Planloven § 45
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 45 giver kommunalbestyrelsen beføjelse til at ændre et areals status fra byzone eller sommerhusområde tilbage til landzone, men kun når det stemmer med kommuneplanen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at tilbageføre arealer fra byzone eller sommerhusområde til landzone i overensstemmelse med kommuneplanen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan endvidere efter ansøgning fra vedkommende ejer tilbageføre et areal fra byzone eller sommerhusområde til landzone, når arealet grænser til landzone, og når tilbageførslen er ubetænkelig ud fra planlægningsmæssige hensyn.
Stk. 3. Beslutning efter stk. 1 kan først træffes, efter at ejerne af de berørte arealer har haft lejlighed til at fremsætte bemærkninger inden en af kommunalbestyrelsen fastsat frist, der skal være mindst 8 uger.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen giver særskilt underretning om beslutninger efter stk. 1 og 2 til vedkommende ejere og til erhvervsministeren. Endvidere underrettes panthavere og andre indehavere af tinglyste rettigheder over ejendommene.
Stk. 5. Underretning til ejere og panthavere skal indeholde oplysning om reglerne i § 46.
§ 45 giver kommunalbestyrelsen beføjelse til at ændre et areals status fra byzone eller sommerhusområde tilbage til landzone, men kun når det stemmer med kommuneplanen. Det er et centralt redskab, hvis f.eks. lokal udvikling eller bosætning udebliver, eller hvis der er behov for at beskytte landbrugsjord eller natur. Ejere skal høres (minimum 8 uger), og der gives besked til panthavere og erhvervsministeren. Bestemmelsen griber konkret ind i privat ejendomsret, hvilket særligt kan få betydning for værdifastsættelsen og mulighederne for ny bebyggelse. Ejere kan søge om tilbageførsel af egne arealer, hvis visse betingelser er opfyldt. Hvis tilbageførslen sker, gives der mulighed for erstatning for udgifter afholdt i forventning om udnyttelse i byzone. § 45 bruges oftest i kommuner, hvor fremskredne byudviklingsplaner skrinlægges, og den kan fremme robust planlægning og undgå 'spøgelsesområder' uden aktivitet.
Eksempler
Afvikling af ubenyttet udstykning
En tidligere udstykning i byzone bliver aldrig bebygget, og kommunen beslutter at føre området tilbage til landzone for at sikre landskabelige værdier.
Tilbageførsel af sommerhusområde
Et sommerhusområde ved kysten opgives som følge af manglende efterspørgsel og tilbageføres til landzone for at styrke kystnatur og landbrug.
Ejer ansøger om tilbageførsel
En grundejer med et byzoneareal i udkanten af byen ønsker at tilbageføre grunden til landzone, fordi det passer bedre til arealets anvendelse og drift.
- •Tilbageførsel er ikke automatisk lig med ekspropriation.
- •Kommunen kan ikke tilbageføre uden at høre ejerne først.
- •Alene manglende byggeri betyder ikke, at arealet nødvendigvis tilbageføres.
Kan kommunen tvinge mig til at få min grund tilbageført til landzone?
Ja, hvis beslutningen følger kommuneplanen og varsel om bemærkninger er givet, kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om tilbageførsel.
Hvad sker der med byggetilladelser, hvis mit areal tilbageføres til landzone?
Bygge- og anvendelsesmulighederne begrænses væsentligt, og fremtidig bebyggelse kræver landzonetilladelse.
Kan jeg få erstatning ved tilbageførsel?
Ja, der kan ydes erstatning for udgifter afholdt til udnyttelse som byzone, hvis ejendommen er privat ejet.
Skal jeg som ejer høres, inden kommunen beslutter en tilbageførsel?
Ja, der er et lovpligtigt høringsforløb på mindst 8 uger, før beslutning kan træffes.
Kan jeg selv anmode om at mit areal tilbageføres?
Ja, som ejer kan du ansøge, hvis arealet grænser til landzone og det er planlægningsmæssigt ubetænkeligt.
Velkommen – her får du klar rådgivning om § 45.
Velkommen – her får du klar rådgivning om § 45.