Ankestyrelsens principmeddelelse 29-22 om forældrebetaling - anbringelse uden for hjemmet - krav til begrundelsen - interne retningslinjer
Beskrivelse
Principmeddelelsen fastslår Forældre til børn, der er anbragt uden for hjemmet, har pligt til at bidrage til udgifterne ved barnets ophold i forhold til deres indkomstgrundlag. Kommunen kan helt eller delvist fritage forældrene for betalingen. I beta...
Journalnummer
21-19288 og 22-14679
Indhold
Afgørelse
Sag nr. 1, j.nr. 21-19288
Du har klaget over Y Kommunes afgørelse om betaling til anbringelse uden for hjemmet af barnet B. Y Kommune afgjorde sagen den 17. marts 2021.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Kommunens afgørelse om forældrebetaling gælder ikke
Det betyder, at vi ophæver kommunens afgørelse.
Kommunen kan ikke træffe en ny afgørelse med tilbagevirkende kraft for 2021.
[…]
Begrundelsen for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke har foretaget en tilstrækkelig konkret vurdering af muligheden for fritagelse for betaling.
Vi har ikke taget stilling til, om du fremadrettet kan pålægges betaling til anbringelsen af barnet B.
Hvad er afgørende for resultatet
Bopæl
Barnet B boede hos dig og den anden forælder F, før han blev anbragt.
Fritagelsesgrunde
Udgangspunktet er, at forældre til børn og unge, der har ophold uden for hjemmet, har pligt til at bidrage til udgifterne ved opholdet.
Selvom der er grundlag for at afkræve forældre betaling, kan kommunen fritage forældre for betaling helt eller delvist, ligesom kommunen kan fritage forældre for betaling for en periode, hvor deres økonomi er særlig belastet.
Betalingsbekendtgørelsen angiver eksempler på, i hvilke situationer en kommune kan vælge at fritage helt eller delvist fra betaling.
Kommunen har nedsat jeres betaling til 8.658 kr. om året svarende til en månedlig betaling på 722 kr. Kommunen har henvist til deres interne instruks, hvoraf det fremgår, at der som maksimum skal betales et beløb, der for det første anbragt barns vedkommende udgør 1,5 gange normalbidraget, samt 0,5 gange normalbidraget for de efterfølgende børn.
Kommunen konstaterer, at barnet B ikke er jeres første anbragte barn. Kommunen har derfor nedsat jeres betaling til 722 kr. om måneden, hvilket svarer til et halvt normalbidrag.
Kommunen skal altid vurdere hver sag konkret og individuelt. Det betyder, at selvom Y Kommune har fastsat interne retningslinjer, som er udgangspunktet for vurderingen af fritagelsens størrelse, skal kommunen også konkret forholde sig til, om der er forhold i din sag, der betyder, at kommunen skal fravige retningslinjerne.
Det fremgår ikke af kommunens afgørelse, at de har forholdt sig konkret og individuelt til, om der er forhold hos dig eller hos barnet B, der kan begrunde, at kommunen burde have fraveget deres interne instruks. Kommunens afgørelse er derfor ugyldig.
[…]
Oplysningerne fremgår særligt af […]
Om reglerne
Forældre til børn og unge under 18 år, der har ophold uden for hjemmet i et anbringelsessted for børn og unge, har pligt til at bidrage til udgifterne ved opholdet. Forældrebetalingen fastsættes i forhold til indkomstgrundlaget.
Barnets bopæl
Hvis barnet boede sammen med begge forældre umiddelbart før opholdet uden for hjemmet, lægges deres sammenlagte indkomstgrundlag eller indkomster til grund.
Hvis barnet umiddelbart før opholdet boede hos den ene af ikke-samlevende forældre med fælles forældremyndighed, lægges dennes indkomstgrundlag eller indkomst til grund.
