Ankestyrelsens principmeddelelse 26-23 om anbringelse - frivilligt samtykke – informeret samtykke

GældendeÅr: 2023Udgivet: 2023-12-06

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår Inden kommunen træffer afgørelse om anbringelse med samtykke af et barn eller en ung, skal der foreligge et informeret samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og den unge, der er fyldt 15 år. Samtykket skal være tydelig...

Journalnummer

22-38735

Indhold

Afgørelse

Resultatet er:

Kommunens afgørelse om anbringelse af xx uden for hjemmet med samtykke gælder ikke

Det betyder, at vi ophæver kommunens afgørelse.

Det bemærkes, at kommunen efterfølgende har forelagt sagen for børn og unge-udvalget, og at xx nu er tvangsmæssigt anbragt uden for hjemmet. Kommunen skal derfor ikke foretage sig yderligere. 

 

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at kommunens afgørelse om foranstaltning i form af anbringelse af xx uden for hjemmet med samtykke er ugyldig.

Vi vurderer, at kommunen ikke har godtgjort, at der foreligger et tydeligt og ubetinget informeret samtykke fra jer til anbringelsen af xx.

Hvad er afgørende for resultatet

Det fremgår af sagen, at xx ikke er alderssvarende udviklet sprogligt, følelsesmæssigt eller socialt. Det fremgår ligeledes, at I fremstår med flere udfordringer i jeres forældrekompetencer.

Kommunen informerer jer den 12. juli 2022 om, at den vurderer, at xx skal anbringes uden for hjemmet, fordi I ikke kan sikre hendes tryghed og udvikling. Kommunen vil anbringe xx uanset, om I giver samtykke eller ej til anbringelsen.

Kommunen oplyser jer om, at sagen vil blive forelagt for børn og unge-udvalget den 12. august 2022, såfremt I ikke samtykker til anbringelsen af xx.

Kommunen har lagt vægt på, at I den 12. juli 2022 er oplyst om anbringelsesgrundlaget for xx. Det fremgår af kommunens journalnotat af den 12. juli 2022, at I har underskrevet et dokument, hvor I samtykker til anbringelsen af xx. Kommunen har dog efterfølgende hverken set eller modtaget dette dokument. 

Kommunen har endvidere lagt vægt på, at I samtykker til anbringelsen igen den 1. august 2022, da I havde udtrykt, at I ikke ønskede, at sagen skulle behandles i børn og unge-udvalget. Kommunen har i genvurderingen lagt vægt på, at den har vejledt og tydeliggjort over for jer, hvad et samtykke vil betyde. Det fremgår ligeledes, at xx over for kommunen den 2. august 2022 bekræfter, at anbringelsen skal være frivillig.

I har givet udtryk for, at I ville klage over kommunens afgørelse, allerede før afgørelsen blev truffet. Af journalnotat fra samtalen med xx den 19. juli 2022 fremgår det, at xx kun vil samtykke til en anbringelse, så xx får bedre muligheder for at se xx efterfølgende. Det fremgår endvidere af mailen fra Solvita den 20. juli 2022, at de er usikre på, hvorvidt xx har forstået, hvad en anbringelse med samtykke indebærer.

Det fremgår endvidere ikke af sagens oplysninger eller af kommunens afgørelse, at den har inddraget handleplanen og dens beskrivelse af formålet med anbringelsen af xx, før I afgav jeres samtykke til en anbringelse af xx.

Vi er opmærksomme på, at I den 1. august 2022 giver udtryk for, at kommunen gerne må anbringe xx uden for hjemmet.

Vi vurderer dog samlet set, at I ikke, inden kommunen traf afgørelse om anbringelse med samtykke, har givet et tilstrækkeligt tydeligt og ubetinget informeret samtykke til anbringelsen.

Vi lægger vægt på, at I under sagen har gjort indsigelse mod kommunens påtænkte anbringelse af xx, og at I flere gange har givet udtryk for, at I kun vil samtykke, så I ikke skal have sagen i børn og unge-udvalget, eller så I får bedre mulighed for at se xx.

Vi lægger endvidere vægt på, at der under sagen har været rejst tvivl om, hvorvidt xx har forstået, hvad en anbringelse med samtykke indebærer. Vi bemærker i den forbindelse, at det ikke fremgår med tilstrækkelig tydelighed af sagen, at I har afgivet samtykke på et tilstrækkeligt oplyst grundlag. Vi bemærker i den forbindelse, at et informeret samtykke indebærer, at I også skal give samtykke til formålet med anbringelsen, sådan som det er beskrevet i kommunens handleplan.  Kommunen ses således ikke at have vejledt jer tilstrækkeligt om formålet med og konsekvensen af en anbringelse med samtykke.

I har i klagen anført, at I godt kan sikre xx den tilstrækkelige omsorg og tryghed i hjemmet, og derfor mener I ikke, at xx bør anbringes uden for hjemmet.

Vi bemærker hertil, at vi har ophævet kommunens afgørelse, da vi vurderer, at der ikke foreligger det fornødne samtykke fra jer til en frivillig anbringelse af xx uden for hjemmet. Vi henviser til begrundelsen for vores afgørelse ovenfor.

Om reglerne

Kommunen træffer afgørelse om frivillig anbringelse, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barn eller en ungs særlige behov for støtte. En afgørelse om frivillig anbringelse kræver et samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og den unge, der er fyldt 15 år. Det følger af servicelovens § 52.

Samtykket skal omfatte formålet med anbringelsen. Det fremgår af lovforarbejderne til servicelovens § 53 og af pkt. 267 i vejledningen til serviceloven, at samtykket skal kunne karakteriseres som et informeret samtykke.

Det påhviler efter praksis kommunen at sikre sig, at den har vejledt forældremyndighedsindehaverne og den unge tilstrækkeligt om konsekvenserne af og formålet med den frivillige anbringelse, inden den træffer afgørelse om en frivillig anbringelse efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7. 

Foreligger der ikke et informeret samtykke til anbringelsen, kan børn og unge-udvalget om nødvendigt træffe afgørelse om en tvangsmæssig anbringelse efter servicelovens § 58, stk. 1, 1. pkt, nr. 1-4.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet.

Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

Metadata

Retsområder

Serviceloven

Nøgleord

informeret samtykkeFrivillig anbringelse

Paragraffer

§ 52§ 53

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 16-16

Udgivet: 2016-05-18

Når kommunen træffer afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, er det nogle gange nødvendigt at vælge et midlertidigt anbringelsessted. Dette kan skyldes, at anbringelsen har en akut karakter, eller at barnet eller den unge h...

Ankestyrelsens principmeddelelse 6-20

Udgivet: 2020-04-04

Principmeddelelsen er en omskrivning af 66-14. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, gælder således fortsat på tidspunktet for offentliggørelsen af denne principmeddelelse. ...

Ankestyrelsens principafgørelse 44-11

Udgivet: 2013-07-10

Fast ophold uden for hjemmet fra torsdag efter skole til mandag morgen er af et sådant omfang, at det skal bevilliges efter reglerne om anbringelse uden for hjemmet. Opholdet kan således ikke etableres som aflastning....