§ 109. Serviceloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129
Denne paragraf sikrer, at personer, der har været udsat for vold i nære relationer, kan få midlertidigt ophold i boformer.
Kort sagt
Denne paragraf sikrer, at personer, der har været udsat for vold i nære relationer, kan få midlertidigt ophold i boformer. Det gælder også for personer med børn, hvilket understreger vigtigheden af at...
Eksempler
Anonym indlæggelse for en kvinde
En kvinde, der har været udsat for vold, søger anonymt indlæggelse i en boform med hjælp til at komme væk fra sin voldelige partner og få rådgivning.
Familie med børn
En mor og hendes to børn flytter ind i en boform efter at være flygtet fra vold i hjemmet. De får tilbudt psykologbehandling og støtte til at finde en ny bolig.
Rådgivning under ophold
En person, der opholder sig i boformen, modtager rådgivning om bolig, økonomi og jobsøgning, så vedkommende kan etablere en selvstændig tilværelse.
Almindelige misforståelser
- •At man skal anmelde volden for at få hjælp. Forkert, da man kan optages anonymt uden at anmelde.
- •At opholdet vil være permanent. Forkert, da det er midlertidigt og har til formål at hjælpe med at finde en selvstændig bolig.
- •At kommunen ikke har pligt til at informere om optagelse. Forkert, da der er krav om orientering til kommunalbestyrelsen.
Almindelige spørgsmål
Hvad sker der, hvis jeg ikke ønsker at oplyse mit navn?
Du kan optages anonymt i boformen, men du skal være opmærksom på, at det kan påvirke kommunikationen med kommunen.
Hvilken type støtte er tilgængelig under opholdet?
Du vil modtage omsorg, støtte og rådgivning, der hjælper dig med at etablere en selvstændig tilværelse uden vold.
Kan jeg tage mine børn med?
Ja, du kan tage dine børn med, og de vil også modtage støtte og behandling under opholdet.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 119-12GældendeÅr: 2012
Betaling af anonym kvindes ophold på krisecenter skulle afgøres efter reglerne i retssikkerhedslovens § 9, stk. 7. En pligt for en kommune til at betale for udgifterne til støtte til en borger kræver normalt, at borgeren kan identificeres af den beta...
Relaterede paragraffer:§ 9c§ 192§ 14§ 107§ 109+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-10-02GældendeÅr: 2002
Ankestyrelsen fandt at betingelserne for at anvende personlig alarm og tilbageholdelse i boligen var opfyldt for en 28-årig mand, der måtte anses for at være i væsentlig grad udviklingshæmmet og i mange kortvarige episoder psykotisk, dvs. forbigående...
Relaterede paragraffer:§ 88§ 66§ 67§ 109k§ 5+11 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 62-16GældendeÅr: 2016
Opholdskommunen har pligt til at yde borgeren hjælp. En person har opholdskommune, hvor personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig. For at fastslå, hvilken kommune, der er opholdskommune, vil det ofte kræve, at der foretages en vurdering ...
Relaterede paragraffer:§ 9c§ 107§ 109§ 9§ 110+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 176-12GældendeÅr: 2012
Efter retssikkerhedslovens §§ 59 a og 63 er det ”den person, som afgørelsen vedrører”, der kan klage over afgørelser fra henholdsvis beskæftigelsesankenævnene og de sociale nævn. Bestemmelserne fortolkes i overensstemmelse med de almindelige forvaltn...
Relaterede paragraffer:§ 107§ 18§ 59a§ 109§ 110 - Ankestyrelsens principafgørelse 156-12GældendeÅr: 2012
Det er af afgørende betydning for retten til mellemkommunal refusion, at fraflytningskommunen medvirker ved borgerens flytning til den anden kommune. En kommunes refusionspligt som følge af medvirken til en borgers flytning i ny bolig må forudsætte, ...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 9c§ 105§ 192§ 66+6 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
