Ankestyrelsens principafgørelse 49-14

GældendeÅr: 2014Udgivet: 2014-08-05

Beskrivelse

Efter aktivlovens regler har en borger i forhold til det offentlige ansvaret for at forsørge sig selv, sin ægtefælle, sin samlever og sine børn under 18 år. Forsørgelsespligten mellem samlevende gælder i de tilfælde, hvor den ene eller begge ansøger ...

Journalnummer

2014-4020-15138

Indhold

Lovhenvisninger

  • Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012 - § 2, stk. 1 og 2, §§ 2 a-2 c, § 98 a
  • Forvaltningslov - lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 - § 19 og § 24
  • Lov om behandling af personoplysninger - nr. 429 af 31. maj 2000 - § 5
  • Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 983 af 8. august 2013 - §§ 10-11 a
  • Lov om offentlighed i forvaltningen nr. 606 af 12. juni 2013 - § 15

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunen ikke har haft tilstrækkeligt grundlag for at anse dig og Y. Y. for samlevende i aktivlovens forstand med pligt til at forsørge hinanden.

Vi har lagt til grund, at Y. Y. er kontanthjælpsmodtager.

For at kunne blive anset for samlevende skal alle betingelserne i aktivlovens § 2 b, stk. 1, være opfyldt. Herudover skal en af betingelserne i § 2 b, stk. 2, være opfyldt. Hvis ingen af betingelserne i § 2 b, stk. 2, er opfyldt, kan kommunen anse 2 personer for samlevende, når de har et samliv af ægteskabslignende karakter.

Vi har lagt vægt på, at kommunen i afgørelsen alene henviser til de betingelser, som fremgår af aktivlovens § 2 b, stk. 1, men ikke har påset, om en af betingelserne i § 2 b, stk. 2, samtidig er opfyldt.

Den omstændighed at kommunen i genvurderingen fastholder, at du og Y. Y. har et ægteskabslignende forhold og henviser til, at afgørelsen er truffet efter aktivlovens § 2 b, stk. 3, kan ikke føre til, at vi anser afgørelsen for gyldig.

Efter aktivlovens § 2 a har samlevende pligt til at forsørge hinanden, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp.

Det er i aktivlovens § 2 b fastlagt, i hvilke tilfælde to personer anses for samlevende.

Følgende fremgår af aktivlovens § 2 b:

To personer anses for samlevende efter § 2 a, når

1) de begge er fyldt 25 år,

2) de begge er ugifte,

3) de har fælles bopæl,

4) de ikke er slægtninge i ret op- eller nedstigende linje,

5) de ikke er søskende og

6) betingelserne i stk. 2 eller 3 er opfyldt.

Stk. 2. Det er ud over kravene i stk. 1 en betingelse, at

1) ansøgeren og samboen har et fælles barn,

2) ansøgeren og samboen er eller har været noteret som samlevende i ATP eller

3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder.

Hvis kommunen konstaterer, at de objektive betingelser i § 2 b, stk. 2, ikke er opfyldt, kan kommunen efter omstændighederne foranstalte en nærmere undersøgelse af forholdene og derefter træffe afgørelse ud fra en konkret og individuel vurdering, jf. aktivlovens § 2 b, stk. 3.

Kommunens afgørelse om, at du og Y. Y. har et samliv af ægteskabslignende karakter og derfor anses for samlevende, beror på et administrativt skøn. En sådan afgørelse skal begrundes, og der skal i begrundelsen angives de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Kommunens afgørelse er ikke begrundet, og det er i strid med forvaltningslovens § 24.

Før kommunen træffer afgørelse om at anse dig og Y. Y. for samlevende efter aktivlovens § 2 b med gensidig forsørgelsespligt, skal kommunen skriftligt i et såkaldt partshøringsbrev meddele dig og Y. Y., hvilke oplysninger kommunen agter at træffe afgørelse på grundlag af, og I skal have mulighed for at komme med bemærkninger. I partshøringsbrevet bør I også orienteres om, hvad forsørgelsespligten indebærer.

Det skal fremgå af partshøringsbrevet, hvilke konkrete faktiske oplysninger, som kommunen er i besiddelse af, og som kommunen agter at lægge til grund for sin afgørelse.

Vi kan konstatere, at der i sagen ikke foreligger en kopi af partshøringsbrevet. Kommunen har på vores forespørgsel oplyst, at partshøringsbrev blev sendt ud den 29. november 2013 som et enslydende brev til de borgere, der kunne være berørt af reglerne, og hvor der boede flere på adressen.

Vi bemærker, at et partshøringsbrev, som er sendt ud til alle de borgere, som kunne være berørt af reglerne om gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende, ikke kan være konkret i forhold til de faktiske oplysninger i den enkelte sag.

Vi finder derfor, at kommunen ikke har godtgjort, at du som part i sagen er gjort bekendt med, hvilke faktiske oplysninger, som kommunen er i besiddelse af, og som kommunen agter at træffe afgørelse på grundlag af.

