§ 16. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
Paragraf 16 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at brugerne af sociale tilbud får indflydelse på, hvordan tilbuddene tilrettelægges og anvendes.
Kort sagt
Paragraf 16 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at brugerne af sociale tilbud får indflydelse på, hvordan tilbuddene tilrettelægges og anvendes. Dette indebærer, at...
Eksempler
Brugerpanel i kommunen
En kommune nedsætter et brugerpanel bestående af borgere, der modtager sociale ydelser, for at indsamle deres erfaringer og forslag til forbedringer i tilbuddene.
Feedback på nye tilbud
En kommune inviterer brugerne til en høring, hvor de kan give feedback på et nyt tilbud om personlig hjælp, før det implementeres.
Skriftlige retningslinjer
Kommunalbestyrelsen offentliggør skriftlige retningslinjer, der beskriver, hvordan brugerne kan deltage i beslutningsprocesser omkring sociale tilbud.
Almindelige misforståelser
- •At brugerindflydelse kun handler om at klage over tilbud. Det handler også om at bidrage konstruktivt til tilrettelæggelse.
- •At alle kommuner har de samme retningslinjer for brugerindflydelse. Retningslinjerne kan variere fra kommune til kommune.
- •At brugerindflydelse er en formel proces uden reel betydning. Indflydelsen kan faktisk føre til ændringer i tilbuddene.
Almindelige spørgsmål
Hvordan kan jeg som borger påvirke tilbuddene?
Du kan deltage i brugerpaneler eller høringer, som kommunen arrangerer, for at give din mening til kende.
Hvilke retningslinjer gælder for brugerindflydelse?
Kommunen fastsætter skriftlige retningslinjer, som beskriver, hvordan og hvornår brugerne kan deltage i tilrettelæggelse af tilbud.
Er der krav til kommunalbestyrelsen?
Ja, kommunalbestyrelsen er forpligtet til at sørge for brugerindflydelse og kan nedsætte rådgivende råd.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse P-21-05GældendeÅr: 2005
En pensionist havde ret til plejetillæg, uanset at hun havde personlige hjælpere døgnet rundt. Formålet med plejetillæg var, at pensionisten selv skulle afholde merudgifterne i forbindelse med plejebehovet i det omfang tillægget gav mulighed herfor. ...
Relaterede paragraffer:§ 76§ 16§ 95§ 71§ 31+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-6-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt ikke, at et eventuelt nettoprovenu ved salg af en hidtidig ejerbolig skulle indgå ved beregningen af hjælp til en ny ejerbolig efter servicelovens regler om hjælp til boligskift. Begrundelsen for afgørelsen var, at hjælp til bolig...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 116§ 72§ 71§ 102+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse A-20-05GældendeÅr: 2005
Hjælp til dækning af transportudgifter til samvær med anbragt barn kunne ikke ydes efter aktivlovens § 83, stk. 1. Derimod kunne hjælpen ydes efter servicelovens § 40, stk. 2, nr. 9, såfremt betingelserne efter denne bestemmelse i øvrigt var opfyldt....
Relaterede paragraffer:§ 16§ 40§ 83 - Ankestyrelsens principmeddelelse 84-19GældendeÅr: 2019
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af C-25-05, 51-09, 94-09, 221-09, 222-09, 223-09, 30-10, 31-10, 32-10, 132-10, 168-10, 232-10, 49-11, 51-11, 118-11, 119-11, 50-12, 87-12, 114-12, 171-12, 60-13, 89-15, 35-16 og 86-16. Principmeddelelsen indeh...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 84§ 16§ 41§ 4+9 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 51-12GældendeÅr: 2012
En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-13-06GældendeÅr: 2006
Et opsparet virksomhedsoverskud skulle indgå i beregningsgrundlaget ved bevilling af økonomisk friplads i 2003. Der blev bl.a. lagt vægt på, at det opsparede virksomhedsoverskud fra tidligere år var hævet og overført til beskatning som personlig indk...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 43§ 15§ 19 - Ankestyrelsens principafgørelse 34-13GældendeÅr: 2013
En borger kan bevilges afgiftsfritagelse eller –nedsættelse efter brændstofforbrug, når køretøjet er registreret for og benyttes af pågældende. Dette gælder uanset, om borgeren køber eller leaser bilen. Afgiftsfritagelse og -nedsættelse efter brændst...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 10§ 15§ 1+5 mere - Ankestyrelsens principmeddelelse 17-21GældendeÅr: 2021
Støtte til køb af bil Bilstøttereglerne i serviceloven og bilbekendtgørelsen har til formål at kompensere for borgerens nedsatte evne til at færdes. Det betyder, at den personkreds, der er omfattet af disse regler, får mulighed for at få dækket sit k...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 16§ 7§ 4§ 6+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 60-10GældendeÅr: 2010
Ægtefællens indtægtsforhold skulle indgå i vurderingen af, om en kvinde, der var bevilget støtte til køb af bil, skulle have nedsat afdragene. Støtte til køb af bil beregnes på grundlag afen ansøgersøkonomiske forhold på tidspunktet for udnyttelse af...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 3§ 19§ 114 - Ankestyrelsens principafgørelse P-28-03GældendeÅr: 2003
Ved udmåling af hjælp efter servicelovens § 77 havde kommunen ret til at tage hensyn til et tilkendt plejetillæg, som vedrørte samme formål som hjælpen efter serviceloven. Udmålingen skulle foretages efter en konkret individuel vurdering af arten og ...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 84§ 48§ 16§ 77+1 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
