Barnets lov § 2
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 2 præciserer det overordnede mål med den støtte, loven tilbyder børn og unge med særlige behov: At sikre, at de får samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og forberedelse til voksenlivet som deres jævnaldrende.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Hjælp og støtte efter denne lov skal iværksættes med henblik på at sikre, at børn og unge, som har behov for særlig støtte, kan opnå de samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende. Hjælp og støtte kan også iværksættes med henblik på at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet, den unge eller familien.
1) At sikre barnets eller den unges muligheder for personlig udvikling og opbygning af kompetencer, herunder til at indgå i sociale relationer og netværk.
2) At fremme barnets eller den unges sundhed og trivsel.
3) At understøtte barnets eller den unges skolegang og mulighed for at gennemføre en uddannelse.
4) At forberede barnet eller den unge til et selvstændigt voksenliv.
5) At sikre kontinuitet i opvæksten og et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile relationer til voksne, herunder ved at understøtte barnets eller den unges familiemæssige relationer og øvrige netværk.
Stk. 2. Hjælp og støtte efter denne lov skal ydes med afsæt i barnets eller den unges perspektiv, ressourcer og behov med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Hjælp og støtte skal, i det omfang det er relevant for det enkelte barn eller den enkelte unge, tilrettelægges med henblik på følgende:
Stk. 3. Hjælp og støtte efter denne lov skal ske tidligt og være helhedsorienteret, så problemer så vidt muligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø.
Stk. 4. Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Er det ikke muligt, skal baggrunden herfor forklares og begrundes over for forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge. Endvidere skal baggrunden for, formålet med og indholdet af hjælpen og støtten tydeliggøres over for barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren.
§ 2 præciserer det overordnede mål med den støtte, loven tilbyder børn og unge med særlige behov: At sikre, at de får samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og forberedelse til voksenlivet som deres jævnaldrende. Samtidig åbner bestemmelsen for, at støtte også har til formål at gøre hverdagen lettere og højne livskvaliteten, ikke bare for barnet eller den unge, men for hele familien. Dette understreger, at hjælpen ikke blot handler om at 'slukke brande', men om at skabe reel lige mulighed for delt livsudfoldelse. Paragraffen har rødder i en voksende erkendelse gennem årene af, at ligestilling og inklusion kræver målrettet støtte – ikke kun minimumshjælp. I praksis betyder det, at kommuner og myndigheder skal tilrettelægge hjælp ud fra barnets, den unges og familiens udgangspunkt og pinedød undgå særbehandling, som kun balancerer nød og ikke muligheder. Paragraffen forpligter myndighederne til at handle, før problemer vokser sig så store, at muligheden for et normalt voksenliv smuldrer.
Eksempler
Støtte til skolegang for barn med indlæringsvanskeligheder
En dreng med svær dysleksi får ekstra undervisning, så han kan gennemføre skolen på lige fod med sine kammerater.
Familiebehandling efter alvorlig sygdom
Et barn, der er ramt af en kronisk sygdom, får sammen med sin familie støtte, så den daglige tilværelse lettes og familiens livskvalitet forbedres.
Individuelt tilrettelagt socialpædagogisk indsats
En ung med sociale udfordringer får tilrettelagt støtteordninger, der styrker hans personlige udvikling og muligheder for at klare sig selv som voksen.
- •Støtten retter sig kun mod børnene, ikke familien.
- •Det handler kun om at afværge nød og ikke fremme udvikling.
- •Hjælp gives kun ved dokumenteret diagnose eller alvorlig funktionsnedsættelse.
Er støtte efter § 2 kun aktuelt ved alvorlige problemer?
Nej, støtte skal også gives forebyggende og for at forbedre livskvaliteten, ikke kun ved akutte eller alvorlige problemer.
Skal målet altid være, at barnet bliver helt som andre børn?
Målet er lige muligheder, men det kan tilrettelægges ud fra den enkeltes forudsætninger og behov.
Kan hele familien få støtte, hvis barnet har behov?
Ja, støtte kan iværksættes for at forbedre både barnets og familiens daglige liv og trivsel.
Kan hjælpen afbrydes, hvis der stadig er forskel på barnets og jævnaldrendes muligheder?
Nej, hjælpen skal fortsætte, så længe formålet om lige muligheder og forbedret livskvalitet ikke er opnået.
- § 1
§ 1 fastlægger formålet med hele loven og indfører princippet om rådgivning, hjælp og støtte til børn, unge og familier.
- § 5
§ 5 konkretiserer rettigheder for børn og unge med behov for særlig støtte, der er nævnt i § 2.
- § 80
§ 80 uddyber særlige støtteformer til børn og unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse – tæt forbundet med § 2's formål.
Velkommen! Spørg mig roligt om børne- og ungestøtte.
Velkommen! Spørg mig roligt om børne- og ungestøtte.