Vi har lagt vægt på, at reglen om partshøring i forvaltningslovens § 19 må anses for garantiforskrift. Hvis en sådan forskrift tilsidesættes, svigtes en garanti for afgørelsens rigtighed, og der gælder derfor en formodning om, at afgørelsen er påvirket af fejlen og dermed ugyldig.

Sagsoplysninger

  • Du oplyser, at du ikke er samlevende med N. N. . Du er i bofællesskab med N. N. på grund af dit handicap, som gør, at du ikke kan klare dig selv og er nødt til at få hjælp til dagens gøremål.
  • Dine bemærkninger giver ikke anledning til en anden bedømmelse af sagen. Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.
  • Du har i din klage anført, at Y. Y. er en syg og knækket mand, som har fået konstateret epilepsi og er på stærk medicin. Du oplyser, at du er syg og arbejder i et fleksjob som pædagog. Du oplyser, at I begge har gæld, ingen bil og bor til leje.
  • Vi henviser til, at vi har hjemvist sagen til kommunen til fornyet behandling og afgørelse. Dine bemærkninger vil indgå i kommunens fornyede sagsbehandling.

Information

  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger der forelå, da kommunen traf afgørelse i sagen
  • • Kommunens afgørelse af 22. januar 2014
  • • Klagen af 22. januar 2014 til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • • Kommunens genvurdering af 19. februar 2014
  • Det fremgår af sagen, at du siden 28. februar 2010 har haft fælles bopæl med din eksmand N. N. Du har siden 5. marts 2012 modtaget kontanthjælp. I ansøgningsskemaet dateret den 5. marts 2012 vedrørende dine boligforhold oplyste du, at du bor sammen med din kæreste. I ansøgningsskemaet oplyste du endvidere, at du har et barn født i 1992.
  • Følgende fremgår af oplysninger fra Det Centrale Personregister
  • • Du og N. N. er registreret som fraskilt.
  • • Du har tidligere været gift med N. N. og blev fraskilt den 29. juli 2009.
  • • Du har siden 28. februar 2010 haft fælles bopæl med N. N.
  • • Du og N. N. har et fælles barn, som er født i 1992
  • Sag nr. 2
  • Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet principiel afgørelse i forbindelse med din klage over, at kommunen den 17. januar 2014 har truffet afgørelse i din sag om at anse dig for at være samlevende med Y. Y.
  • Vi har med afgørelsen taget stilling til, om betingelserne for at pålægge gensidig forsørgelsespligt er opfyldt.
  • Resultatet er:
  • • Kommunen afgørelse om at anse dig og Y. Y. som samlevende med gensidig forsørgelsespligt er ugyldig på grund af alvorlige sagsbehandlingsfejl.
  • Vi hjemviser sagen til ny behandling og afgørelse i kommunen.
  • Hjemvisningen af sagen betyder, at kommunen først kan pålægge gensidig forsørgelsespligt, når kommunen har truffet ny afgørelse herom overfor dig og Y. Y.
  • Der var enighed på mødet.
  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger der forelå, da kommunen traf afgørelse i sagen
  • • Kommunens afgørelse af 9. januar 2014
  • • Klagen af 6. februar 2014 til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • • Kommunens genvurdering af 20. februar 2014.
  • • Kommunens brev af 14. maj 2014 til Ankestyrelsen med redegørelse for kommunens procedure ved udsendelse af partshøringsbrev

Metadata

Retsområder

RetssikkerhedslovenDatabeskyttelseslovenForvaltninglovenOffentlighedsloven

Nøgleord

KontanthjælpForsørgelsespligtUddannelseshjælpSamlevende

Paragraffer

§ 2b§ 24§ 5§ 98§ 4§ 11§ 10§ 15§ 2a§ 98a§ 19§ 2§ 3

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse F-7-01

Udgivet: 2013-07-11

Ankestyrelsen har behandlet 2 sager om betydningen af formelle mangler for afgørelser om standsning af sygedagpenge. Der har i sagerne været mangler i form af bl.a. utilstrækkeligt oplysningsgrundlag, manglende partshøring, utilstrækkelig opfølgning ...

Ankestyrelsens principafgørelse 242-10

Udgivet: 2013-07-10

Afslag på aktindsigt i sag om sygedagpenge kunne ikke begrundes med, at det var en sag om strafferetlig forfølgning. På det tidspunkt hvor kommunen blev anmodet om aktindsigt,havde kommunentruffet beslutning om at anmelde sygedagpengemodtageren og de...

Ankestyrelsens principafgørelse 78-12

Udgivet: 2013-07-10

Fjerntolkning/videotolkning kan bevilges som personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.. Da ansøger efter reglerne skal godkende den personlige assistent,betyder det,atansøgeren skal godkendefjerntolkning/videotolk...