§ 142. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 142 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at udarbejde en handleplan for personer, der bor i en boform efter § 110.
Kort sagt
§ 142 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at udarbejde en handleplan for personer, der bor i en boform efter § 110. Dette gælder især for borgere med behov for støtte og hjælp. Handleplanen...
Eksempler
Handleplan for en ung med handicap
En ung kvinde med nedsat fysisk funktionsevne bor i en boform. Kommunen udarbejder en handleplan i samarbejde med hende, der fokuserer på hendes mål for personlig udvikling og sociale aktiviteter.
Støtte til en voksen med psykiske problemer
En mand med alvorlige sociale problemer bor i en boform. Kommunen afdækker hans behov for støtte og ønsker om bostøtte, og udarbejder en handleplan for at forbedre hans livskvalitet.
Helhedsorienteret plan for komplekse behov
En kvinde med flere samtidige sociale og helbredsmæssige udfordringer får sin handleplan erstattet af en helhedsorienteret plan, der koordinerer forskellige indsatser fra kommunen.
Almindelige misforståelser
- •Mange tror, at handleplanen er en fast skabelon, men den skal tilpasses den enkelte borgers behov.
- •Nogle mener, at kommunen ikke kan nægte at udarbejde en handleplan, men der er betingelser for hvornår det er nødvendigt.
- •Det er en misforståelse, at borgeren ikke har indflydelse på handleplanen; samarbejde med borgeren er essentielt.
Almindelige spørgsmål
Hvornår skal der udarbejdes en handleplan?
Handleplanen skal udarbejdes for alle, der bor i en boform og har behov for støtte.
Hvad hvis jeg ikke ønsker en handleplan?
Kommunen skal tage hensyn til dine ønsker, men det er vigtigt at diskutere dine behov med dem.
Hvad indebærer en helhedsorienteret plan?
En helhedsorienteret plan koordinerer flere indsatser for borgere med komplekse problemer og kræver samtykke fra borgeren.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 206-10GældendeÅr: 2010
En netværksplejemor var ikke berettiget til tabt arbejdsfortjeneste til dækning af nedsat arbejdstid for at passe sit plejebarn. Barnet var velfungerende oghavde ikke særlige behov eller udviklingsmæssige vanskeligheder. Der blev lagt vægt på, at hen...
Relaterede paragraffer:§ 166§ 142 - Ankestyrelsens principmeddelelse 16-20GældendeÅr: 2020
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af A-4-08, A-11-08, 178-09, 208-09, 227-09, 15-10 og 38-10. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis om målgruppen for revalidering, som...
Relaterede paragraffer:§ 47§ 142§ 46 - Ankestyrelsens principafgørelse 25-12GældendeÅr: 2012
Et barn, der var frivilligt anbragt af B kommune, blev hjemgivet til forældrenes nye opholdskommune A. A kommune havde ikke ret til refusion fra B kommune af udgifterne til de omfattende støtteforanstaltninger i hjemmet. Ankestyrelsen lagde vægt på, ...
Relaterede paragraffer:§ 9c§ 67§ 142§ 58§ 142i
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
