Barnets lov § 122

Billedgenerering afventer: A thoughtful social worker guiding a young person with disabilities through life plans, symbolizing transition to adulthood, in a Danish context, in a calm and supportive setting.

Kort sagt

Paragraffen fastlægger en klar forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at igangsætte en målrettet proces for unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne eller kronisk lidelse, som modtager støtte, i god tid før de fylder 16 år.

Lovtekst – § 122 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal, når en ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter denne lov, fylder 16 år, påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet.

Stk. 2. Stk. 1 finder også anvendelse for unge, hvis forældremyndighedsindehavere modtager støtte efter denne lov alene med afsæt i den unges betydelig og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse.

Praktisk betydning

Paragraffen fastlægger en klar forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at igangsætte en målrettet proces for unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne eller kronisk lidelse, som modtager støtte, i god tid før de fylder 16 år. Denne forberedelse skal fokusere på overgangen til voksne, hvilket omfatter tværgående og helhedsorienterede tiltag, der adresserer unge personers omfattende behov. Det er en anerkendelse af, at denne gruppe ofte har behov for særlig støtte ved overgangen til voksenlivet – et tidspunkt med øget krav om selvstændighed men stadig med behov for kontinuitet og specialiseret støtte. Paragraffen åbner for en praksis, hvor tidlig og koordineret indsats kan bidrage til at undgå unødig sårbarhed og sikre et mere sammenhængende tilbud, men den fremstår samtidig bred og uden specifikke detaljer om præcis, hvordan forberedelsen skal organiseres. Det kan give en vis usikkerhed i implementeringen og lægge betydeligt ansvar på kommunerne for at definere indholdet af forberedelsen i praksis. Der er en subtil risiko for, at lovgivningsformuleringen kan medføre variationer i serviceniveau og indsats, afhængigt af kommunernes ressourcer og prioriteringer. Den understøtter dog det generelt nødvendige fokus på rettidig og målrettet støtte ved denne kritiske overgangsalder.

Eksempler

  • Udarbejdelse af ungeplan ved 16 års alder

    Når en ung med betydelig funktionsnedsættelse nærmer sig 16 år, igangsætter kommunalbestyrelsen udarbejdelsen af en ungeplan, jf. §§ 108-110, som omfatter uddannelse, beskæftigelse og boligforhold for at sikre en sammenhængende overgang til voksenlivet.

  • Langvarig og koordineret indsats for unge med komplekse behov

    Kommuner tilbyder helhedsorienterede planer til unge med komplekse og sammensatte behov, ofte i samarbejde med øvrige sociale og sundhedsfaglige instanser, som en del af forberedelsen på voksenlivet, således som lagt op til i paragraffen.

  • Tidligt igangsat boligforberedelse efter planen

    Kommunalbestyrelsen koordinerer boligforhold for unge med kronisk lidelse, der fylder 16 år, med henblik på at sikre, at den unge får mulighed for en passende boligform ved voksenlivet, i tråd med paragraffens krav om overgangsforberedelse.

Almindelige misforståelser
  • At forberedelsen efter § 122 indebærer en specifik standardiseret ydelse – loven fastlægger derimod en generel forpligtelse uden detaljerede krav til indholdet.
  • At forberedelsen kun handler om bolig – mens den er bredt formuleret og omfatter flere livsområder som uddannelse, socialt netværk og beskæftigelse.
  • At den unge kan undlade at deltage i forberedelsen – selvom loven lægger op til samarbejde, kan praktiske forhold komplicere inddragelsen.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunalbestyrelsen begynde forberedelsen til voksenlivet?

Kommunalbestyrelsen skal påbegynde forberedelsen, når den unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne eller kronisk lidelse fylder 16 år, jf. § 122.

Hvad omfatter forberedelsen til voksenlivet efter § 122?

Forberedelsen skal være tværgående og helhedsorienteret, fokusere på uddannelse, boligforhold, beskæftigelse, sociale forhold og andre relevante aspekter, jf. §§ 122 og 123.

Kan forberedelsen ske uden den unges og forældretes inddragelse?

Lovteksten fremhæver samarbejde med den unge og forældrene, og principperne i loven lægger vægt på respekt for barnets perspektiv, men konkrete situationer kan variere.

Hvordan sikres kontinuitet i indsatsen ved overgang til voksenlivet?

Kommunalbestyrelsen skal sikre koordination og sammenhæng i tilbuddene, fx via ungeplan eller helhedsorienteret plan, som fastlagt i § 108-110, hvilket er en naturlig fortsættelse af forberedelsen efter § 122.

Er der sanktioner, hvis kommunen ikke overholder paragraffen?

Manglende overholdelse vil typisk kunne påtales via klagesagsadgang og Ankestyrelsens eventuelle inddragelse efter §§ 151-152, men direkte sanktioner fremgår ikke eksplicit af paragraffen.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-41-01
    GældendeÅr: 2001

    Ankestyrelsen ophævede en afgørelse, hvor der var truffet afgørelse om samvær overfor farmoderen til et anbragt barn. Afgørelse om anbragte børn/unges samvær med andre end forældrene skal træffes overfor forældremyndighedens indehaver. Det er ligeled...

    Relaterede paragraffer:§ 57§ 69§ 122§ 55
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-51-03
    GældendeÅr: 2003

    En kommune kunne ikke frit vælge om den alene ville yde hjælp til nogle af de ydelser som måtte anses for omfattet af servicelovens § 107. Ankestyrelsen fandt, at udtrykket "kan yde hjælp" skulle fortolkes således, at hjælpen skulle ydes efter en kon...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 105§ 107§ 57d§ 104+1 mere
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 49-19
    GældendeÅr: 2019

    Principmeddelelsen er en omskrivning af C-27-03. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, gælder således fortsat på tidspunktet for offentliggørelsen af denne principmeddelelse...

    Relaterede paragraffer:§ 68b§ 69§ 122§ 42§ 55
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-52-03
    GældendeÅr: 2003

    Der kunne ydes hjælp til egenbetalingen til ernæringspræparatet Nutridrik. Ankestyrelsen fandt, at der hverken i loven, forarbejderne eller vejledningen var holdepunkter for, at der kunne tages hensyn til eventuelle sparede kostudgifter....

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 107§ 104§ 122§ 17
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-12-00
    GældendeÅr: 2000

    En kommunes afgørelse om, at 2 børn, der var anbragt uden for hjemmet i en plejefamilie, skulle i aflastningsfamilie i den periode, hvor plejeforældrene havde ferie, var en afgørelse begrundet i plejefamiliens ferie og dermed omfattet af kommunens fa...

    Relaterede paragraffer:§ 69§ 122§ 55
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer § 122 i barnets lov?
Hvordan forbereder kommunen unge til voksenlivet?
Hvilken rolle har forældrene i overgangen?