§ 105. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
§ 105 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at aflønne personer, der deltager i beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud, baseret på deres indsats.
Kort sagt
§ 105 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at aflønne personer, der deltager i beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud, baseret på deres indsats. Dette gælder for borgere, de...
Eksempler
Job i beskyttet værksted
En borger med nedsat funktionsevne arbejder i et beskyttet værksted, hvor de modtager aflønning baseret på deres arbejdsindsats.
Aktivitetscenter for unge voksne
En ung voksen med sociale problemer deltager i et aktivitetscenter og får løn for de opgaver, de udfører, hvilket hjælper dem med at opbygge kompetencer.
Hjælp til transportudgifter
En borger, der deltager i et aktivitets- og samværstilbud, får dækket befordringsudgifter til og fra tilbuddet, som fastsat af ministeren.
Almindelige misforståelser
- •Aflønning i beskyttet beskæftigelse er altid højere end i almindelige jobs - dette er ikke altid tilfældet, da aflønningen afhænger af indsatsen.
- •Transportudgifter dækkes automatisk - faktisk skal der være specifikke bestemmelser fra ministeren for at sikre dækning af disse udgifter.
- •Alle kan få beskyttet beskæftigelse - tilbuddet er kun for dem med betydelig nedsat funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Almindelige spørgsmål
Hvordan beregnes aflønningen for min indsats?
Aflønningen beregnes ud fra den indsats, du leverer i beskyttet beskæftigelse eller aktivitets- og samværstilbud, men præcise regler kan variere.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke er tilfreds med min aflønning?
Hvis du ikke er tilfreds med aflønningen, kan du kontakte din kommunalbestyrelse for at få en vurdering og eventuelt klage.
Dækker kommunen mine transportomkostninger?
Ja, kommunen kan dække befordringsudgifter i forbindelse med tilbuddene, men dette afhænger af de specifikke regler, der fastsættes af ministeren.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse C-51-03GældendeÅr: 2003
En kommune kunne ikke frit vælge om den alene ville yde hjælp til nogle af de ydelser som måtte anses for omfattet af servicelovens § 107. Ankestyrelsen fandt, at udtrykket "kan yde hjælp" skulle fortolkes således, at hjælpen skulle ydes efter en kon...
Relaterede paragraffer:§ 76§ 105§ 107§ 57d§ 104+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 72-14GældendeÅr: 2014
En borger med nedsat funktionsevne i så betydelig grad, at det ikke kunne forenes med et botilbud omfattet af lejelovens regler, kunne ikke anvises et botilbud efter almenboliglovens § 105 om almene ældreboliger. Ankestyrelsen har behandlet 3 sager, ...
Relaterede paragraffer:§ 129§ 105§ 124a§ 108 - Ankestyrelsens principafgørelse 41-15GældendeÅr: 2015
En borger, som har behov for et længerevarende botilbud, har frit valg mellem botilbud efter servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105, hvis betingelserne for frit valg er til stede, herunder at det af borgeren ønskede botilbud kan tilgodese borg...
Relaterede paragraffer:§ 129§ 58a§ 105§ 192§ 54+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 101-19GældendeÅr: 2019
Det følger af almenboligloven, at målgruppen for ældre- og handicapvenlige boliger og plejeboliger er ældre borgere og borgere, som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Borgerens alder er uden betydning. Ældre- og handicapvenlige boliger...
Relaterede paragraffer:§ 58a§ 105§ 192§ 57§ 1+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 21-18GældendeÅr: 2018
Formålet med at yde støtte efter serviceloven til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov. S...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 105§ 82§ 81§ 5+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 56-17GældendeÅr: 2017
Et botilbud må ikke afvise at yde en hjælp, som tilbuddet af Socialtilsynet, er godkendt til at yde til beboerne. En borger kan blive optaget i et bestemt botilbud uden samtykke, når det er nødvendigt for at personen kan få den nødvendige pleje og om...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 129§ 105§ 108 - Ankestyrelsens principafgørelse 57-17GældendeÅr: 2017
Reglerne om frit valg af botilbud gælder også for personer, der skal optages i et særligt botilbud efter reglerne om magtanvendelse. Formålet med reglerne om magtanvendelse er at beskytte den borger, der på grund af psykisk nedsættelse af funktionsev...
Relaterede paragraffer:§ 129§ 105§ 108 - Ankestyrelsens principafgørelse 71-14GældendeÅr: 2014
En borger, som kommunen fandt omfattet af personkredsen for et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107, kunne ikke visiteres til et tilbud efter almenboliglovens § 105 om almene ældreboliger. Målgruppen for botilbud efter almenboliglovens § 1...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 129§ 105§ 107§ 115 +1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 178-11GældendeÅr: 2011
En kommune må kun tilbyde en borger ophold i et længerevarende botilbud, som borgeren har ønsket efter fritvalgsreglerne, hvis botilbudet er registreret på Tilbudsportalen. Borgeren havde ret til at vælge et andet botilbud fra Tilbudsportalen, der fa...
Relaterede paragraffer:§ 105§ 14§ 108 - Ankestyrelsens principafgørelse 25-18GældendeÅr: 2018
Kommunen fastsætter egenbetalingen for de borgere, som har fået bevilget et ophold på midlertidigt botilbud efter serviceloven. Kommunen kan opkræve egenbetaling både for husleje, el og varme og for udgifter, som er en integreret del af botilbuddet. ...
Relaterede paragraffer:§ 129§ 105§ 3§ 107§ 124a+2 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
