F-1-06
Resume
En ansøger, der havde indgået plejekontrakt med kommunen om formidlet døgnophold for et barn, havde ikke krav på partshøring efter forvaltningslovens regler, da plejekontrakten blev opsagt af kommunen i forbindelse med, at barnet blev hjemgivet til f...
Lovgrundlag
- Forvaltningsloven - lov nr. 571 af 19. december 1985 - § 1, § 2, § 16, stk. 4 og § 19
- Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005 - § 49
Sagsfremstilling
Sagen vedrørte en ansøger, der efter at have mistet sin samlever, fik samleverens mindreårige barn i pleje. Ud over det mindreårige barn havde samleveren to voksne børn.
Efter aftale med de voksne børn godkendte kommunen efterfølgende plejeforholdet som en privat foranstaltning efter servicelovens § 64. Senere blev der indgået kontrakt mellem ansøger og kommunen om formidlet døgnophold efter servicelovens § 49. Et af de voksne børn fik tillagt forældremyndigheden over barnet.
Ifølge kontraktens standardbestemmelser kunne kontrakten de første 3 måneder opsiges af begge parter med 14 dages varsel, derefter med 1 måneds varsel.
Ved brev af 24. november 2003 opsagde kommune kontrakten om formidlet døgnophold med en måneds varsel til ophør den 26. december 2003. Opsigelsen skete i forbindelse med, at barnet flyttede fra ansøgeren.
Ansøger klagede efterfølgende over, at der ikke var foretaget partshøring i forbindelse med opsigelsen.
Ansøger klagede desuden over sagsbehandlingen i kommunen, herunder over at kommunen havde afvist ansøgers anmodning om aktindsigt.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse om, at ansøger ikke var berettiget til aktindsigt, jf. forvaltningslovens § 9 i kommunens dokumenter vedrørende barnet og de voksne søskende. Nævnet begrundede sin afgørelse med, at ansøger i egenskab af plejemor ikke betragtedes som part i kommunens sag vedrørende barnet og hendes søskende.
Ved afgørelsen lagde nævnet vægt på, at ansøger som plejemor ikke kunne anses for at have en væsentlig og individuel interesse i afgørelser vedrørende barnets forhold ud over kommunens dokumenter vedrørende plejeforholdet, som ansøger efter kommunens oplysninger allerede havde fået aktindsigt i.
Nævnet tog ikke stilling til spørgsmålet om partshøring. Dette spørgsmål blev behandlet af tilsynet med kommunerne i forbindelse med en generel klage fra ansøger over kommunens sagsbehandling.
Tilsynet fandt, at kommunen ikke havde handlet i strid med lovgivningen.
Efter en konkret vurdering af plejeforholdets karakter fandt tilsynet, at opsigelsen af plejeforholdet ikke kunne sidestilles med en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Tilsynet fandt således ikke grundlag for at antage, at forvaltningslovens regler om partshøring fandt anvendelse ved kommunens opsigelse af plejekontrakten med ansøger.
Ansøger klagede til Folketingets Ombudsmand over nævnets afgørelse
Folketingets Ombudsmand anmodede efterfølgende Ankestyrelsen om at optage sagen til principiel behandling. Ombudsmanden henviste i forbindelse hermed til Vestre Landsrets dom af 15. april 2004, hvor en plejefamilie blev tilkendt 30.000 kr. i godtgørelse for manglende partshøring i forbindelse med en kommunes opsigelse af et plejeforhold.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om opsigelse af en plejekontrakt i relation til partshøring kunne sidestilles med en afskedigelsessag, og om der var tale om en afgørelse, der kunne påklages til de sociale myndigheder.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse F-1-06 på retsinformation.dk →