Ankestyrelsens principafgørelse 41-15

GældendeÅr: 2015Udgivet: 2015-07-10

Beskrivelse

En borger, som har behov for et længerevarende botilbud, har frit valg mellem botilbud efter servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105, hvis betingelserne for frit valg er til stede, herunder at det af borgeren ønskede botilbud kan tilgodese borg...

Journalnummer

2014-2126-48047

Indhold

Afgørelse

Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i din sag om klage over kommunens afgørelse truffet den 2. juli 2014.

Resultatet er

• Kommunen skal behandle din sag igen.

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling og afgørelse i kommunen. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

Kommunen skal, inden den træffer en ny afgørelse, vurdere, om du er omfattet af den personkreds, hvis behov kan tilgodeses på et længerevarende botilbud efter såvel servicelovens § 108 som almenboliglovens § 105.

Kommunen skal herefter vejlede dig om reglerne om frit valg, og forholde sig til din anmodning om frit valg.

Kommunen skal i denne forbindelse vurdere, om du er berettiget til at anvende din mulighed for frit valg til at flytte til botilbud A, herunder om du opfylder de almindelige betingelser for frit valg.

Kommunen skal ligeledes vurdere, om reglerne om flytning i henhold til § 129 i lov om social service skal anvendes i forbindelse med en eventuel flytning.

Kommunen vil kontakte dig.

Der var enighed på mødet.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke på baggrund af de foreliggende oplysninger kunne give dig afslag på din anmodning om flytning til botilbuddet A.

Retten til frit valg

Vi lægger vægt på, at det fremgår af servicelovens § 108, stk. 2, at den borger, som modtager tilbud efter § 108, stk. 1, og som ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en anden kommune.

Vi lægger ligeledes vægt på, at det fremgår af almenboliglovens § 58 a, at ældre og personer med handicap, der har et særligt behov for almene ældreboliger, samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. §§ 108 og 192 i lov om social service, har ret til frit at vælge sådanne boliger.

Vi lægger i særdelshed vægt på, at det fremgår af lovmærkningerne til såvel servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105 og § 58 a, at borgeren som udgangspunkt har ret til frit valg, og at dette frie valg omfatter alle relevante botilbud inden for almenboligloven og serviceloven.

Vi lægger til grund for afgørelsen, at botilbuddet A er et botilbud efter almenboliglovens § 105, og kommunen har tildelt dig et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.

Da kommunen har vurderet, at du er omfattet af personkredsen, som er berettiget til botilbud efter servicelovens § 108, har du som udgangspunkt ret til frit valg mellem botilbud efter servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105.

Begrænsninger i forhold til borgerens ret til frit valg

Det følger af Ankestyrelsens praksis, at der er en række generelle betingelser knyttet til borgerens ret til frit valg efter servicelovens § 108.

Det er en forudsætning, at det botilbud, borgeren ønsker, er egnet til at tilgodese borgerens behov, at tilbuddet fremgår af tilbudsportalen, og at det botilbud, som borgeren ønsker, ikke er væsentligt dyrere, end det tilbud, som kommunen vurderer, kan tilgodese borgerens behov. Reglerne om frit valg af botilbud gælder også for personer, der flytter til et botilbud efter reglerne om magtanvendelse Det fremgår af vores principafgørelser nr. 165-10, 178-11 og 53-13.

Vi finder imidlertid, at sagen ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan vurdere, om du kan gøre brug af din ret til frit valg, herunder om dine behov kan tilgodeses i et tilbud efter almenboliglovens § 105.

På denne baggrund hjemviser vi sagen til kommunen, som skal vurdere, om du er omfattet af den personkreds, hvis behov kan tilgodeses på et længerevarende botilbud efter såvel servicelovens § 108 som almenboliglovens § 105.

Hvis kommunen vurderer, at dine behov kan tilgodeses i botilbud efter såvel servicelovens § 108, som almenboliglovens § 105, har du mulighed for frit at vælge mellem botilbud efter servicelovens § 108 og almenboliglovens § 105.

Hvis kommunen derimod vurderer, at dine behov alene kan tilgodeses i et botilbud efter servicelovens § 108, kan du alene vælge mellem botilbud efter servicelovens § 108.

Selvom kommunen skulle vurdere, at dine behov kan tilgodeses i et botilbud efter almenboliglovens § 105, så kan du alene gøre brug af din ret til frit valg, hvis botilbuddet er egnet og hvis botilbuddet fremgår af Tilbudsportalen.

Vi skal i den forbindelse henvise til almenboliglovens § 58 a, stk. 2, hvoraf det fremgår, at det er en forudsætning, for at kunne anvende sin ret til frit valg, at betingelserne efter §§ 54, 57 eller 58 for at få anvist en bolig er opfyldt i bopælskommunen og ved flytning til en anden kommune både i bopælskommunen og i tilflytningskommunen.

Vi finder derudover, at princippet om, at det af borgeren ønskede tilbud ikke må være væsentlig dyrere end kommunens tilbud, som blev fastlagt i ovennævnte principafgørelser ligeledes gøre sig gældende i situationer, hvor borgeren ønsker et botilbud efter almenboliglovens § 105 i stedet for et tilbud efter servicelovens § 108.

Når kommunen skal flytte dig fra dit nuværende botilbud, skal kommunen vurdere, om reglerne om flytning i henhold til § 129 i lov om social service, finder anvendelse.

Hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din ansøgning, skal kommunen i afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i kommunens vurdering. Hvis du er uenig i kommunens nye afgørelse, kan du klage til os igen.

Metadata

Retsområder

AlmenboliglovenServiceloven

Nøgleord

AlmenboliglovenFrit valgLængerevarende botilbud

Paragraffer

§ 129§ 58a§ 105§ 192§ 54§ 108§ 58§ 192i

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse O-121-95

Udgivet: 2013-07-11

Ankestyrelsen har i principielt møde behandlet nogle sager om støtte til køb af bil til ansøgere, der lider af fibromyalgi. Ansøgere med fibromyalgi kan som ansøgere med andre lidelser få støtte til bil, hvis de har et betydeligt kørselsbehov og dere...

Ankestyrelsens principafgørelse C-5-99

Udgivet: 2013-07-10

Ankestyrelsen ophævede Børn og unge-udvalgets afgørelse om fortsat anbringelse uden for hjemmet uden moderens samtykke af en 12-årig dreng. Udvalgets beslutning ansås for bortfaldet, da drengen på tidspunktet for Ankestyrelsens afgørelse med kommunen...

Ankestyrelsens principafgørelse 101-19

Udgivet: 2019-12-21

Det følger af almenboligloven, at målgruppen for ældre- og handicapvenlige boliger og plejeboliger er ældre borgere og borgere, som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Borgerens alder er uden betydning. Ældre- og handicapvenlige boliger...