§ 5. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
Paragraf 5 i Serviceloven fastslår, at regionsrådet har ansvaret for at etablere nødvendige tilbud i samarbejde med kommunalbestyrelserne.
Kort sagt
Paragraf 5 i Serviceloven fastslår, at regionsrådet har ansvaret for at etablere nødvendige tilbud i samarbejde med kommunalbestyrelserne. Dette gælder især for personer med betydelig og varigt nedsat...
Eksempler
Etablering af botilbud
En kommune samarbejder med regionsrådet om at oprette et botilbud for personer med nedsat funktionsevne, hvor der er behov for specialiseret støtte.
Sikring af hjælpemidler
Regionsrådet arbejder sammen med kommunalbestyrelserne for at tilvejebringe hjælpemidler til borgere med fysiske handicap, så de kan leve mere selvstændigt.
Tilsyn med tilbud
Regionsrådet fører tilsyn med et regionalt drevet tilbud, der hjælper borgere med psykiske udfordringer, for at sikre kvaliteten af den leverede hjælp.
Almindelige misforståelser
- •At regionsrådet ikke har ansvar for lokale tilbud, hvilket er forkert, da de skal samarbejde med kommunerne om at etablere dem.
- •At alle tilbud automatisk er godkendte, hvilket ikke er tilfældet, da nogle tilbud kræver godkendelse fra socialtilsynet.
- •At man kan få hjælpemidler uden nogen form for vurdering, men der kræves ofte en individuel vurdering af behovet.
Almindelige spørgsmål
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får det nødvendige tilbud?
Du kan klage over kommunalbestyrelsens afgørelser til Ankestyrelsen, hvis du mener, at dine behov ikke bliver opfyldt.
Hvordan ved jeg, om et tilbud er godkendt?
Du kan spørge din sagsbehandler i kommunen, som skal informere dig om, hvilke tilbud der er godkendte og relevante for dig.
Hvad er forskellen på kommunal- og regionsrådets ansvar?
Kommunalbestyrelsen har ansvar for lokale tilbud, mens regionsrådet har ansvar for regionale tilbud og koordinering af ressourcer.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 77-16GældendeÅr: 2016
Kommunen skal efter serviceloven yde kompensation til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Der kan ikke ydes støtte efter serviceloven til behandlingsredskaber...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 6§ 100 - Ankestyrelsens principmeddelelse 4-22 om socialtilsyn - institution - magtanvendelse - kompetence - serviceloven - databeskyttelseslovenGældendeÅr: 2022
Principmeddelelsen fastslårTv-overvågning på de tilbud, som socialtilsynene fører tilsyn med, er ikke reguleret af serviceloven eller af voksenansvarsloven, bortset fra den pligtmæssige tv-overvågning efter voksenansvarsloven. Tv-overvågningen er der...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 7§ 6 - Ankestyrelsens principafgørelse 97-17GældendeÅr: 2017
Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 107§ 11§ 6§ 110+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-28-00GældendeÅr: 2000
Der kunne bevilges ortopædisk fodtøj til forskellige årstider og formål, når der kunne dokumenteres et behov herfor - og brugen ikke var meget begrænset. Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger kun havde to par ortopædiske sko, som var bevilget i aug...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 5§ 98§ 14 - Ankestyrelsens principafgørelse 163-10GældendeÅr: 2010
Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...
Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 56-13GældendeÅr: 2013
Hjælp til befordring efter merudgiftsbestemmelsen i servicelovens § 100 er subsidiær til befordringsydelser efter anden lovgivning og andre bestemmelser i serviceloven. Transport med taxa til og fra indlæggelser på hospital kan derfor ikke dækkes som...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 1a§ 15a§ 117§ 171+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 83-12GældendeÅr: 2012
En kommune var berettiget til at give afslag på fortsat praktisk hjælp med henvisning til, at borgeren kunne benytte mindre belastende arbejdsstillinger, dele opgaverne op eller gøre brug af andre redskaber eller teknologiske hjælpemidler. Kommunen h...
Relaterede paragraffer:§ 88§ 5§ 83§ 113 - Ankestyrelsens principafgørelse C-40-03GældendeÅr: 2003
Forældrene til en stærkt handicappet dreng med muskelsvind var berettiget til tilskud til dækning af ekstra omkostninger i form af nødvendige merudgifter til rejse og ophold for sønnens hjælper i forbindelse med familiens ferie i en uge i udlandet. D...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 5§ 41§ 1§ 28 - Ankestyrelsens principafgørelse C-30-05GældendeÅr: 2005
En mand, der modtog pension fra Danmark og som havde fast bopæl i Spanien, havde under midlertidigt ophold i Danmark ret til at modtage hjælp til teststrimler og fingerprikker som hjælpemiddel....
Relaterede paragraffer:§ 112§ 2§ 97§ 5§ 1 - Ankestyrelsens principafgørelse C-16-04GældendeÅr: 2004
Der kunne bevilges hjælp til udskiftning af batterier til et el-køretøj efter servicelovens bekendtgørelse om hjælpemidler og forbrugsgoder. Ankestyrelsen fandt, at batterierne til el-køretøjet kunne købes i almindelig handel. Ankestyrelsen fandt dog...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 5
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
