Ferieloven § 31

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 31 handler om arbejdsgiverens pligt til at indberette oplysninger om udbetalt feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse til indkomstregisteret.

Lovtekst – § 31

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 230 af 20.2.2021

Arbejdsgiveren skal indberette oplysninger til indkomstregisteret om feriegodtgørelse til personer omfattet af § 7, stk. 2, og § 16, stk. 2-4, og oplysninger om sygeferiegodtgørelse efter § 5, stk. 3. For lønmodtagere, der får beregnet feriegodtgørelse efter § 16, stk. 4, skal arbejdsgiveren dog ikke indberette oplysninger om feriegodtgørelse, der er udbetalt ved fratræden efter § 26, stk. 3-6.

Stk. 2. Feriegodtgørelse, der er indberettet efter stk. 1, indbetales til FerieKonto, jf. dog § 3, stk. 4.

Stk. 3. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse til FerieKonto skal arbejdsgiveren betale renter heraf på 1,5 pct. pr. påbegyndt måned regnet fra forfaldsdatoen. FerieKonto kan i særlige tilfælde fravige kravet om betaling af renter efter 1. pkt.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med skatteministeren regler om indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetning og indbetaling af feriegodtgørelse, herunder om frister herfor. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om meddelelsen til den, der skal udbetale feriebetalingen, om overførsel af ferie, jf. §§ 21 og 22.

Praktisk betydning

§ 31 handler om arbejdsgiverens pligt til at indberette oplysninger om udbetalt feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse til indkomstregisteret. Det gælder lønmodtagere, der ikke får løn under ferie, men feriegodtgørelse, og dem, der i perioder af sygdom optjener sygeferiegodtgørelse. Indberetningspligten sikrer, at FerieKonto og myndigheder har overblik over lønmodtageres ferieberettigelse. I nyere tid er området blevet digitaliseret og integreret tæt i det danske indkomstregistersystem, så alle penge og perioder registreres centralt, og ingen medarbejder mister feriepenge på grund af manglende indrapportering. Undtagelsen gælder, når feriegodtgørelsen ved fratræden er udbetalt efter visse bestemmelser, hvor arbejdsgiveren ikke skal indberette disse beløb.

Eksempler

  • Indberetning af feriegodtgørelse

    En slagteriarbejder får feriegodtgørelse. Arbejdsgiveren indberetter beløbet til indkomstregisteret, så medarbejderen kan få feriepenge via FerieKonto.

  • Sygeferiegodtgørelse

    En ekspedient får kun sygeferiegodtgørelse ved sygdom. Arbejdsgiveren skal indberette dette til indkomstregisteret, så ferieretten registreres korrekt.

  • Undtagelse ved fratræden

    En tømrer får udbetalt feriegodtgørelse ved sin fratræden efter § 26. Her slipper arbejdsgiveren for at indberette denne specifikke udbetaling.

Almindelige misforståelser
  • Nogle tror, at alle feriegodtgørelser altid skal indberettes – men der er visse undtagelser.
  • Det antages ofte, at indberetning kun handler om feriepenge, men sygeferiegodtgørelse er også omfattet.
  • Mange overser, at digital indberetning til indkomstregisteret er et lovkrav, ikke bare en administrativ rutine.
Almindelige spørgsmål

Hvilke oplysninger skal arbejdsgiveren indberette ifølge § 31?

Arbejdsgiveren skal indberette oplysninger om feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse for de relevante medarbejdere til indkomstregisteret.

Er det altid et krav at indberette feriegodtgørelse?

Nej, der er undtagelser. F.eks. skal arbejdsgiveren ikke indberette feriegodtgørelse udbetalt ved fratræden i helt specifikke tilfælde.

Hvorfor er indberetningspligten vigtig?

Den sikrer, at lønmodtagere får ret til feriegodtgørelse og at myndighederne har overblik over optjent og udbetalt feriepenge.

Hvilke konsekvenser har manglende indberetning?

Manglende eller forsinket indberetning og indbetaling kan medføre rentetillæg og i grove tilfælde straf.

Gælder indberetningspligten også for sygeferiegodtgørelse?

Ja, oplysninger om sygeferiegodtgørelse skal også indberettes, når de udbetales til omfatte personer.

Relaterede paragraffer
  • § 16

    Definition af, hvilke lønmodtagere der får feriegodtgørelse, og dermed omfattet af indberetningspligten.

  • § 5

    Omhandler optjening af sygeferiegodtgørelse, som også skal indberettes.

  • § 26

    Angiver undtagelserne hvor indberetningspligten ikke gælder ved fratrædelsesudbetalinger.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen – spørg mig om feriegodtgørelse og indberetning!

Foreslåede spørgsmål
Hvornår skal arbejdsgiver indberette feriegodtgørelse?
Hvad sker hvis feriegodtgørelse ikke indberettes korrekt?
Er der forskel på indberetning for feriepenge og sygeferiegodtgørelse?