsplaner for botilbud, der har mere end 100 pladser. Dette er vigtigt for at sikre en struktureret og fremadskuende tilgang til plej...

Eksempler

  • Ny udviklingsplan for plejehjem

    Et plejehjem med over 100 pladser i regionen får udarbejdet en udviklingsplan, der fokuserer på at forbedre livskvaliteten for de ældre beboere.

  • Koordinerede tilbud mellem kommuner

    To kommuner i regionen samarbejder om en udviklingsplan, der sikrer bedre ressourcer og tilbud for borgere med særlige behov.

Almindelige misforståelser

  • Det er kun regionsrådet, der har ansvar for alle botilbud. - Kommunalbestyrelserne har også ansvar for deres egne botilbud.
  • Udviklingsplaner er kun nødvendige for nye botilbud. - Alle botilbud med over 100 pladser skal have en udviklingsplan, uanset hvor længe de har eksisteret.

Almindelige spørgsmål

Hvad indebærer en udviklingsplan?

En udviklingsplan beskriver, hvordan botilbuddet vil udvikle sig for at imødekomme fremtidige behov og sikre kvalitet.

Hvem er ansvarlig for at lave udviklingsplanen?

Regionsrådet er ansvarligt for udviklingsplaner for regionale botilbud, mens kommunalbestyrelserne laver planer for kommunale botilbud.

Hvor ofte skal udviklingsplaner revideres?

Udviklingsplaner skal opdateres og revideres regelmæssigt, men hyppigheden kan variere afhængig af lokale forhold og behov.

Relaterede principafgørelser

  • Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05
    GældendeÅr: 2005

    Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...

    Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-34-03
    GældendeÅr: 2003

    Ved beregning af økonomisk friplads til et barn, der var tilmeldt moderens adresse, kunne alene medtages moderens og hendes nuværende ægtefælles indkomster. Indkomst fra en tidligere ægtefælle kunne ikke medtages, uanset at kommunen fandt denne høren...

    Relaterede paragraffer:§ 14§ 43§ 15§ 9
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 12-21
    GældendeÅr: 2021

    Ved beregningen af tabt arbejdsfortjeneste tages der udgangspunkt i forælderens seneste lønindtægt inden overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen skal rådgive forælderen om konsekvenserne ved overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Er forælde...

    Relaterede paragraffer:§ 10§ 9§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse R-6-02
    GældendeÅr: 2002

    Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 77§ 11§ 9+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-12-02
    GældendeÅr: 2002

    Betaling for et dagtilbud til et barn, hvis forældre drev selvstændigt landbrug, skulle beregnes på grundlag af den faktiske indtægt, familien havde til rådighed. Ankestyrelsen fandt således fortsat, at den hidtidige praksis burde fastholdes, hvoreft...

    Relaterede paragraffer:§ 43§ 10§ 15§ 9
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-55-00
    GældendeÅr: 2000

    Det er dommeren, der som medlem af Børn og unge-udvalget træffer afgørelse om størrelsen af salær til en advokat, når der er ydet gratis advokatbistand. Der kan ikke klages over dommerens salærfastsættelse, hverken til det sociale nævn eller til Den ...

    Relaterede paragraffer:§ 60§ 20§ 123§ 72§ 121+5 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse O-121-95
    GældendeÅr: 1995

    Ankestyrelsen har i principielt møde behandlet nogle sager om støtte til køb af bil til ansøgere, der lider af fibromyalgi. Ansøgere med fibromyalgi kan som ansøgere med andre lidelser få støtte til bil, hvis de har et betydeligt kørselsbehov og dere...

    Relaterede paragraffer:§ 9§ 114§ 58
  • Ankestyrelsens principafgørelse 44-18
    GældendeÅr: 2018

    Behandlingsredskaber er redskaber, som borger forsynes med som led i behandling i sundhedsvæsenet, eller som fortsættelse af den iværksatte behandling. Der kan ikke ydes hjælp til behandlingsredskaber efter servicelovens regler. Udgifter til behandli...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 41§ 14§ 10§ 9+3 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-36-01
    GældendeÅr: 2001

    Ansøger var berettiget til tilskud til afmontering af særlig indretning i form af ratknop og bremseforstærker. Ankestyrelsen vurderede, at afmonteringen af de særlige indretninger var påkrævet, hvis bilen fortsat skulle være anvendelig for kørsel af ...

    Relaterede paragraffer:§ 1§ 9§ 99§ 114§ 2
  • Ankestyrelsens principafgørelse 34-13
    GældendeÅr: 2013

    En borger kan bevilges afgiftsfritagelse eller –nedsættelse efter brændstofforbrug, når køretøjet er registreret for og benyttes af pågældende. Dette gælder uanset, om borgeren køber eller leaser bilen. Afgiftsfritagelse og -nedsættelse efter brændst...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 10§ 15§ 1+5 mere

AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini

Serviceloven paragraf 9 - Spørg AI