Barnets lov § 76

Billedgenerering afventer: Illustration of social workers providing support to parents during child placement, emphasizing cooperation and care in a Danish context

Kort sagt

§ 76 lægger et klart ansvar på kommunalbestyrelsen for at yde støtte til forældrene under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet.

Lovtekst – § 76 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47 i denne lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om støtte til forældrene efter § 32, stk. 1, eller § 75 i denne lov eller efter anden lovgivning. Støtten skal så vidt muligt medvirke til at løse de problemer, som har været årsag til anbringelsen, med henblik på at hjælpe forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse eller i samvær med barnet eller den unge under anbringelsen.

Praktisk betydning

§ 76 lægger et klart ansvar på kommunalbestyrelsen for at yde støtte til forældrene under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet. Støtten skal følge bestemmelserne i § 32, stk. 1, § 75 eller anden lovgivning, og har til formål at hjælpe forældrene til bedre at varetage omsorgen, enten ved en fremtidig hjemgivelse eller som støtte i samværssituationer. Dette understreger lovens overordnede mål om, at anbringelsen ikke isolerer barnet fra familien unødigt, men snarere betragtes som en midlertidig foranstaltning med fokus på familiens løsningsmuligheder. Paragraffen er praktisk vigtig, da den sikrer, at forældrestøtten ikke bliver sideløbende eller afkoblet anbringelsen. Dog er lovteksten bred og åben for tolkning, hvilket kan medføre uensartede praksisser mellem kommuner, især hvor økonomiske ressourcer og faglig kapacitet spiller ind. Ankestyrelsens principafgørelse 97-13 bekræfter betydningen af støtte til plejefamilier og forældre i sammenhæng med anbringelser. Samtidig er det værd at notere, at støtten kan trækkes fra andre lovgivninger, hvilket i praksis kan komplicere koordineringen af indsatsen. En fremtidig styrkelse kunne være mere klare kvalitetskriterier for denne støtte, så kommunernes udmøntning af kravet bliver mere ensartet og forudsigelig for forældrene.

Eksempler

  • Støtte under anbringelse til hjemgivelse

    En kommune iværksætter familiebehandling for forældre, mens barnet er anbragt uden for hjemmet, med fokus på at løse de familierelaterede problemer for at muliggøre en sikker hjemgivelse, jf. § 76 i sammenhæng med § 32, stk. 1.

  • Støtte til samvær med barnet under anbringelse

    Forældrene modtager rådgivning og praktisk støtte til at fastholde og forbedre kontakten med barnet under anbringelse, herunder støtte til samvær med tilstedeværelse af en støtteperson, jf. §§ 75 og 103-105.

  • Løbende opfølgning på forældrestøtte

    Kommunalbestyrelsen udarbejder en særskilt plan for forældrenes støtte, jf. §§ 77 og 79, og reviderer indsatsen løbende som led i at sikre barnets tarv under og efter anbringelsen.

Almindelige misforståelser
  • § 76 pålægger ikke, at forældrene altid skal have støtte; det er en vurdering baseret på behov og formålet med anbringelsen.
  • Støtte efter § 76 er ikke begrænset til frivillig indsats og kan, i forbindelse med andre bestemmelser, ske uden forældrenes samtykke i visse tilfælde.
  • Det er en almindelig misforståelse, at støtte til forældrene automatisk betyder, at hjemgivelse er sandsynlig eller ønsket.
Almindelige spørgsmål

Hvilken type støtte skal kommunalbestyrelsen yde til forældrene under en anbringelse?

Kommunalbestyrelsen skal efter § 76 tilbyde støtte efter § 32, stk. 1, § 75 eller anden relevant lovgivning. Det omfatter rådgivning, praktisk eller pædagogisk støtte, familiebehandling m.v. med det formål at hjælpe forældrene med omsorgen for barnet, enten ved hjemgivelse eller under samvær.

Kan støtten til forældrene tilpasses barnets situation?

Ja, støtten skal tilpasses barnets og familiens konkrete forhold og behov, og så vidt muligt understøtte en hjemgivelse eller en positiv samværsrelation, jf. §§ 76, 5 og 32. Dette sikrer en individuel og helhedsorienteret tilgang.

Kan kommunalbestyrelsen tilbyde støtte uden samtykke fra forældrene?

Det fremgår ikke direkte af § 76, men samtykke er normalt påkrævet ved støttende indsatser (§ 32). I visse alvorlige eller særlige sager kan støtte iværksættes uden samtykke jf. § 37 og § 38, men dette vil være undtagelser.

Hvordan sikres koordination mellem støtte til forældrene og barnets anbringelse?

Kommunalbestyrelsen skal efter § 77 udarbejde en særskilt plan for støtten til forældrene og revidere denne efter behov (§ 79), hvilket sikrer systematisk opfølgning og sammenhæng mellem indsatsen for barn og forældre.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-10-06
    GældendeÅr: 2006

    Ankestyrelsen fandt, at nævnet havde kompetence til at behandle en moders klage over afslag på godkendelse af, at datteren blev ansat til at passe og pleje moderen. Ankestyrelsen lagde vægt på at der skulle være en udtrykkelig hjemmel for at kunne be...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 166§ 75c§ 72§ 121+3 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 97-13
    GældendeÅr: 2013

    Når et ophold på et anbringelsessted som følge af en afgørelse om varetægtsfængsling i surrogat eller en afgørelse om alternativ afsoning, er en anbringelse i servicelovens forstand, giver det mulighed for efterværn. Varetægtsfængsling i surrogat sam...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 52§ 69§ 40§ 78+4 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om § 76 i barnets lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 76 i praksis?
Hvordan støttes forældrene under anbringelse?
Kan støtte gives uden forældresamtykke?