Planloven § 53

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 53 giver regeringen en udtrykkelig hjemmel til at indgå overenskomster med andre stater om fælles foranstaltninger, der understøtter planlovens formål – altså ordnet geografisk planlægning, naturbeskyttelse, miljø, vækst og bæredygtighed.

Lovtekst – § 53

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Regeringen kan indgå overenskomster med fremmede stater om fælles foranstaltninger til opfyldelse af lovens formål.

Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter regler til opfyldelse af internationale overenskomster, der indgås i henhold til stk. 1.

Praktisk betydning

§ 53 giver regeringen en udtrykkelig hjemmel til at indgå overenskomster med andre stater om fælles foranstaltninger, der understøtter planlovens formål – altså ordnet geografisk planlægning, naturbeskyttelse, miljø, vækst og bæredygtighed. Det betyder, at Danmark via internationale aftaler kan koordinere nationale arealplaner med andre lande, for eksempel for havmiljø, grænseområder eller store infrastrukturanlæg. Bestemmelsen skaber dermed et fundament, hvis Danmarks interesser i fysisk planlægning forudsætter internationalt samarbejde – og at planlovens virkemidler rækker ud over landets grænser. I praksis har denne bestemmelse især betydning i forhold til samarbejdsprojekter med nabolande som Tyskland eller Sverige, eksempelvis vedrørende havmiljøet, transportkorridorer eller miljøbeskyttelse tæt på grænsen.

Eksempler

  • Samarbejde om Øresundsregionen

    Danmark og Sverige indgår en aftale om fælles regler for planlægning og miljø i området omkring Øresund, fx ved fastlæggelse af placering af broer eller byudvikling.

  • Fælles havplan med nabolande

    Danmark samarbejder med Tyskland om en fælles strategi for udnyttelse og beskyttelse af havområder i Østersøen for at undgå konflikter og sikre miljøhensyn.

  • Grænseoverskridende naturbeskyttelsesprojekter

    Danmark og Tyskland arbejder sammen om beskyttelse og planlægning af Vadehavet for at bevare biodiversitet og sikre bæredygtig turisme på tværs af landegrænsen.

Almindelige misforståelser
  • Man tror ofte, at § 53 automatisk implementerer udenlandske regler i Danmark – det gør den ikke.
  • Nogen antager fejlagtigt, at § 53 kun handler om miljø, men den omfatter alle planlovens formål.
  • Det misforstås, at kommuner kan indgå sådanne aftaler – det er kun regeringen, der har bemyndigelsen.
Almindelige spørgsmål

Giver § 53 Danmark mulighed for at tilsidesætte nationale regler?

Nej, § 53 giver kun mulighed for at indgå internationale aftaler, men ændringer i nationale regler kræver fortsat lovgivningsmæssige skridt i Danmark.

Hvem træffer beslutningen om at indgå overenskomster?

Det er regeringen, altså statsministeren og relevante ministre, der har beføjelse til at indgå sådanne aftaler på Danmarks vegne.

Skal Folketinget inddrages ved sådanne aftaler?

Normalt vil større internationale overenskomster blive forelagt Folketinget, særligt hvis der kræves ændringer i dansk lov eller ratifikation.

Er § 53 kun relevant for miljøforhold?

Nej, bestemmelsen dækker alle foranstaltninger, der tjener planlovens formål, herunder byudvikling, infrastruktur og naturbeskyttelse.

Er der eksempler på brugen af § 53?

Ja, den har praktisk betydning ved grænse- og havplansamarbejder, især mellem Danmark og Tyskland/Sverige.

Relaterede paragraffer
  • § 1

    Definerer planlovens overordnede formål, som § 53 skal understøtte ved internationale aftaler.

  • § 52

    Omhandler erhvervsministerens vejledningsrolle, som kan spille ind ved gennemførelse af internationale aftaler.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Stil dine spørgsmål om internationale aftaler.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår kan regeringen bruge § 53 i praksis?
Indebærer § 53 ændringer for danske borgere?
Hvad er forskellen på § 53 og EU-regler?