Serviceloven > 5. kapitel > § 18.

§ 18. Serviceloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129

Paragraf 18 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 18. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Paragraf 18 i Serviceloven pålægger kommunalbestyrelsen at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger. Dette samarbejde er essentielt for at sikre, at frivillige aktører kan bidrag...

Eksempler

  • Frivilligprojekt i lokalområdet

    En kommune nedsætter en pulje til støtte for et frivilligt projekt, der hjælper ensomme ældre med at få selskab. Det tiltrækker lokale foreninger, der bidrager med frivillige.

  • Støtte til social forening

    En kommunalbestyrelse afsætter midler til en social forening, der arbejder med unge med psykiske udfordringer, hvilket gør det muligt for dem at tilbyde gratis aktiviteter.

  • Samarbejde om aktiviteter

    En kommune indgår et samarbejde med en frivillig organisation, der organiserer aktiviteter for handicappede, hvilket sikrer at aktiviteterne er tilpasset brugernes behov.

Almindelige misforståelser

  • Frivillige organisationer får automatisk støtte fra kommunen; dette er ikke altid tilfældet, da det afhænger af kommunens prioriteringer.
  • Alle kommuner har samme støtteordninger; i virkeligheden kan der være store forskelle i, hvordan midlerne fordeles.
  • Frivilligt arbejde er kun for unge; mange kommuner støtter også frivillige initiativer for ældre og sårbare grupper.

Almindelige spørgsmål

Hvad kan jeg som borger forvente af kommunen?

Som borger kan du forvente, at kommunen samarbejder med frivillige organisationer for at tilbyde støtte og aktiviteter.

Hvordan kan jeg søge om støtte til frivilligt arbejde?

Du kan kontakte din kommunes sociale afdeling for at få information om, hvordan du ansøger om støtte til frivilligt arbejde.

Hvilke organisationer kan få støtte?

Alle frivillige sociale organisationer og foreninger, der opfylder kommunens kriterier, kan ansøge om støtte.

Relaterede principafgørelser

  • Ankestyrelsens principafgørelse 163-10
    GældendeÅr: 2010

    Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...

    Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 51-12
    GældendeÅr: 2012

    En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 93-17
    GældendeÅr: 2017

    I forbindelse med en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, hvor det antages, at barnet vil være anbragt i en længere årrække, skal kommunen overveje adoption under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvæks...

    Relaterede paragraffer:§ 2§ 7§ 18§ 38§ 9+6 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 27-17
    GældendeÅr: 2017

    Kommunen skal give kontant tilskud som naturalhjælp eller som udbetaling til en nærtstående, hvis borgerens støttebehov ikke kan dækkes efter andre bestemmelser, hvis støttebehovet overstiger 20 timer om ugen, og hvis der foreligger særlige forhold h...

    Relaterede paragraffer:§ 84§ 82§ 81§ 94§ 18+10 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse P-21-01
    GældendeÅr: 2001

    Det forhold, at kravet på tilbagebetaling af pension for tiden efter dødsfaldet ikke kunne gennemføres på grund af bestemmelsen om udlæg for begravelsesomkostningerne i lov om skifte af dødsboer var ikke til hinder for, at der kunne foretages modregn...

    Relaterede paragraffer:§ 33§ 18
  • Ankestyrelsens principafgørelse O-109-97
    GældendeÅr: 1997

    Ansøger havde i forbindelse med bodeling på et tidspunkt, hvor hun modtog kontanthjælp, modtaget et beløb på ca. 50.000 kr. Beløbet havde hun overført til 3. mands konto uden at oplyse kommunen herom. Ankestyrelsen fandt, at beløbet måtte betragtes s...

    Relaterede paragraffer:§ 14§ 18§ 11§ 25§ 39+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse A-9-01
    GældendeÅr: 2001

    Det forhold, at politimesteren havde opgivet at rejse tiltale for overtrædelse af straffelovens bestemmelse om bedrageri, havde ikke betydning for spørgsmålet om tilbagebetalingspligt efter aktivlovens regler. Begrundelsen herfor var, at der ikke kan...

    Relaterede paragraffer:§ 279§ 18§ 25§ 91
  • Ankestyrelsens principafgørelse O-127-97
    GældendeÅr: 1997

    Ankestyrelsen fandt, at reglerne i bistandsloven §§ 25 - 27 (nu aktivlovens §§ 91-95) udtømmende gør op med i hvilke situationer, der kan kræves tilbagebetaling af kontanthjælp , kravets gennemførelse samt bortfald. Efter disse regler bortfalder et t...

    Relaterede paragraffer:§ 27§ 26§ 18§ 25§ 95+2 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 115-09
    GældendeÅr: 2009

    Personeri fleksjob, der ønskede at afholde ferie med ledighedsydelse, skulle give besked til kommunen om dette, forinden påbegyndelse af ferie, daretten til ydelsen ellers blev fortabt for hele ferien....

    Relaterede paragraffer:§ 74§ 18§ 74e
  • Ankestyrelsens principafgørelse O-91-98
    GældendeÅr: 1998

    Ansvaret for opfyldelse af oplysningspligten kunne ikke overlades til en revisor - og dermed friholde en ansøger for eventuel tilbagebetaling. Ankestyrelsen fandt dog samtidig, at der ikke var grundlag for at fastholde tilbagebetalingskravet, idet de...

    Relaterede paragraffer:§ 37§ 18§ 10§ 25§ 91

AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini

Serviceloven paragraf 18 - Spørg AI