Serviceloven > 26. kapitel > § 148.

§ 148. Serviceloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129

§ 148 i Serviceloven fastlægger rammerne for, hvordan kommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune skal føre tilsyn med de sociale tilbud, der er bevilget til den enkelte borger.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 148. fra retsinformation.dk

Kort sagt

§ 148 i Serviceloven fastlægger rammerne for, hvordan kommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune skal føre tilsyn med de sociale tilbud, der er bevilget til den enkelte borger. Tilsynet er en essen...

Eksempler

  • Løbende opfølgning på hjemmehjælp

    En borger, der modtager hjemmehjælp, får jævnligt besøg af kommunens sagsbehandler for at vurdere, om hjælpen stadig er tilstrækkelig og om der er behov for ændringer.

  • Underretning om bekymrende forhold

    Hvis kommunen opdager, at en plejeinstitution har bekymrende forhold under tilsynet, skal de informere den kommune, der står for det driftsorienterede tilsyn.

  • Samarbejde med borgeren

    En sagsbehandler mødes med en borger for at diskutere, om den nuværende støtteordning er tilstrækkelig, og om der skal tilføjes andre former for hjælp.

Almindelige misforståelser

  • Mange tror, at tilsynet kun handler om kontrol, men det er også en mulighed for at forbedre hjælpen.
  • Nogle mener, at de ikke har indflydelse på opfølgningen, men borgerens input er en vigtig del af processen.
  • Der er en opfattelse af, at kommunen kun handler på bekymringer, men de skal også aktivt følge op på alle sager.

Almindelige spørgsmål

Hvad indebærer kommunens tilsyn med mit tilbud?

Kommunen skal sikre, at tilbuddet lever op til de afgivne afgørelser og tilpasser sig dine behov.

Hvordan kan jeg påvirke opfølgningen af min sag?

Du kan deltage aktivt i møder med sagsbehandleren og give din mening til kende om den hjælp, du modtager.

Hvad sker der, hvis kommunen opdager problemer i mit tilbud?

Kommunen skal underrette den kommune, der har ansvar for det driftsorienterede tilsyn, for at sikre, at problemerne bliver håndteret.

Relaterede principafgørelser

  • Ankestyrelsens principafgørelse 2-18
    GældendeÅr: 2018

    Kommunen har pligt til løbende at følge op på de enkelte sager om hjælp efter serviceloven for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om der er behov for at justere indsatsen i forhold til borge...

    Relaterede paragraffer:§ 82§ 7§ 107§ 10§ 148
  • Ankestyrelsens principafgørelse 53-15
    GældendeÅr: 2015

    Selvudpeget hjælper til hjemmehjælp En borger, der modtager hjemmehjælp, kan vælge selv at udpege hjælperen. En borger kan godt gøre brug af ordningen om selvudpeget hjælper til hjælp i hjemmet, selvom borgeren er under værgemål. Formuleringen i best...

    Relaterede paragraffer:§ 94§ 95§ 148§ 83
  • Ankestyrelsens principafgørelse 21-13
    GældendeÅr: 2013

    En ung i efterværn har som udgangspunkt ret til at forblive på sit anbringelsessted under behandlingen af den unges klage over ændring af anbringelsesstedet. Lovens undtagelsesbestemmelser om opsættende virkning må fortolkes udvidende, således at kla...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 72§ 69§ 148

AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini

Serviceloven paragraf 148 - Spørg AI