Planloven § 15
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 15 pålægger, at enhver lokalplan skal indeholde klare oplysninger om dens formål og retsvirkninger.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
En lokalplan skal indeholde oplysninger om planens formål og retsvirkninger. Formålet skal fastlægge den planlægningsmæssige begrundelse, eksempelvis varetagelse af klimatilpasning eller forebyggelse af forurening.
1) overførsel til byzone eller sommerhusområde af arealer, som planen omfatter,
2) områdets anvendelse, herunder om at nærmere angivne arealer forbeholdes til offentlige formål,
3) ejendommes størrelse og afgrænsning,
4) vej- og stiforhold og andre forhold af færdselsmæssig betydning, herunder om adgangsforholdene til færdselsarealer og med henblik på adskillelse af trafikarterne,
5) beliggenhed af spor- og ledningsanlæg, herunder til elforsyning,
6) bebyggelsers beliggenhed på grundene, herunder om den terrænhøjde, hvori en bebyggelse skal opføres,
7) bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regulering af boligtætheden,
8) anvendelse af de enkelte bygninger,
9) krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v.,
10) udformning, anvendelse og vedligeholdelse af ubebyggede arealer, herunder om terrænregulering, hegnsforhold, bevaring af beplantning og beplantningsforhold i øvrigt, herunder beplantningens tilladte højde, samt belysning af veje og andre færdselsarealer,
11) bevaring af landskabstræk i forbindelse med bebyggelse af et område, der inddrages til bymæssig bebyggelse eller sommerhusbebyggelse,
12) tilvejebringelse af eller tilslutning til fællesanlæg i eller uden for det af planen omfattede område som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse,
13) foretagelse af afskærmningsforanstaltninger såsom anlæg af beplantningsbælte, støjvold, mur og lignende, herunder bebyggelse i første række i transformationsområder, som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse eller ændret anvendelse af et ubebygget areal,
14) krav om mekanisk ventilation, hvor luftindtag skal placeres i en højde, hvor grænseværdier for lugt, støv og anden luftforurening er overholdt til opførelse af ny bebyggelse til boligformål eller kontorformål og lign. og ved ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse til boligformål eller kontorformål og lign. som betingelse for ibrugtagning af bebyggelsen,
15) krav om, at en bygning til kontorformål og lign. skal være hermetisk lukket, således at det sikres, at luft, hvor grænseværdierne for lugt, støv og anden luftforurening er overskredet, ikke kommer ind i bygningen, som betingelse for ibrugtagning af bebyggelsen,
16) meddelelse af ibrugtagningstilladelse til en udvalgsvarebutik i et aflastningsområde som betingelse for ibrugtagning af en dagligvarebutik i området,
17) oprettelse af grundejerforeninger for nye haveboligområder, erhvervsområder, områder for fritidsbebyggelse eller byomdannelsesområder, herunder om medlemspligt og om foreningens ret og pligt til at forestå etablering, drift og vedligeholdelse af fællesarealer og fællesanlæg,
18) bevaring af eksisterende bebyggelse, således at bebyggelsen kun med tilladelse fra kommunalbestyrelsen må nedrives, ombygges eller på anden måde ændres,
19) etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion i områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, som betingelse for ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse,
20) friholdelse af et område for ny bebyggelse, når en bebyggelse kan blive udsat for sammenstyrtning, oversvømmelse eller anden skade, der kan medføre fare for brugernes liv, helbred eller ejendom,
21) ophør af gyldigheden af udtrykkeligt angivne tilstandsservitutter, hvis servituttens opretholdelse vil være i strid med lokalplanens formål, og hvis servitutten ikke vil bortfalde som følge af § 18,
22) sammenlægning af lejligheder i eksisterende boligbebyggelse,
23) isolering af eksisterende boligbebyggelse mod støj,
24) forbud mod større byggearbejder på eksisterende bebyggelse, således at sådanne arbejder kun kan udføres med kommunalbestyrelsens tilladelse eller efter krav fra en offentlig myndighed med hjemmel i lovgivningen,
25) oprettelse af haveforeninger for nye kolonihaveområder, herunder om medlemspligt og om foreningens ret og pligt til at vedtage bestemmelser, der skal godkendes af kommunalbestyrelsen, om opsigelse eller ophævelse af brugsretskontrakter og haveafståelser,
26) isolering mod støj af ny boligbebyggelse i eksisterende boligområder eller områder for blandede byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 2,
27) anvendelsen af vandområder i et byomdannelsesområde, jf. § 11 d, inden for eller i tilknytning til en havns dækkende værker,
28) udformningen af anlæg på vandområder i et byomdannelsesområde, jf. § 11 d, inden for eller i tilknytning til en havns dækkende værker, herunder inddæmning og opfyldning, etablering af faste anlæg og anbringelse af faste eller forankrede indretninger eller genstande samt anbringelse af fartøjer, der agtes anvendt til andet end sejlads, uddybning eller gravning m.v., og
29) installation af anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for wc-skyl og tøjvask i maskine som betingelse for ibrugtagning af ny bebyggelse.
Stk. 2. I en lokalplan kan der optages bestemmelser om:
Stk. 3. I en lokalplan for et område, som overgår til byformål eller til sommerhusbebyggelse, skal der optages bestemmelser til sikring af de forhold, der er nævnt i stk. 2, nr. 2-4.
