§ 10. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 10 i Serviceloven fastslår kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre, at alle borgere har adgang til gratis rådgivning.
Kort sagt
§ 10 i Serviceloven fastslår kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre, at alle borgere har adgang til gratis rådgivning. Dette rådgivningstilbud har til formål at forebygge sociale problemer samt hjæl...
Eksempler
Ung kvinde med sociale udfordringer
En ung kvinde, der står over for sociale udfordringer som ensomhed og økonomiske problemer, henvender sig til kommunen og får gratis rådgivning, der hjælper hende med at finde løsninger.
Ældre mand med nedsat funktionsevne
En ældre mand med nedsat funktionsevne får rådgivning om hjælpemidler, som gør ham i stand til at klare sig bedre i hverdagen, og han modtager også instruktion i brugen heraf.
Familie med børn i krise
En familie, hvor børnene er i krise, modtager gratis rådgivning fra kommunen, som hjælper dem med at finde frem til relevante støttetilbud.
Almindelige misforståelser
- •Nogle tror, at rådgivningen kun er for personer med fysiske handicap, men den gælder for alle borgere.
- •Der er en misforståelse om, at rådgivningen kun er tilgængelig i arbejdstimer, men den kan være tilgængelig efter behov.
- •Det er ikke korrekt, at rådgivningen kræver, at man er i en alvorlig krise; det er åbent for alle, der ønsker hjælp.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan få rådgivning under § 10?
Alle borgere kan få gratis rådgivning, uanset deres situation.
Er rådgivningen anonym?
Ja, rådgivningen kan gives anonymt og åbent, så ingen skal frygte for at blive stigmatiseret.
Hvad hvis jeg har brug for mere end rådgivning?
Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om der er behov for yderligere støtte i henhold til anden lovgivning.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principmeddelelse 12-21GældendeÅr: 2021
Ved beregningen af tabt arbejdsfortjeneste tages der udgangspunkt i forælderens seneste lønindtægt inden overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen skal rådgive forælderen om konsekvenserne ved overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Er forælde...
Relaterede paragraffer:§ 10§ 9§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse C-19-05GældendeÅr: 2005
Kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste skulle beregnes med udgangspunkt i den seneste lønindtægt, som modtageren havde inden overgangen til at modtage tabt arbejdsfortjeneste. Dette gjaldt uanset at udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste havde v...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 10§ 8§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse C-12-02GældendeÅr: 2002
Betaling for et dagtilbud til et barn, hvis forældre drev selvstændigt landbrug, skulle beregnes på grundlag af den faktiske indtægt, familien havde til rådighed. Ankestyrelsen fandt således fortsat, at den hidtidige praksis burde fastholdes, hvoreft...
Relaterede paragraffer:§ 43§ 10§ 15§ 9 - Ankestyrelsens principafgørelse C-33-08GældendeÅr: 2008
En sag om støtte til køb af bil på trivselsmæssigt grundlag var ikke tilstrækkeligt oplyst til, at der kunne træffes afgørelse i sagen. Ankestyrelsen vurderede, at der som udgangspunkt burde foreligge en aktuel speciallægeerklæring, inden der blev ti...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 3§ 10§ 1§ 114 - Ankestyrelsens principafgørelse 57-13GældendeÅr: 2013
Der kan ydes hjælp til egenbetaling af befordringsudgifter ved benyttelse af handicapkørsel til behandling hos fysioterapeut uden for hospital efter reglerne om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. Dette gælder, hvis der ikke kan ydes ...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 11§ 1a§ 10§ 15a+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 44-18GældendeÅr: 2018
Behandlingsredskaber er redskaber, som borger forsynes med som led i behandling i sundhedsvæsenet, eller som fortsættelse af den iværksatte behandling. Der kan ikke ydes hjælp til behandlingsredskaber efter servicelovens regler. Udgifter til behandli...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 41§ 14§ 10§ 9+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 34-13GældendeÅr: 2013
En borger kan bevilges afgiftsfritagelse eller –nedsættelse efter brændstofforbrug, når køretøjet er registreret for og benyttes af pågældende. Dette gælder uanset, om borgeren køber eller leaser bilen. Afgiftsfritagelse og -nedsættelse efter brændst...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 10§ 15§ 1+5 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 47-12GældendeÅr: 2012
En kommune havde ikke ret til at frakende bilstøtte til en borger, som tidligere var bevilget støtte til køb af bil og afgiftsfritagelse, og som nu ansøgte kommunen om særlig indretning til bilen. I forbindelse med behandlingen af ansøgningen om særl...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 3§ 5§ 69§ 10+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 59-18GældendeÅr: 2018
Kommunen skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er b...
Relaterede paragraffer:§ 10§ 9§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse 21-18GældendeÅr: 2018
Formålet med at yde støtte efter serviceloven til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov. S...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 105§ 82§ 81§ 5+3 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
