Barnets lov § 75
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 75 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at træffe afgørelse om at tilbyde forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse med, at deres barn eller unge anbringes uden for hjemmet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at tilbyde forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse med barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet, jf. §§ 46 eller 47 i denne lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 75 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at træffe afgørelse om at tilbyde forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse med, at deres barn eller unge anbringes uden for hjemmet. Det gælder både ved frivillige og tvangsmæssige anbringelser efter §§ 46 eller 47 i denne lov samt efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Bestemmelsen tager højde for den voldsomme belastning og usikkerhed, forældre oplever i forbindelse med at få deres barn anbragt, uanset anbringelsens årsag. Formålet med støttepersonen er at sikre, at forældrene ikke står alene i processen, men får en uvildig sparringspartner, der kan hjælpe med at forstå forløbet, deltage i møder og støtte kommunikationen mellem forældre og myndigheder. Pligten til at give dette tilbud er tydelig: Kommunen kan ikke undlade at tage stilling, og afgørelsen skal aktivt meddeles forældrene. I praksis har denne paragraf stor betydning for forældrenes mulighed for at indgå konstruktivt i samarbejdet med myndighederne under et ofte følelsesmæssigt svært forløb.
Eksempler
Støtteperson ved tvangsfjernelse
Et barn fjernes akut fra hjemmet. Kommunen tilbyder straks moderen en støtteperson, der kan hjælpe hende gennem sagsforløbet.
Frivillig anbringelse med støtte
En far accepterer frivilligt barnets anbringelse, men får med det samme tilbud om støtteperson, som deltager i vigtige møder.
Forbud mod støtte frasiges
En mor takker nej til støttepersonen, men kommunen har stadig pligt til at træffe formel afgørelse om at give tilbuddet.
- •Man har automatisk krav på støtteperson, også selvom barnet ikke anbringes – det gælder kun ved konkret anbringelse.
- •Kommunen kan vælge, om tilbuddet skal gives – i virkeligheden er det en pligt.
- •Støttepersonen er en advokat – støttepersonen har ikke samme rolle eller sagsbehandlerfunktion som en advokat.
Er det frivilligt at tage imod en støtteperson?
Ja, forældremyndighedsindehaveren kan takke nej. Men kommunen skal aktivt tilbyde støtten og træffe afgørelse herom.
Hvem kan vælges som støtteperson?
Det kan være en professionel med særlig indsigt i forældre og anbringelsessager, eller en person fra netværket – så længe vedkommende kan udfylde rollen på betryggende vis.
Dækker kommunen udgifterne til støttepersonen?
Ja, støttepersonens bistand er gratis for forældrene. Kommunen betaler.
Gælder tilbuddet både ved frivillig og tvungen anbringelse?
Ja, uanset om anbringelsen er frivillig eller tvungen, skal tilbuddet gives, jf. §§ 46 og 47.
Kan kommunen nægte at give støtteperson, hvis forælderen ikke er samarbejdsvillig?
Nej, det er alene forældrens valg, om tilbuddet modtages. Kommunen kan ikke nægte tilbuddet på baggrund af samarbejdsproblemer.
Velkommen! Spørg trygt om reglerne for støttepersoner.
Velkommen! Spørg trygt om reglerne for støttepersoner.