§ 4. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 4 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen et ansvar for at sikre, at der er tilstrækkelige tilbud til borgere, der har behov for social støtte.
Kort sagt
§ 4 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen et ansvar for at sikre, at der er tilstrækkelige tilbud til borgere, der har behov for social støtte. Dette gælder for voksne med nedsat funktionsevne, ...
Eksempler
Akut behov for botilbud
En borger med pludselig psykisk sygdom har brug for et botilbud. Kommunen kan midlertidigt tilbyde en plads i et ikke-godkendt tilbud i op til 3 uger.
Samarbejde med anden kommune
En kommune har ikke egne tilstrækkelige tilbud til handicappede og indgår derfor et samarbejde med en nabokommune for at sikre nødvendig støtte.
Godkendelse af tilbud
En kommune ønsker at inkludere et nyt privat botilbud i deres forsyning, men må først sikre, at tilbuddet er godkendt af socialtilsynet.
Almindelige misforståelser
- •Mange tror, at kommunen altid har et tilbud klart, men akutte behov kan føre til midlertidige løsninger uden godkendelse.
- •Nogle mener, at alle tilbud til borgere automatisk er godkendt, men det er ikke tilfældet; godkendelse er nødvendig for mange tilbud.
- •Der er en opfattelse af, at kommuner kan undgå at samarbejde med andre aktører, men loven kræver aktivt samarbejde for at opfylde tilbudsbehov.
Almindelige spørgsmål
Hvad gør jeg, hvis kommunen ikke har et tilbud til mig?
Du kan henvende dig til kommunen og spørge om deres planer for at sikre tilstrækkelige tilbud, og om der er alternative løsninger.
Hvordan kan jeg sikre, at et tilbud er godkendt?
Du kan spørge kommunen direkte eller undersøge på socialtilsynets hjemmeside for at se, om tilbuddet har en godkendelse.
Hvad sker der, hvis jeg ikke kan få det nødvendige tilbud?
Kommunen har pligt til at finde en løsning, og du kan klage over manglende tilbud til Ankestyrelsen.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse C-15-06GældendeÅr: 2006
En ansøger havde ret til afdragsfrihed på billånet under barselsorlov fra sin uddannelse. Ankestyrelsen lagde vægt på formålet med bestemmelsen om afdragsfrihed, hvorefter barselsorloven alene var en midlertidig afbrydelse af uddannelsesforløbet, og ...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 4§ 99§ 114§ 55 - Ankestyrelsens principafgørelse 98-13GældendeÅr: 2013
Har familien sandsynliggjort en merudgift, kan kommunen ikke kræve dokumentation for afholdelsen af udgiften. Der skal laves et overslag over omfanget af de behov, som barnet eller den unge med al sandsynlighed vil få i det kommende år, og hvad det m...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 41§ 4 - Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 39-14GældendeÅr: 2014
Udgifter til kost kan efter en konkret vurdering dækkes efter reglerne om merudgifter, hvis der er tale om nødvendige merudgifter som følge af barnets funktionsnedsættelse. Det er således en forudsætning for dækning af udgifter til kost, at der er sa...
Relaterede paragraffer:§ 41§ 4 - Ankestyrelsens principafgørelse C-57-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt ikke, at en ansøger var berettiget til at få hjælp til dækning af udgifter til advokat i forbindelse med de offentlige myndigheders behandling af ansøgers klagesager som en nødvendig merudgift efter serviceloven eller som en rimel...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 67§ 81§ 5§ 68+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 78-15GældendeÅr: 2015
Kommunen skal efter servicelovens regler tilbyde ledsagelse til personer, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Efter ledsagebekendtgørelsen er personer med sindslidelse ikke omfattet af ...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 97§ 4§ 78§ 1 - Ankestyrelsens principafgørelse R-15-00GældendeÅr: 2000
Ankestyrelsen fandt, at kommunen som følge af det sociale nævns afgørelse om hjemvisning skulle have genoptaget en mands hjemmehjælp i perioden frem til, at kommunen havde vurderet sagen på ny og truffet en lovlig afgørelse. Begrundelsen var, at nævn...
Relaterede paragraffer:§ 24§ 4§ 75§ 71§ 19+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 10-14GældendeÅr: 2014
Ved beregning af merudgifter til diabetikere medregnes merudgifter til kost. Merudgiften beregnes ved at sammenligne den anbefalede diabeteskost med den danske gennemsnits-kost. Størrelsen af denne udgift afhænger som udgangspunkt af energibehov og k...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 41§ 4 - Ankestyrelsens principafgørelse 95-16GældendeÅr: 2016
Efter serviceloven skal kommunen tilbyde 15 timers ledsagelse om måneden til personer, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Borgeren skal kunne efterspørge individuel ledsagelse og kunne ...
Relaterede paragraffer:§ 97§ 4 - Ankestyrelsens principmeddelelse 84-19GældendeÅr: 2019
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af C-25-05, 51-09, 94-09, 221-09, 222-09, 223-09, 30-10, 31-10, 32-10, 132-10, 168-10, 232-10, 49-11, 51-11, 118-11, 119-11, 50-12, 87-12, 114-12, 171-12, 60-13, 89-15, 35-16 og 86-16. Principmeddelelsen indeh...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 84§ 16§ 41§ 4+9 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