Indkomstgrundlaget
Indkomstgrundlaget består som udgangspunkt af personlig indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst. Indkomstgrundlaget opgøres på grundlag af indkomsten for det senest afsluttede indkomstår og anvendes med virkning for det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Den personlige indkomst, der indgår i indkomstgrundlaget, reguleres med satsreguleringsprocenten, gældende pr. 1. januar i indkomståret, og pr. 1. januar det følgende år. Hvis forældrenes indkomst på betalingstidspunktet vedvarende er forøget med mere end 20 % eller nedsat med mere end 5 % i forhold til det opgjorte indkomstgrundlag, skal forældrenes ændrede økonomiske forhold lægges til grund for betalingen. Indtægtsgrænserne reguleres én gang årligt med satsreguleringsprocenten og afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Beregningen
Forældre, hvis indkomstgrundlag ikke overstiger 145.400 kr., betaler ikke for børns og unges ophold i et anbringelsessted. Hvis forældrebetalingen beregnes til et beløb på under 100 kr. månedlig opkræves det ikke.
Forældrebetalingen fastsættes til 18 % af indkomstgrundlag over 139.700 kr. (2019-niveau). Der beregnes dog højst 18% op et beløb, der svarer til 5/3 af normalbidraget.
Hvis indkomstgrundlaget er så højt, at en beregning medfører en større forældrebetaling end 5/3 af normalbidraget, betales 9 % af denne højere del af indkomstgrundlaget, dog således, at den samlede betaling højst udgør 10/3 af normalbidraget.
Fritagelse for betaling
Kommunen kan meddele en forælder, der har del i forældremyndigheden, hel eller delvis fritagelse for betaling for tidsrum, hvor der foreligger særlige forhold, som sygdom, svangerskab og fødsel, svigtende arbejdsmuligheder, ophør af samliv med ægtefællen, eller andre ændringer, der i en begrænset tid vil afskære den pågældende fra at skaffe det fornødne til sit eget eller til familiens underhold.
Herudover kan kommunen, selvom der efter de økonomiske forhold er grundlag for at pålægge betaling, efter en konkret og individuel vurdering meddele hel eller delvis fritagelse for betaling.
Fritagelsen kan begrundes med forhold hos barnet eller den unge eller forældrene, f.eks., at
1) opholdet har et udpræget behandlingssigte,
2) fritagelse for betaling i særlig grad er af betydning for at fremme forældrenes medvirken ved gennemførelsen af støtten,
3) der må regnes med særlig store udgifter for forældrene i forbindelse med opretholdelsen af kontakten med barnet eller den unge,
4) den unge har tidligere med egen indtægt bidraget til sit og familiens underhold eller efter hjemmets forhold antageligt ville have gjort dette, hvis barnet eller den unge ikke havde fået ophold uden for hjemmet, eller
5) forældrene har flere børn i daginstitutioner, dagpleje eller anbringelsessteder for børn og unge.
Behandlingssigte
Kommunen kan give hel eller delvis fritagelse for betaling, hvis opholdet uden for hjemmet har et udpræget behandlingssigte.
Efter Ankestyrelsens praksis betyder udpræget behandlingssigte, at der skal være et massivt behandlingsbehov, som har stået på over en længere periode, og hvor der er udsigt til en udvikling af ikke ubetydeligt omfang. Der kan som udgangspunkt ikke gives fritagelse for egenbetaling, hvis opholdet uden for hjemmet har et forebyggende formål, medmindre forebyggelsen skal forhindre en markant forværring af barnets eller den unges tilstand. Det er endvidere et krav, at anbringelsen af barnet eller den unge udspringer af barnets eller den unges forhold og ikke af forældrenes forhold.
Efter Ankestyrelsens praksis skal vurderingen af om der er udsigt til udvikling af ikke ubetydeligt omfang, tage udgangspunkt i det enkelte barn og i dette barns forudsætninger for at udvikle sig eller bevare sine færdigheder. Vurderingen kan ikke foretages ud fra en fast målestok. En udvikling, der for et barn uden behov for støtte må anses for ubetydelig, kan for et barn med store vanskeligheder være ”ikke ubetydelig”. Der kan ikke stilles krav om, at barnet skal udvikle sig i en sådan grad, at barnet ikke længere har en funktionsnedsættelse eller et omfattende behov for støtte. Det skal indgå i vurderingen, om anbringelsen er nødvendig for, at der sker en udvikling hos barnet.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Sag nr. 2, j.nr. 22-14679
I har klaget over Y Kommunes afgørelse om betaling til anbringelsen uden for hjemmet af barnet B. Y Kommune afgjorde sagen den 28. februar 2022.
Ankestyrelsen har nu afgjort jeres sag.