Stk. 4. En lokalplan for et område, der skal forblive i landzone, kan indeholde bestemmelse om, at lokalplanen erstatter de tilladelser efter § 35, stk. 1, som er nødvendige for lokalplanens virkeliggørelse. Der kan knyttes betingelser til bestemmelsen.
Stk. 5. Uden for landsbyer kan en lokalplan for landzonearealer, der fastlægges til jordbrugsmæssig anvendelse, ikke indeholde bestemmelser efter stk. 2, nr. 3, 6, 8, 9 eller 10.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at der i lokalplaner kan optages bestemmelser om andre forhold end nævnt i stk. 2.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan i overensstemmelse med anden lovgivning fastsætte regler om, at tilladelser og dispensationer, som er nødvendige for en lokalplans virkeliggørelse, anses for meddelt ved lokalplanens gennemførelse. Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte regler om kommunalbestyrelsens adgang til at dispensere fra sådanne lokalplaner og om andre myndigheders ret til at fremsætte indsigelse mod forslag til sådanne lokalplaner.
Stk. 8. En lokalplan, der giver mulighed for etablering af butikker, skal indeholde bestemmelser om det maksimale bruttoetageareal for de enkelte butikker og det samlede bruttoetageareal, der kan anvendes til butiksformål.
Stk. 9. En lokalplan for et byomdannelsesområde med havnearealer skal indeholde bestemmelser, der sikrer offentlighedens adgang til vandet.
Stk. 10. I et udpeget område, som kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 18, og hvor der planlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v., skal der optages bestemmelser om sikring af afværgeforanstaltninger. Der skal desuden optages bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres før ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Stk. 11. Fællesanlæg som nævnt i stk. 2, nr. 12 og 17, omfatter ikke fællesantenneanlæg til modtagelse og distribution af tv- og radiosignaler og anlæg til kollektiv varmeforsyning.
Stk. 12. Bestemmelser i lokalplaner om tilvejebringelses- og tilslutningspligt til fællesantenneanlæg til modtagelse og distribution af tv- og radiosignaler eller om grundejerforeningers pligtmæssige etablering, drift og vedligeholdelse heraf er uden virkning. Det samme gælder bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede.
§ 15 pålægger, at enhver lokalplan skal indeholde klare oplysninger om dens formål og retsvirkninger. Det betyder, at både kommunen og borgerne får viden om, hvorfor planen laves, hvad den juridisk indebærer, og hvilke betingelser der gælder for området. Formålet skal angive den planlægningsmæssige begrundelse, for eksempel hensynet til klimatilpasning, miljø, byudvikling eller forebyggelse af forurening. Der er ikke plads til vilkårlighed eller skjulte dagsordener – formålet skal være gennemsigtigt og velovervejet. I praksis fungerer paragrafen som borgernes garanti for, at lokalplaner ikke indføres uden saglig begrundelse, og at alle interesser tydeliggøres fra starten. Det styrker offentlighedens retssikkerhed og muligheden for at gøre indsigelse, og gør det vanskeligere for kommunen at køre sager gennem uden klar begrundelse. Tidligere har lokalplaner undertiden været uklart motiverede, hvilket netop denne bestemmelse skal forhindre. I dag er gennemsigtighed og faglighed i planlægningsarbejdet et ufravigeligt krav.
Eksempler
Klimatilpasning i byområde
En kommune udarbejder en lokalplan for at sikre, at nye boligområder ikke oversvømmes ved kraftig regn. Der angives specifikt, at planens formål blandt andet er klimatilpasning.
Forurening forhindres
Lokalplanen for et nyere erhvervsområde indeholder som formål at undgå forurening af nærliggende vandløb, og redegør for, hvilke retsvirkninger dette får for virksomheder i området.
Blandet bolig- og erhvervsformål
En lokalplan for et tidligere industriområde bliver udarbejdet. Formålet præciserer overgangen fra erhverv til boliger og forpligter grundejerne til at overholde bestemte støjgrænser.
- •At lokalplanens formål kan være uklart eller bredt formuleret uden konsekvenser.
- •At retsvirkninger kun er et internt kommunalt forhold.
- •At lokalplaner ikke har betydning for eksisterende ejendomme.
Hvad betyder 'formål' i en lokalplan?
Formålet angiver, hvorfor lokalplanen udarbejdes, og hvilke planmæssige hensyn kommunen søger at varetage – for eksempel miljøbeskyttelse eller byudvikling.
Er kommunen forpligtet til at forklare alle retsvirkninger?
Ja, kommunen skal tydeligt oplyse om de retsvirkninger, som planen medfører, så borgere og grundejere kan forstå de juridiske konsekvenser.
Kan paragraf 15 bruges til at tilsidesætte en lokalplan?
Hvis lokalplanens formål og retsvirkninger ikke er tilstrækkeligt beskrevet, kan det give grundlag for indsigelser eller klager – men det kræver konkret vurdering.
Skal formålet altid være miljørelateret?
Nej, formålet kan også være f.eks. udvikling af boliger, trafik, byliv eller andre relevante planmæssige begrundelser.
Hvordan sikrer jeg som borger indsigt i planens formål?
Formålet fremgår altid af lokalplanens indledning og skal være skrevet i et sprog, som alle forstår. Kommunen har pligt til at orientere og inddrage offentligheden.
Velkommen! Jeg rådgiver dig om lokalplaners regler.
Velkommen! Jeg rådgiver dig om lokalplaners regler.