Planloven § 54b

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 54b pålægger erhvervsministeren at etablere et landsdækkende digitalt register, der samler oplysninger om planer, afgørelser, beslutninger og strategier, som er tilvejebragt efter planloven.

Lovtekst – § 54b

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Erhvervsministeren opretter et landsdækkende digitalt register, der skal indeholde oplysninger om planer, der er tilvejebragt efter denne lov. Registeret kan indeholde beslutninger, afgørelser og strategier for kommuneplanlægningen m.v., der er tilvejebragt efter denne lov, og planer m.v., der er opretholdt efter § 68. Registeret kan endvidere indeholde oplysninger, der efter anden lovgivning skal registreres i systemet, og oplysninger tilvejebragt til brug for vurderingsmyndigheden. Drift, udformning og placering af registeret sker efter forhandling med de kommunale parter, dog kan beslutninger vedrørende stk. 3, 6 og 7 ske uden godkendelse af de kommunale parter.

Stk. 2. Registeret er offentligt tilgængeligt.

Stk. 3. Oplysninger i registeret, der er nødvendige for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering, kan videregives til vurderingsmyndigheden.

Stk. 4. Erhvervsministeren fastsætter regler for kommunalbestyrelsens registrering og offentliggørelse i registeret af planforslag, endeligt vedtagne planer og strategier for kommuneplanlægningen efter denne lov, herunder regler for, hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om tekniske krav. Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal registrere beslutninger og afgørelser m.v. efter denne lov i registeret, og fastsætte regler for fremgangsmåden, herunder regler for, hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om tekniske krav m.v.

Stk. 5. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen kan foretage registrering af gældende planer og planer m.v. opretholdt efter § 68, herunder regler for, hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om tekniske krav og tidsfrister for registrering.

Stk. 6. Til brug for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering skal erhvervsministeren fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal foretage registrering og opdatering i registeret af oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau, i det omfang dette er reguleret i planer, beslutninger og afgørelser efter denne lov og bygningsreglementet. Ministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden herfor, herunder regler for, hvilke oplysninger der skal registreres på jordstykkeniveau, samt regler om tekniske krav. Til brug for registrering af anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau kan ministeren samkøre de registrerede oplysninger med oplysninger fra andre relevante registre. Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal validere og korrigere de registrerede oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau. De registrerede oplysninger til brug for vurderingsmyndigheden kan vises sammen med andre offentligt tilgængelige oplysninger, der er registreret efter anden lovgivning, og som er af betydning for jordstykkers anvendelses- og udnyttelsesmuligheder.

Stk. 7. Erhvervsministeren kan forestå registreringen af oplysninger til brug for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau, jf. stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal validere og korrigere de registrerede oplysninger inden for en nærmere fastsat tidsfrist.

Stk. 8. Erhvervsministeren fastsætter regler, der skal sikre sammenhængen mellem registeret og matriklen i forbindelse med matrikulære forandringer af jordstykker, herunder regler om tekniske krav m.v.

Praktisk betydning

§ 54b pålægger erhvervsministeren at etablere et landsdækkende digitalt register, der samler oplysninger om planer, afgørelser, beslutninger og strategier, som er tilvejebragt efter planloven. Registeret kan også indeholde oplysninger fra anden lovgivning, der skal indgå i systemet, og data til vurderingsmyndighederne. Registeret bliver det centrale omdrejningspunkt for dokumentation, offentlighed og indberetning vedrørende fysisk planlægning i Danmark. En vigtig pointe er, at driften og udformningen af registeret sker i dialog med kommunerne, men visse beslutninger kan træffes af ministeren uden deres godkendelse. Med digitaliseringen af planprocessen styrkes både gennemsigtighed, koordinering mellem stat og kommuner samt borgernes adgang til oplysninger om lokalplaner, kommuneplaner og tilhørende afgørelser.

Eksempler

  • Offentliggørelse af ny lokalplan

    Når en kommune har vedtaget en ny lokalplan, skal denne registreres i det digitale register, så borgere og myndigheder hurtigt kan finde og orientere sig om gældende regler for området.

  • Ejendomsvurdering baseret på registerdata

    Vurderingsmyndighederne henter oplysninger om arealers gældende og planlagte anvendelsesmuligheder fra registeret, hvilket sikrer opdaterede grundlag for ejendomsvurderinger.

  • Borgere undersøger byggepotentiale

    En borger, der overvejer at købe grund, kan konsultere registeret for at se, hvilke fremtidige planer og restriktioner der gælder for området.

Almindelige misforståelser
  • At registeret kun er et internt værktøj for myndigheder – det er faktisk tilgængeligt for alle.
  • At der kun skal lægges nye planer ind, ikke ændringer og afgørelser – alle relevante oplysninger skal registreres.
  • At kommunerne råder suverænt over registerets indhold – ministeren kan træffe beslutninger uden kommunernes godkendelse i visse tilfælde.
Almindelige spørgsmål

Er oplysninger i registeret åbne for alle?

Ja, registeret er offentligt tilgængeligt og skal give alle adgang til oplysninger om planer, beslutninger og afgørelser.

Hvilke typer oplysninger skal kommunerne registrere?

De skal registrere nye og endeligt vedtagne planer, strategier for kommuneplanlægningen samt relevante afgørelser og beslutninger efter planloven.

Er det kun oplysninger fra planloven, der kan indgå?

Nej, også oplysninger fra anden lovgivning, hvis de kræves registreret her, kan indgå, for eksempel data til brug for vurderingsmyndigheden.

Kan kommunerne nægte at indtræde i systemet?

Nej, selvom udformning og drift sker i dialog med kommunerne, kan visse beslutninger om registerets indhold og anvendelse træffes af ministeren uden kommunernes godkendelse.

Hvilken betydning har det for borgernes adgang til information?

Det gør det lettere at finde frem til gældende og kommende planer, hvilket forbedrer borger- og erhvervslivets mulighed for at planlægge og gå i dialog med myndigheder.

Relaterede paragraffer
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Stil dine spørgsmål om planlovens digitale register.

Foreslåede spørgsmål
Hvordan finder jeg lokalplaner for mit område?
Hvilke oplysninger registreres om min ejendom?
Hvem har adgang til oplysninger i det digitale register?