Resultatet er:
I skal betale 2.433 kr. om måneden for barnet Bs anbringelse uden for hjemmet
Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, dog således at I først skal betale fra den 1. april 2021.
Hvis I har betalt for marts måned, har I ret til at få beløbet tilbagebetalt.
Begrundelsen for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at der ikke er grundlag for at ændre kommunens beregning af jeres forældrebetaling.
Vi vurderer, at anbringelsen af barnet B har udpræget behandlingssigte.
Der er ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at I ikke har ret til yderligere fritagelse for betaling.
Kommunen har forholdt sig konkret og individuelt til jeres forhold og har vurderet jeres ret til i øvrigt at få hel eller delvis fritagelse med betalingen ud fra lovlige og saglige kriterier, som er vægtet korrekt.
Vi har ændret kommunens afgørelse, så første betalingsrate forfalder 1. april 2022 i overensstemmelse med den frist, som kommunen selv har beskrevet i afgørelsen.
Hvad er afgørende for resultatet
Bopæl
B boede sammen med jer begge, før hun blev anbragt. Forældrebetalingen skal derfor beregnes på grundlag af jeres samlede indtægter.
Indkomstgrundlag
Vi har ikke bemærkninger til kommunens opgørelse af jeres samlede indkomstgrundlag til 805.164,52 kr.
Kommunen har baseret beregningen af forældrebetalingen på jeres indkomst for 2020.
Forælder Fs personlige indkomst ifølge årsopgørelsen for 2020 udgør 325.127 kr.
Forælder Ts personlige indkomst ifølge årsopgørelsen for 2020 udgør 448.772 kr.
Kommunen har satsreguleret indkomstgrundlagene med 2 % for 2020 og 2 % for 2021.
Beregning
Fra dette beløb fratrækkes et betalingsfrit beløb, der i 2022 er på 147.100 kr.
Af det beløb, der herefter er tilbage, betales 18 % af indkomsten op til i 309.322,22 kr., dog maksimalt 29.200 kr. De 309.322,22 kr. fremkommer ved at dele de 29.200 kr. med 18 og gange med 100, hvilket giver et beløb på 162.222,22 kr. som sammen med det betalingsfrie beløb på 147.100 kr. giver 309.322,22 kr.
Der skal herefter betales 18 % af forskellen mellem 805.164,52 kr. og 147.100 kr., hvilket er 118.541,61 kr.
Da jeres opgjorte indkomstgrundlag overstiger 29.200 kr. opkræves yderligere 9 % af forskellen mellem 805.164,52 kr. og 309.322,22 kr., hvilket er 44.625,81 kr.
Da det samlede beløb overstiger 58.400 kr. nedsættes forældrebetalingen dog til 58.400 kr.
Forældrebetalingen for 2022 uden hel eller delvis fritagelse udgør således 58.400 kr. svarende til en månedlig betaling på 4.867,00 kr.
Rimelig frist
Betalingspligten indtræder ved begyndelsen af opholdet, dog skal forfaldsdagen for første betalingsrate fastsættes med en rimelig frist.
Det fremgår af kommunens afgørelse, at der er behov for fastsættelse af en varslingsperiode af hensyn til, at I skal kunne administrere jeres økonomi fremadrettet. Kommunen har derfor fastsat i afgørelsen, at betalingen skal påbegynde om løbende måned plus en måned efter dagen for afgørelsen. Imidlertid fremgår det også, at kommunen har truffet afgørelsen den 28. februar 2022, og at kommunen i afgørelsen har anført, at betalingen skal påbegynde den 1. marts 2022. Det vil sige dagen efter afgørelsens dato.
Vi har ændret kommunens afgørelse, så første betalingsrate forfalder 1. april 2022 i overensstemmelse med den frist, som kommunen har beskrevet i afgørelsen.
Vi vurderer, at en frist på en dag ikke er en rimelig frist for opkrævning af betaling.
Fritagelsesgrunde
Udpræget behandlingssigte
Vi lægger vægt på, at kommunen har vurderet, at Bs ophold uden for hjemmet har et udpræget behandlingssigte. Kommunen vurderer, at Bs sundhedsmæssige, psykiske og sociale udvikling er i alvorlig fare. B har behov for intensiv behandling og terapi for at blive rask og senere i livet undgå alvorlige følgekomplikationer grundet den langvarige spiseforstyrrelse.
Vi har ikke fundet grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering i sagen.
Samværsudgifter
Vi lægger vægt på, at I bor 82 km fra Bs anbringelsessted, men at kommunen har bevilliget økonomisk støtte i forbindelse med samvær.
Fritagelsens størrelse
Kommunen har vurderet, at der er grundlag for, at der skal ske en delvis fritagelse for forældrebetalingen.
Bs anbringelse har et udpræget behandlingssigte. I har dog pligt til at bidrage til udgifterne ved opholdet i forhold til indkomstgrundlaget, og kommunen finder ikke, at der er yderligere forhold i sagen, der giver anledning til fritagelse for forældrebetaling. Kommunen har derudover vurderet, at I har store udgifter til samvær med B. Som følge heraf har kommunen bevilliget økonomisk støtte til transportudgifterne. Kommunen har derfor vurderet, at samværsudgifterne ikke giver anledning til yderligere fritagelse for forældrebetalingen.
På baggrund af dette har kommunen vurderet, at I har ret til fritagelse med halvdelen af forældrebetalingen, således at I skal betale 29.200 kr. om året, svarende til 2.433,00 kr. om måneden.
Vi er opmærksomme på, at I ønsker fuld fritagelse for forældrebetalingen, fordi Bs anbringelse har behandlingsmæssigt sigte og på baggrund af jeres udgifter til samvær med B. Det ændrer ikke ved resultatet, fordi vi vurderer, at kommunen har forholdt sig konkret og individuelt til jeres forhold og har vurderet jeres ret til at få hel eller delvis fritagelse med betalingen ud fra lovlige og saglige kriterier, som er vægtet korrekt.
Oplysningerne fremgår særligt af […]
Om reglerne
Forældre til børn og unge under 18 år, der har ophold uden for hjemmet i et anbringelsessted for børn og unge, har pligt til at bidrage til udgifterne ved opholdet.
Forældrebetalingen fastsættes i forhold til indkomstgrundlaget.
Barnets bopæl
Hvis barnet boede sammen med begge forældre umiddelbart før opholdet uden for hjemmet, lægges deres sammenlagte indkomstgrundlag eller indkomster til grund.
Hvis barnet umiddelbart før opholdet boede hos den ene af ikke-samlevende forældre med fælles forældremyndighed, lægges dennes indkomstgrundlag eller indkomst til grund.
Indkomstgrundlaget
Indkomstgrundlaget består som udgangspunkt af personlig indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst. Indkomstgrundlaget opgøres på grundlag af indkomsten for det senest afsluttede indkomstår og anvendes med virkning for det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Den personlige indkomst, der indgår i indkomstgrundlaget, reguleres med satsreguleringsprocenten, gældende pr. 1. januar i indkomståret, og pr. 1. januar det følgende år. Hvis forældrenes indkomst på betalingstidspunktet vedvarende er forøget med mere end 20 % eller nedsat med mere end 5 % i forhold til det opgjorte indkomstgrundlag, skal forældrenes ændrede økonomiske forhold lægges til grund for betalingen. Indtægtsgrænserne reguleres én gang årligt med satsreguleringsprocenten og afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Beregningen
Forældre, hvis indkomstgrundlag ikke overstiger 145.400 kr., betaler ikke for børns og unges ophold i et anbringelsessted. Hvis forældrebetalingen beregnes til et beløb på under 100 kr. månedlig opkræves det ikke.
Forældrebetalingen fastsættes til 18 % af indkomstgrundlag over 139.700 kr. (2019-niveau). Der beregnes dog højst 18% op et beløb, der svarer til 5/3 af normalbidraget.
Hvis indkomstgrundlaget er så højt, at en beregning medfører en større forældrebetaling end 5/3 af normalbidraget, betales 9 % af denne højere del af indkomstgrundlaget, dog således, at den samlede betaling højst udgør 10/3 af normalbidraget.
Forfald
Betalingspligten indtræder ved starten af opholdet, dog skal forfaldsdagen for 1. betalingsrate fastsættes med en rimelig frist. Der må ikke kræves forudbetaling for længere tid end en måned.
