Vejledning om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier (Delvejledning 6 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 78
Del 78 af 232
Kommunen skal også være opmærksom på, at omfanget af hjemmeundervisningen ikke altid vil have
betydning for udmålingen af hjælpen til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Hvis en hjemmetræningsordning fortsætter uændret, eksempelvis så kommunen stadig godkender hjem-
metræning på fuld tid, som supplement til (hjemme)undervisning af barnet eller den unge, vil det som
udgangspunkt betyde, at omfanget af hjælpen til dækning af tabt arbejdsfortjeneste også fortsætter uænd-
ret. Dette forudsætter, at betingelserne for at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i øvrigt
er opfyldt, herunder betingelsen om at den godkendte hjemmetræningsordning medfører et indtægtstab
for den forælder, der hjemmetræner barnet eller den unge.
Det vil også være muligt for kommunen at træffe afgørelse om uændret hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, herunder eventuelt dækning på fuld tid, i situationer, hvor hjemmetræningsordningen
justeres ned fra fuld tid til færre timer, eksempelvis fordi barnet når den undervisningspligtige alder. Dette
vil forudsætte, at kommunen ud fra en konkret vurdering når frem til, at forældrene fortsat er berettiget
til støtte i form af dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 87, jf. § 85, stk. 5, i barnets lov i uændret
omfang uafhængigt af opfyldelsen af undervisningspligten. Også i disse tilfælde er det en forudsætning,
at betingelserne for at yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste er opfyldt, herunder betingelsen
om, at den godkendte hjemmetræning og pleje af barnet eller den unge har medført et indtægtstab for den
forælder, der søger om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Hjælp til dækning af udgifter til træningsredskaber, kurser, hjælpere mv.