§ 89. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
Paragraf 89 fastslår, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at give ansøgeren skriftlig information om, hvilken hjælp der er blevet bevilget i forbindelse med afgørelsen efter serviceloven.
Kort sagt
Paragraf 89 fastslår, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at give ansøgeren skriftlig information om, hvilken hjælp der er blevet bevilget i forbindelse med afgørelsen efter serviceloven. Dette g...
Eksempler
Bevilgning af personlig hjælp
En borger, der ansøger om personlig hjælp, får en skriftlig afgørelse fra kommunen, der præciserer, hvilken hjælp der er bevilget, så vedkommende ved, hvad der kan forventes.
Justering af hjælp
Hvis der foretages en mindre justering af hjælpen, f.eks. ændring af timerne for personlig pleje, kan kommunen vælge ikke at informere skriftligt, hvilket kan føre til forvirring hos borgeren.
Manglende information
En pårørende til en borger, der har fået bevilget hjælp, føler sig usikker på, hvad hjælpen indebærer, da kommunen ikke har sendt en skriftlig oplysning efter en mindre ændring.
Almindelige misforståelser
- •Det er ikke nødvendigt at informere mig, hvis hjælpen ændres lidt. Dette er forkert, da selv små ændringer kan påvirke borgerens situation.
- •Jeg vil altid få en ny skriftlig oplysning, hver gang der sker en ændring. Dette er ikke korrekt, da kommunen kan undlade at sende information ved mindre justeringer.
- •Kommunen skal kun informere mig, hvis der er tale om store ændringer. Dette er misforstået, da alle former for ændringer kan have betydning for hjælpen.
Almindelige spørgsmål
Hvordan får jeg besked om, hvilken hjælp jeg er bevilget?
Du vil modtage en skriftlig afgørelse fra kommunen, der informerer dig om den bevilgede hjælp.
Hvad hvis jeg ikke modtager nogen information?
Hvis du ikke har modtaget information, bør du kontakte kommunen for at få klarhed over din bevilgede hjælp.
Kan kommunen ændre min hjælp uden at informere mig?
Ja, kommunen kan vælge ikke at sende skriftlig information ved mindre justeringer, hvilket kan føre til misforståelser.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 174-12GældendeÅr: 2012
En kontanthjælpsmodtager, der rejser på et ferieophold i udlandet uden ret til kontanthjælp i ferieperioden, kan have ret til udbetaling af kontanthjælp indtil udrejsedatoen. Det har ikke ydelsesmæssig betydning, om kontanthjælpsmodtageren er i udlan...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 89§ 5§ 11§ 3+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse O-125-97GældendeÅr: 1997
En kommune var ikke berettiget til at udbetale kontanthjælp til en ansøger med kortere intervaller end en måned, da der ikke i sagen var oplysninger om, at ansøger ikke selv var i stand til at administrere udbetalingen af kontante beløb. Kommunen hav...
Relaterede paragraffer:§ 89§ 41§ 49 - Ankestyrelsens principafgørelse 132-12GældendeÅr: 2012
En ledig, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, har pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, og har ret til/krav på et nyt tilbud, hver gang der har været seks måneders sammenlagt ledighed. Den ledige har pligt til at tage imod tilbud i...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 89§ 33§ 30§ 32 - Ankestyrelsens principafgørelse 129-12GældendeÅr: 2012
Unge under 30 år på arbejdsløshedsdagpenge eller kontanthjælp kan ikke få tilbud om en studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse. Ved studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse i § 37 i beskæftigelsesindsatsloven forstås en hel ordinær udd...
Relaterede paragraffer:§ 89§ 2§ 37§ 21b§ 21+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 43-16GældendeÅr: 2016
Generelt om særlig støtte Borgere, som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan efter aktivloven få særlig støtte. Det er en betingelse for at få særlig støtte, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, som har bevirket, a...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 89§ 24§ 88§ 13b+7 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 66-17GældendeÅr: 2017
Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren eller ægtefællen har indtægter eller formue, som kan dække behovet...
Relaterede paragraffer:§ 90§ 89§ 93§ 82§ 7 - Ankestyrelsens principafgørelse 68-15GældendeÅr: 2015
Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen skal trækkes fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække. Efter ferieloven skal ferie holdes med fem d...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 89§ 12§ 42§ 32 - Ankestyrelsens principafgørelse 37-18GældendeÅr: 2018
En person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Retten til fe...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 89§ 5 - Ankestyrelsens principafgørelse 256-10GældendeÅr: 2010
Om det er kommunen eller praktikværten, der er erstatningsansvarlig for en skade, der indtræffer under deltagelse i tilbud om vejledning og opkvalificering afhænger af, om den sikrede har været til nytte for praktikstedet eller ej. Opfylder den sikre...
Relaterede paragraffer:§ 48§ 89§ 5§ 12§ 49+7 mere - Ankestyrelsens principafgørelse P-4-05GældendeÅr: 2005
A-Kommune, der var ansøgers tidligere opholdskommune, skulle behandle en anmodning om genoptagelse af ansøgers pensionssag under henvisning til Højesteretsdommen af 22. december 1999. Begrundelsen var, at A-Kommune havde tilkendt ansøger pension efte...
Relaterede paragraffer:§ 89§ 24§ 14§ 50§ 15+2 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
