Barnets lov § 108
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 108 pålægger kommunalbestyrelsen at tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når en ung fylder 16 år og modtager eller skal modtage særlig støtte – uanset, om der allerede eksisterer en barnets plan.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan i følgende tilfælde:
1) Når en ung, der har en barnets plan efter § 91, fylder 16 år.
2) Når en ung, der modtager støtte efter § 32, stk. 1, hvor kommunen har vurderet, at der ikke skulle udarbejdes en barnets plan efter § 91, fylder 16 år.
3) Når der iværksættes støtte efter §§ 32, 114, 115 og 120 til en ung, der er fyldt 16 år, og som ikke tidligere har modtaget støtte efter § 32, stk. 1.
4) Når der iværksættes støtte efter § 116, jf. § 114.
Stk. 2. I sager om anbringelse uden for hjemmet, jf. §§ 46 og 47, og ved genetablering af døgnophold, jf. § 116, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en ungeplan.
Stk. 3. En ungeplan skal foreligge, senest 3 måneder efter at der er truffet afgørelse om indsatsen, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. I sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke skal ungeplanen udarbejdes, før der træffes afgørelse, jf. § 51, stk. 1, nr. 3.
§ 108 pålægger kommunalbestyrelsen at tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når en ung fylder 16 år og modtager eller skal modtage særlig støtte – uanset, om der allerede eksisterer en barnets plan. Det gælder både ved anbringelse uden for hjemmet og ved forskellige former for støttetiltag for unge over 16 år. Ungeplanen har til formål at målrette indsatsen efter den unges aktuelle situation, ønsker og behov – især i overgangen til voksenlivet. Det skal sikre, at der sker en systematisk, individuel tilpasning af hjælpen til unge, der nærmer sig myndighedsalderen, og fremme kontinuitet og inddragelse gennem hele forløbet, også når støtten skifter karakter. I situationer med anbringelse uden samtykke skal ungeplanen udarbejdes, inden afgørelsen træffes, hvilket understreger vægten på rettighedssikring og opfølgning. Bestemmelsen er et svar på tidligere kritik om manglende fokus på ungegruppens overgangsudfordringer og har til formål at sikre bedre sammenhæng i støtteforløbet frem mod voksenlivet.
Eksempler
Ung fylder 16 år under anbringelse
En 16-årig pige er anbragt uden for hjemmet. Kommunen tager stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, selv om hun allerede har en barnets plan.
Opstart af støtte til ny 16-årig
En dreng på 16 får for første gang tildelt støttende indsatser under § 32. Kommunen skal vurdere, om en ungeplan skal udarbejdes.
Anbringelse uden samtykke
En 17-årig anbringes uden samtykke. Kommunen skal udarbejde en ungeplan før afgørelsen, som dokumenterer behov og indsats.
- •At en ungeplan altid automatisk udarbejdes til alle unge over 16 år.
- •At det ikke er nødvendigt med en ungeplan, hvis der allerede findes en barnets plan.
- •At ungeplanen kun er en formalitet og ikke har praktisk betydning for indsatserne.
Hvad er forskellen på en barnets plan og en ungeplan?
En barnets plan er for børn, ungeplanen retter sig mod unge fra 16 år og har fokus på overgangen til voksenlivet og unges egne mål og ønsker.
Hvornår skal der altid udarbejdes en ungeplan?
Altid ved anbringelse uden for hjemmet for en ung over 16 år og ved genetablering af døgnophold; ellers ved tildeling af støtte efter § 32, 114, 115, 116 eller 120.
Skal en ungeplan altid laves, så snart den unge fylder 16?
Nej, kun hvis den unge modtager eller skal modtage støtte efter de relevante bestemmelser. Det er ikke automatisk.
Hvem inddrages i udarbejdelsen af en ungeplan?
Den unge selv skal inddrages, så vidt muligt også forældremyndighedsindehaveren, og kommunen har ansvaret for at sikre processen.
Hvad sker der, hvis en ungeplan ikke bliver udarbejdet til tiden?
Der er krav om, at den skal foreligge senest 3 måneder efter afgørelsen om indsatsen – eller før afgørelsen ved visse anbringelser. Manglende plan kan betyde fejl i sagsbehandlingen.
- § 91 – Barnets plan
Her behandles barnets plan, som udgør modsvar til ungeplanen for yngre børn.
- § 109 – Ungeplanens indhold
Beskriver kravene til, hvordan ungeplanen skal udformes og hvad den skal indeholde.
- § 110 – Helhedsorienteret plan
Mulighed for at erstatte ungeplanen med en helhedsorienteret plan for unge med komplekse problemer.
Velkommen! Spørg alt om ungeplaner og dansk socialret.
Velkommen! Spørg alt om ungeplaner og dansk socialret.