§ 2 a. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 2 i Serviceloven sikrer, at enhver person over 18 år, der opholder sig lovligt i Danmark, har ret til hjælp i henhold til loven.
Kort sagt
§ 2 i Serviceloven sikrer, at enhver person over 18 år, der opholder sig lovligt i Danmark, har ret til hjælp i henhold til loven. Dette gælder også personer, som ikke har lovligt ophold, men som har ...
Eksempler
Person med handicap søger hjælp
En 25-årig mand med nedsat fysisk funktionsevne ansøger om hjælp til personlig pleje og praktiske opgaver. Han får bevilget støtte baseret på sin individuelle vurdering.
Person uden lovligt ophold
En kvinde uden lovligt ophold, der er frifundet for kriminalitet, søger behandling for psykiske problemer. Retten har truffet afgørelse om, at hun kan få hjælp under Serviceloven.
Midlertidigt ophold i udlandet
En mand, der midlertidigt opholder sig i udlandet, kan fortsat modtage visse ydelser fra kommunen, hvis han opfylder betingelserne i loven.
Almindelige misforståelser
- •Alle over 18 år kan få hjælp uden betingelser - faktum er, at der er specifikke krav til ophold og behov.
- •Personer uden lovligt ophold kan ikke få hjælp - men de kan få hjælp under bestemte betingelser.
- •Sagsbehandlere kan kun træffe afgørelser baseret på økonomiske hensyn - men de skal også tage individuelle behov i betragtning.
Almindelige spørgsmål
Hvem har ret til hjælp under Serviceloven?
Enhver, der er fyldt 18 år og opholder sig lovligt i Danmark, har ret til hjælp.
Hvilke betingelser gælder for personer uden lovligt ophold?
Personer uden lovligt ophold kan få hjælp, hvis de er frifundet for straf og har behov for behandling eller pleje.
Hvordan vurderes behovet for hjælp?
Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og forudsætninger.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 37-15GældendeÅr: 2015
Både den person, der ansøger om eller modtager hjælp, og dennes sambo er part i sagen. Kommunen skal meddele afgørelsen individuelt til begge parter. Det er ikke tilstrækkeligt, at parten får underretning om afgørelsen på anden måde – f.eks. via sin ...
Relaterede paragraffer:§ 2b§ 2a§ 2§ 2c - Ankestyrelsens principafgørelse 13-10GældendeÅr: 2010
Der skulle ikke ske fradrag i ledighedsydelsen for en fratrædelsesgodtgørelse, som var udbetalt efter overenskomst. Det fremgik af sagens oplysninger, at der blev udbetalt løn i opsigelsesperioden, og at fratrædelsesgodtgørelsen først blev udbetalt e...
Relaterede paragraffer:§ 74§ 7§ 12§ 2a§ 23+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 36-15GældendeÅr: 2015
Når kommunen træffer afgørelse om, at to personer er samlevende og har gensidig forsørgelsespligt i sager om kontanthjælp og uddannelseshjælp, skal kommunen først undersøge, om ansøgeren og samboen er omfattet af grundbetingelserne i aktivlovens § 2 ...
Relaterede paragraffer:§ 2b§ 98§ 10§ 2a§ 98a+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 49-14GældendeÅr: 2014
Efter aktivlovens regler har en borger i forhold til det offentlige ansvaret for at forsørge sig selv, sin ægtefælle, sin samlever og sine børn under 18 år. Forsørgelsespligten mellem samlevende gælder i de tilfælde, hvor den ene eller begge ansøger ...
Relaterede paragraffer:§ 2b§ 24§ 5§ 98§ 4+8 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
