§ 33. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 33 giver kommunalbestyrelsen muligheden for at ophæve byplanvedtægter og lokalplaner i to hovedsituationer: dels for arealer, der tilbageføres til landzone, når planlægning ikke længere skønnes nødvendig, dels for byzoner og sommerhusområder, hvor de eksisterende planer ikke længere effektivt kan administrere tilladelser mv.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at ophæve
Stk. 2. Beslutning efter stk. 1, nr. 1, kan først træffes, efter at ejere af de berørte arealer har haft mulighed for at udtale sig. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist herfor på mindst 4 uger. Beslutning efter stk. 1, nr. 2, kan først træffes, efter at kommunalbestyrelsen har offentliggjort forslag til ophævelse med ledsagende forklaring af de retlige og faktiske konsekvenser heraf. Offentliggørelse skal ske i det register, som ministeren for byer og landdistrikter har oprettet i medfør af § 54 b. § 26, stk. 1, nr. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse. Derudover skal der gives underretning til påtaleberettigede efter servitutter, som skønnes at blive berørt af forslaget. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod forslaget om ophævelse.
Stk. 3. Ved fastsættelse af fristen efter stk. 2, 2. og 7. pkt., skal kommunalbestyrelsen sikre, at fristen er passende og tillader rimelig tid til at informere offentligheden og til, at offentligheden kan forberede sig på og opnå reel deltagelse under hele processen.
Stk. 4. Efter udløbet af fristen i stk. 2, 7. pkt., kan kommunalbestyrelsen vedtage forslaget om ophævelse.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan ikke efter stk. 1 ophæve lokalplaner med bestemmelser, hvis indhold er fastlagt i overensstemmelse med en tilladelse efter § 15 b, stk. 3, medmindre ministeren for byer og landdistrikter har givet samtykke hertil.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen giver underretning om beslutningen om ophævelse, jf. stk. 1, nr. 1, til ministeren for byer og landdistrikter og vedkommende ejere. Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutningen om ophævelse efter stk. 4, jf. stk. 1, nr. 2, og giver underretning om beslutningen i overensstemmelse med § 31, nr. 1 og 2, til eventuelle påtaleberettigede efter servitutter og til ministeren for byer og landdistrikter. Offentliggørelse skal ske i det register, som ministeren for byer og landdistrikter har oprettet i medfør af § 54 b.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt oplysninger om ophævede byplanvedtægter og lokalplaner til det register, som ministeren for byer og landdistrikter har oprettet i medfør af § 54 b.
1) byplanvedtægter og lokalplaner for arealer, der tilbageføres til landzone, og lokalplaner for landzonearealer, når en planlægning for området ikke længere findes nødvendig, jf. dog stk. 5, og
2) byplanvedtægter og lokalplaner for byzoner og sommerhusområder, når udviklingen inden for byplanvedtægtens eller lokalplanens område ikke længere gør det muligt at administrere tilladelser m.v. uden anvendelse af § 14 og § 19, idet områdets hidtidige zonestatus opretholdes, jf. dog stk. 5.
Kort sagt
§ 33 giver kommunalbestyrelsen muligheden for at ophæve byplanvedtægter og lokalplaner i to hovedsituationer: dels for arealer, der tilbageføres til landzone, når planlægning ikke længere skønnes nødv...
Eksempler
Ophævelse af lokalplan ved tilbageførsel til landzone
En kommunalbestyrelse beslutter at ophæve en lokalplan for et areal, der efter ny planlægning tilbageføres til landzone, da den tidligere planlægning ikke længere tjener et formål.
Ophævelse af byplanvedtægt ved administrative difficulites
Når udviklingen inden for et byplanvedtægtsområde har gjort det vanskeligt for kommunalbestyrelsen at administrere tilladelser korrekt, kan vedtægten og lokalplaner ophæves for at sikre en bedre planlægningsmæssig styring.
Almindelige misforståelser
- •At kommunalbestyrelsen kan ophæve en lokalplan uden varsel eller forudgående høring af ejere.
- •At ophævelse betyder automatisk at arealet får fri råderet uden restriktioner - zonestatus og andre planer kan fortsat begrænse brugen.
- •At ministerens samtykke ikke er relevant i forbindelse med ophævelse af planer, selv i sager med tidligere ministerielle tilladelser.
Almindelige spørgsmål
Kan en kommunalbestyrelse ophæve en lokalplan når som helst?
Nej, ophævelse kan kun ske når planlægningen for området ikke længere findes nødvendig, eller hvis området tilbageføres til landzone, jf. § 33. Processen kræver desuden høring og offentliggørelse.
Skal ejere have mulighed for at udtale sig før en ophævelse?
Ja, jf. § 33, stk. 2, skal ejere have mulighed for at fremsætte bemærkninger i mindst 4 uger, før ophævelsen kan vedtages.
Kan ministeren blokere en kommunal ophævelse af planer?
I særlige tilfælde, især når planer er fastlagt i overensstemmelse med ministerielle tilladelser jf. § 15 b, stk. 3, kræves ministerens samtykke for ophævelse efter § 33, stk. 5.
Hvilken betydning har ophævelsen for grundejers råderet?
Ophævelse kan ændre zonebestemmelser og lokalplanregler, hvilket kan påvirke bygge- og anvendelsesmuligheder. Derfor sikres ejernes ret til at blive hørt og få information.
Kan ophævelse ske uden offentliggørelse?
Nej, offentliggørelse er obligatorisk og sker via det digitale register jf. § 33, stk. 2 for at sikre åbenhed og muliggøre indsigelser.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: