Barnets lov § 33

Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker providing support to a young person struggling with substance abuse, in a warm, official office environment, danish context

Kort sagt

§ 33 pålægger kommunalbestyrelsen at reagere hurtigt – senest 14 dage efter henvendelse – for at iværksætte social behandling af børn og unge under 18 år med stofmisbrug, når stofmisbruget skaber alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer og forhindrer normal funktion i familie, skole eller arbejde.

Lovtekst – § 33 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal senest 14 dage efter en henvendelse fra et barn eller en ung under 18 år eller forældrene iværksætte social behandling, jf. § 101, stk. 1, i lov om social service, af barnets eller den unges stofmisbrug, når barnet eller den unge har alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer på grund af stofmisbruget, der medfører, at barnet eller den unge ikke kan fungere i forhold til familie, uddannelse, arbejde eller skole.

Stk. 2. Afgørelse om stofmisbrugsbehandling efter stk. 1 træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år.

Praktisk betydning

§ 33 pålægger kommunalbestyrelsen at reagere hurtigt – senest 14 dage efter henvendelse – for at iværksætte social behandling af børn og unge under 18 år med stofmisbrug, når stofmisbruget skaber alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer og forhindrer normal funktion i familie, skole eller arbejde. Paragraffen sikrer en ret til hurtig handling, men åbner også op for en udfordring i praksis, da kommunerne må foretage en faglig vurdering af alvorlighedsgrad og insistere på samarbejde med både barnet/den unge og forældrene. Kravet om samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år (jf. stk. 2) balancerer mellem rettighedsbeskyttelse og myndighedsindgriben, men kan i visse tilfælde vanskeliggøre behandlingens effekt. Sammenhæng til andre regler om støtte og anbringelse er betydelig, og Ankestyrelsens principmeddelelser understreger, at hurtig aktivering af behandling er væsentlig. Førstehåndsprocedurens klare frist er positiv, men lovgivningen efterlader rum for subjektivitet i vurderingen af, hvornår et stofmisbrug er 'alvorligt' nok til at opfylde betingelserne. Overordnet stiller loven kommunerne over for et praktisk dilemma: Sikre hurtig indsats ved substansproblemer uden at overse forhold som samtykke, sagskompleksitet og barnets bedste. En mere detaljeret vejledning kunne fremme ensartet praksis og øge retssikkerheden.

Eksempler

  • Hurtig opstart af behandling efter henvendelse fra skole

    En 16-årig med stofforbrug og skolefrafald bliver henvist til kommunen af skole og familie. Kommunalbestyrelsen iværksætter social behandling indenfor 14 dage for at sikre stabilitet i hans dagligdag og social udvikling.

  • Behandling kræver samtykke fra både forældre og den unge

    Kommunen vil opstarte behandling af en 17-årig med stofmisbrug, men møder modstand fra forældremyndighedsindehaveren. Ifølge loven er samtykke nødvendigt, så kommunen arbejder med begge parter for at sikre behandlingens gennemførelse.

  • Ankestyrelsens principafgørelse om behandling af unge stofmisbrugere

    I en sag udtalte Ankestyrelsen, at kommunen har pligt til hurtigt at iværksætte behandling, når begrundede oplysninger peger på, at et barn eller en ung har alvorlige sociale problemer på grund af stofmisbrug, og at manglende indsats kan begrunde kritik.

Almindelige misforståelser
  • At kommunen kan iværksætte behandling uden samtykke fra både forældre og den unge over 15 år.
  • At behandlingen skal tilbydes automatisk uden vurdering af alvorlighed i sociale og adfærdsmæssige problemer.
  • At fristen på 14 dage er vejledende og ikke bindende.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunen iværksætte social behandling efter § 33?

Kommunalbestyrelsen skal senest 14 dage efter en henvendelse fra barnet, den unge eller forældrene iværksætte behandlingen, når barnet eller den unge har alvorlige sociale eller adfærdsmæssige problemer på grund af stofmisbrug, som påvirker funktion i familie, skole eller arbejde.

Krav om samtykke efter § 33 – hvornår gælder det?

Efter stk. 2 kræver behandling samtykke fra både forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år. Behandling uden samtykke er omtrent ikke muligt, medmindre anden lovgivning giver hjemmel.

Kan barnets eller den unges ret til hurtig behandling udfordres af kommunens ressourcebegrænsninger?

Ja, selvom loven fastsætter en 14-dages frist, kan praktiske forhold som kapacitetsproblemer i kommunale tilbud udfordre hurtig iværksættelse. Det anbefales, at kommunerne løbende prioriterer disse sager højt og sikrer tydelig kommunikation til parterne.

Hvilken rolle spiller Ankestyrelsen i forhold til tvister om § 33-indsatser?

Ankestyrelsen kan behandle klager over afgørelser om social behandling efter § 33. De kan også iværksætte sager efter egen drift, hvis kommunen ikke lever op til sine forpligtelser, jf. §§ 151 og 152.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg mig om barnets lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer § 33 om social behandling?
Hvordan håndteres samtykke ved behandling af unge?
Hvornår kan behandling iværksættes uden samtykke?