Fritagelse for betaling
Kommunen kan meddele en forælder, der har del i forældremyndigheden, hel eller delvis fritagelse for betaling for tidsrum, hvor der foreligger særlige forhold, som sygdom, svangerskab og fødsel, svigtende arbejdsmuligheder, ophør af samliv med ægtefællen, eller andre ændringer, der i en begrænset tid vil afskære den pågældende fra at skaffe det fornødne til sit eget eller til familiens underhold.
Herudover kan kommunen, selvom der efter de økonomiske forhold er grundlag for at pålægge betaling, efter en konkret og individuel vurdering meddele hel eller delvis fritagelse for betaling.
Fritagelsen kan begrundes med forhold hos barnet eller den unge eller forældrene, f.eks., at
1) opholdet har et udpræget behandlingssigte,
2) fritagelse for betaling i særlig grad er af betydning for at fremme forældrenes medvirken ved gennemførelsen af støtten,
3) der må regnes med særlig store udgifter for forældrene i forbindelse med opretholdelsen af kontakten med barnet eller den unge,
4) den unge har tidligere med egen indtægt bidraget til sit og familiens underhold eller efter hjemmets forhold antageligt ville have gjort dette, hvis barnet eller den unge ikke havde fået ophold uden for hjemmet, eller
5) forældrene har flere børn i daginstitutioner, dagpleje eller anbringelsessteder for børn og unge.
Behandlingssigte
Kommunen kan give hel eller delvis fritagelse for betaling, hvis opholdet uden for hjemmet har et udpræget behandlingssigte.
Efter Ankestyrelsens praksis betyder udpræget behandlingssigte, at der skal være et massivt behandlingsbehov, som har stået på over en længere periode, og hvor der er udsigt til en udvikling af ikke ubetydeligt omfang. Der kan som udgangspunkt ikke gives fritagelse for egenbetaling, hvis opholdet uden for hjemmet har et forebyggende formål, medmindre forebyggelsen skal forhindre en markant forværring af barnets eller den unges tilstand. Det er endvidere et krav, at anbringelsen af barnet eller den unge udspringer af barnets eller den unges forhold og ikke af forældrenes forhold.
Efter Ankestyrelsens praksis skal vurderingen af om der er udsigt til udvikling af ikke ubetydeligt omfang, tage udgangspunkt i det enkelte barn og i dette barns forudsætninger for at udvikle sig eller bevare sine færdigheder. Vurderingen kan ikke foretages ud fra en fast målestok. En udvikling, der for et barn uden behov for støtte må anses for ubetydelig, kan for et barn med store vanskeligheder være ”ikke ubetydelig”. Der kan ikke stilles krav om, at barnet skal udvikle sig i en sådan grad, at barnet ikke længere har en funktionsnedsættelse eller et omfattende behov for støtte. Det skal indgå i vurderingen, om anbringelsen er nødvendig for, at der sker en udvikling hos barnet.
Skønsmæssige afgørelser
Ankestyrelsen skal som udgangspunkt kun efterprøve retlige spørgsmål. Når der er tale om skønsmæssige afgørelser, kan Ankestyrelsen blandt andet kan tage stilling til følgende:
Overholdelse af regler og praksis.
Overensstemmelse med forvaltningsretlige principper om lovlig forvaltning (f.eks. lighedsgrundsætninger).
Lovligheden af de kriterier, som kommunen har lagt til grund, herunder også vægtningen heraf, og om alle relevante kriterier er inddraget.
Om kommunen har foretaget et individuelt skøn.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
Forældre har en pligt til at bidrage til udgifterne ved et barns eller en ungs anbringelse uden for hjemmet i forhold til deres indkomstgrundlag. Dette gælder både anbringelser med samtykke og anbringelser uden samtykke. Der er dog mulighed for at me...
Udgivet: 2015-03-27
I principafgørelse 158-12 har Ankestyrelsen opstillet pejlemærker for, hvornår kommunen efter en konkret og individuel vurdering har mulighed for at meddele forældre hel eller delvis fritagelse for betaling til udgifterne ved et barns eller en ungs a...
Udgivet: 2022-07-20
Principmeddelelsen fastslår Forældre til børn, der er anbragt uden for hjemmet, har pligt til at bidrage til udgifterne ved barnets ophold i forhold til deres indkomstgrundlag. Kommunen kan helt eller delvist fritage forældrene for betalingen. I beta...