§ 103. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 103 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen at tilbyde beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, der har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller som lider af særlige sociale problemer.
Kort sagt
§ 103 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen at tilbyde beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, der har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller som lid...
Eksempler
Person med psykisk sygdom
En ung mand med angstlidelser, der har svært ved at finde fast arbejde, bliver tilbudt en beskyttet beskæftigelse i en lokal virksomhed, hvor arbejdsopgaverne er tilpasset hans behov.
Kvindelig borger med nedsat mobilitet
En kvinde, der har lidt af en alvorlig skade, får tilbudt beskyttet beskæftigelse i en værksted, hvor hun kan arbejde i sit eget tempo og undgå fysisk belastning.
Tidligere misbruger
En tidligere misbruger, der har kæmpet med at holde fast i arbejde, tilbydes et særligt tilrettelagt beskæftigelsesforløb, der inkluderer terapi og arbejdsprøvning.
Almindelige misforståelser
- •Enkelte tror, at alle med nedsat funktionsevne automatisk får tilbudt beskyttet beskæftigelse, men det kræver en vurdering fra kommunen.
- •Nogle mener, at beskyttet beskæftigelse er det samme som almindelig ansættelse, men der er væsentlige forskelle i forhold til arbejdsforhold og støtte.
- •Det er en misforståelse, at man ikke kan klage over kommunens afgørelse, men der findes klageprocedurer, hvis ansøgningen bliver afslået.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan få beskyttet beskæftigelse?
Personer under folkepensionsalderen med betydelig nedsat funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Hvordan ansøger jeg om beskyttet beskæftigelse?
Du skal kontakte din kommune og anmode om en vurdering af dine behov og muligheder for beskyttet beskæftigelse.
Kan kommunen afslå min ansøgning?
Ja, hvis kommunen vurderer, at du ikke opfylder betingelserne for at modtage beskyttet beskæftigelse.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 90-14GældendeÅr: 2014
Kommunen var ikke berettiget til at nedsætte en borgers tilbud om beskyttet beskæftigelse fra fire til tre dage om ugen med begrundelsen, at borgeren kan passe sig selv eller bruge sit aktivitets- og samværstilbud i et større omfang. Tilbud om beskyt...
Relaterede paragraffer:§ 103§ 104 - Ankestyrelsens principafgørelse R-6-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt, at der kan klages over et afslag på at tillægge en klage opsættende virkning. Ankestyrelsen lagde vægt på, at det følger af retssikkerhedsloven, at klage over en afgørelse ikke - bortset fra enkelte lovbestemte undtagelser - har ...
Relaterede paragraffer:§ 60§ 72§ 103§ 78§ 99 - Ankestyrelsens principafgørelse 184-11GældendeÅr: 2011
En betalingskommune kunne ikke uden samtykke fra borgeren kræve at få oplysninger fra opholdskommunen om, hvor mange faktiske timer borgeren benyttede en centerplads, når der var tale om en hel støttecenterplads. Kravet om samtykke kan kunfraviges fo...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 9c§ 92§ 103§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 31-11GældendeÅr: 2011
A Kommunes refusionsforpligtelse ophørte ikke ved, at borgeren flyttede fra et bofællesskab i egen bolig med støtte. Borgeren flyttede senere igen i bofællesskab. Der var tale om et ubrudt forløb. Borgeren modtog socialpædagogisk støtte med 22 timer ...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 9c§ 103
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
