Afsnit 316
Del 316 af 350
og viden om barnet og dets situation og behov. Derfor har kommunen efter § 98, stk. 2, en pligt til
VEJ nr 9148 af 15/03/2024107
at høre barnets eller den unges aktuelle anbringelsessted i forbindelse med afgørelser om ændring af
anbringelsessted. Udtalelsen skal omhandle anbringelsesstedets viden om barnets eller den unges behov,
herunder særligt oplysninger om barnets eller den unges udvikling og trivsel, relationer, forhold til
familien osv.
I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at det er kommunen og ikke anbringelsesstedet,
som har kompetencen til at træffe de endelige afgørelser i forhold til barnet eller den unge. Anbringel-
sesstedet kan bidrage til at oplyse sagen og kvalificere de afgørelser, som kommunen træffer, men
kommunen er ikke forpligtet til at følge anbringelsesstedets udtalelse. Udtalelsen skal indgå i grundlaget
for og tillægges passende vægt i afgørelsen, afhængigt af sagens og oplysningernes karakter. Udtalelsen
indgår derved også som materiale i eventuelle klagesager.
Med hensyn til selve høringen er der ikke formkrav. Høringen kan således have karakter af en skrift-
lig udtalelse, et møde eller udtalelse pr. telefon. Men det følger af offentlighedsloven og almindelig
forvaltningsret, at den kommunale forvaltning har notatpligt. Ved akutte sager kan kommunen undlade
at høre anbringelsesstedet, inden afgørelsen træffes. Anbringelsesstedet skal dog efterfølgende høres, og
udtalelsen skal lægges på sagen. Der er ikke tale om, at anbringelsesstedet bliver givet partsstatus.
Formålet med § 98, stk. 2, er at sikre, at viden fra anbringelsesstedet indgår som en vigtig del af
grundlaget for at træffe afgørelser, der har stor betydning for barnet eller den unge. Kommunen er ikke
forpligtet til at følge anbringelsesstedets udtalelse, men den skal indgå i grundlaget for og tillægges
passende vægt i afgørelsen.