Vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 266
Del 266 af 296
foreskrevne fornødne sagsbehandlingsskridt eller afgørelser i overensstemmelse med barnets eller den
unges bedste. Det kan eksempelvis omfatte de formelle sagsbehandlingsskridt som f.eks. inddragelse af
barnet eller den unge, jf. § 5, der har til formål at bidrage til sagsoplysningen, og indsatser efter § 32.
Ankestyrelsens mulighed for at gå ind i sagerne af egen drift gælder både i tilfælde, hvor det lovpligtige
sagsbehandlingsskridt slet ikke er foretaget, eller afgørelse ikke er truffet, og i de tilfælde, hvor sagsbe-
handlingsskridtet er foretaget, eller afgørelsen er truffet, men hvor de ikke lever op til lovens krav. Det
kan f.eks. være, hvor den børnefaglige undersøgelse er mangelfuld, hvor der ikke er sammenhæng
mellem undersøgelsen eller afdækningen og den valgte indsats efter § 32, eller hvor en afgørelse om
eksempelvis samvær mellem barnet eller den unge og forældre eller netværk ikke er truffet under
fornøden hensyntagen til barnets eller den unges bedste.
VEJ nr 9471 af 21/06/202481
Som reaktion på kommunens manglende overholdelse af loven kan Ankestyrelsen pålægge kommunen at
foretage de fornødne sagsbehandlingsskridt eller at træffe de fornødne afgørelser.
Ankestyrelsens kompetence til at træffe afgørelse af egen drift er afskåret, når afgørelsen vedrører et barn
eller en ung, der er pålagt en straksreaktion, jf. § 12 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller er
i et forbedringsforløb efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Der henvises i den forbindelse til § 151, stk. 5 og 6, i barnets lov, og vejledningens punkt 298 herom. Det-
te skal ses i lyset af, at Ungdomskriminalitetsnævnet i en række sager har overtaget kompetencen og
pligten til at reagere, hvis kommunen ikke gør det fornødne.