§ 3. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 3 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for at træffe afgørelser om tilbud til borgere, der har behov for hjælp og støtte.
Kort sagt
§ 3 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for at træffe afgørelser om tilbud til borgere, der har behov for hjælp og støtte. Dette gælder især for indsatsområderne nævnt i §§ 10...
Eksempler
Ændring af hjælpemidler
En borger, der har fået tildelt hjælpemidler, får besked om, at kommunen ændrer vilkårene for disse hjælpemidler. Kommunen skal informere om den nye indsats og formålet hermed.
Indbringelse af klage
En borger er uenig i kommunens beslutning om at ændre sin støtteordning. Borgeren kan indbringe sagen for Ankestyrelsen, hvis ændringen vurderes som væsentlig.
Afgørelse om støtte
En kommune træffer afgørelse om at yde støtte til en borger med nedsat funktionsevne, hvor afgørelsen indeholder præcise oplysninger om indsatsen og dens formål.
Almindelige misforståelser
- •Nogle tror, at alle beslutninger om hjælp er endelige. Det er forkert, da der er mulighed for at klage over afgørelser.
- •Mange mener, at kommunen ikke behøver at informere om ændringer i indsatsen. Faktisk skal de give klare oplysninger.
- •Det er en misforståelse, at forvaltningsloven ikke gælder i sociale sager; den gælder ved væsentlige ændringer.
Almindelige spørgsmål
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg er uenig i kommunens afgørelse?
Du kan indbringe afgørelsen for Ankestyrelsen, hvis den vedrører væsentlige ændringer i din indsats.
Hvordan får jeg oplysninger om den indsats, kommunen vil iværksætte?
Kommunen skal give dig klare oplysninger om den konkrete indsats og formålet med den i deres afgørelse.
Hvad betyder væsentlige ændringer?
Væsentlige ændringer refererer til ændringer, der påvirker din støtte eller hjælp betydeligt, og de skal følge forvaltningslovens regler.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 98-13GældendeÅr: 2013
Har familien sandsynliggjort en merudgift, kan kommunen ikke kræve dokumentation for afholdelsen af udgiften. Der skal laves et overslag over omfanget af de behov, som barnet eller den unge med al sandsynlighed vil få i det kommende år, og hvad det m...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 41§ 4 - Ankestyrelsens principafgørelse 58-09GældendeÅr: 2009
En servicehundmåtte anses for at være et hjælpemiddel. Selv om servicehunden ikke i væsentlig grad kunne afhælpe de varige følger af ansøgers nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet, vurderedes deti ...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 3 - Ankestyrelsens principafgørelse 60-18GældendeÅr: 2018
Kommunen skal tilbyde at udarbejde en handleplan, når kommunen træffer afgørelse om bevilling af støtte efter serviceloven til voksne borgere, som har en betydelig nedsat funktionsevne. Det gælder i situationer, hvor borgeren er under folkepensionsal...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 141 - Ankestyrelsens principafgørelse 94-17GældendeÅr: 2017
Kommunen skal, inden 7 dage efter at en foreløbig afgørelse er truffet af formanden for børn og unge-udvalget, indstille til børn og unge-udvalget, at formandens foreløbige afgørelse godkendes af udvalget. Kommunen skal i den forbindelse udarbejde en...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 75§ 21 - Ankestyrelsens principafgørelse C-56-03GældendeÅr: 2003
Der var ikke grundlag for at tilsidesætte en kommunes afgørelse om at en 21-årig mand ikke aktuelt var berettiget til støtte til køb af ejerbolig. Ankestyrelsen fandt at kommunen inden for rimelig tid skulle udnytte sin anvisningsret til en anden bol...
Relaterede paragraffer:§ 24§ 3§ 116§ 102 - Ankestyrelsens principafgørelse C-33-08GældendeÅr: 2008
En sag om støtte til køb af bil på trivselsmæssigt grundlag var ikke tilstrækkeligt oplyst til, at der kunne træffes afgørelse i sagen. Ankestyrelsen vurderede, at der som udgangspunkt burde foreligge en aktuel speciallægeerklæring, inden der blev ti...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 3§ 10§ 1§ 114 - Ankestyrelsens principafgørelse 10-14GældendeÅr: 2014
Ved beregning af merudgifter til diabetikere medregnes merudgifter til kost. Merudgiften beregnes ved at sammenligne den anbefalede diabeteskost med den danske gennemsnits-kost. Størrelsen af denne udgift afhænger som udgangspunkt af energibehov og k...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 41§ 4 - Ankestyrelsens principmeddelelse 84-19GældendeÅr: 2019
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af C-25-05, 51-09, 94-09, 221-09, 222-09, 223-09, 30-10, 31-10, 32-10, 132-10, 168-10, 232-10, 49-11, 51-11, 118-11, 119-11, 50-12, 87-12, 114-12, 171-12, 60-13, 89-15, 35-16 og 86-16. Principmeddelelsen indeh...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 84§ 16§ 41§ 4+9 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 83-15GældendeÅr: 2015
Når borgeren søger om en bestemt form for hjælp, f.eks. et ressourceforløb, skal kommunen på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens samlede situation, herunder borgerens helbredsmæssige-, sociale og arbejdsmæssige forhold vurdere...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 5 - Ankestyrelsens principafgørelse C-26-04GældendeÅr: 2004
En kommune var i forbindelse med hjælp til boligindretning alene berettiget til at forlange oprettelse af lån og tinglysning af pantebrev i ejendommen for et beløb, der modsvarede den værdiforøgelse, som den af kommunen finansierede boligændring havd...
Relaterede paragraffer:§ 3§ 116§ 1§ 102
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
