F-1-05
Resume
En kommune havde pligt til at give løbende aktindsigt med regelmæssige mellemrum i den sag i kommunen, som vedrørte støtte til familien i anledning af et barns handicap. Det var således ikke tilstrækkeligt, at give aktindsigt i forbindelse med partsh...
Lovgrundlag
- Forvaltningsloven - lov nr. 571 af 19. december 1985 - § 9
Sagsfremstilling
Familien havde to børn, en pige på 11 år og en dreng på 8 år. Drengen var autistisk. På grund af
drengens handicap havde familien behov for særlig støtte fra kommunen.
Forældrene anmodede kommunen om aktindsigt i de dokumenter, der måtte forefindes vedrørende familien, og derefter løbende aktindsigt.
Kommunen meddelte aktindsigt i sagens akter. Kommunen gav samtidig afslag på løbende
aktindsigt.
Afslaget var begrundet med, at kommunen var forpligtet til at partshøre i forbindelse med afgørelser, der skulle træffes. Parthøringen skulle ske i henhold til forvaltningslovens § 19. Begrundelsen var yderligere, at langt de fleste akter ville være familien bekendt, idet der ville være tale om korrespondance mellem familien og afdelingen.
Det sociale nævn traf afgørelse vedrørende løbende aktindsigt og fandt, at familien var berettiget til løbende aktindsigt, som beskrevet i begrundelsen.
I sin afgørelse skrev nævnet, at det af sagen fremgik, at kommunen havde afslået at give løbende aktindsigt med den begrundelse, at forældrene ville blive partshørt før kommunen traf afgørelser i sagen, og at forældrene i øvrigt var bekendt med sagens dokumenter, fordi den i det væsentlige omfattede korrespondance, som forældrene havde været involveret i.
Nævnet fandt ikke, at kommunen med den givne begrundelse havde været berettiget til at afslå anmodningen om løbende aktindsigt.
Nævnet havde herved lagt vægt på, at det fulgte af forvaltningslovens § 9 og den juridiske litteratur, at en myndighed som udgangspunkt var forpligtet til at efterkomme en anmodning fra en part om løbende aktindsigt. Myndigheden måtte herefter sørge for, at parten løbende eller i hvert fald med regelmæssige mellemrum blev gjort bekendt med nye dokumenter i sagen.
Kommunen klagede herefter over det sociale nævns afgørelse.
Kommunen mente ikke, at den havde pligt til at sende akter hver eneste gang der blev skrevet notater i journalen. Det var kommunens opfattelse, at man opfyldte forvaltningslovens krav, hvis man i forbindelse med partshøringen før afgørelser i sagen fremsendte de seneste akter.
Kommunen henviste til, at udgangspunktet for partens adgang til løbende aktindsigt i den juridiske litteratur ikke kunne antages at gælde for sager, hvor der blev truffet en række forskellige indbyrdes uafhængige afgørelser, og hvor sagsforløbet strakte sig over et længere tidsrum.
Ankestyrelsen besluttede at behandle sagen principielt med henblik på at belyse
parters ret til løbende aktindsigt.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse F-1-05 på retsinformation.dk →