Ankestyrelsens principafgørelse 69-17

GældendeÅr: 2017Udgivet: 2017-09-21

Beskrivelse

Det følger af reglerne om børnetilskud, at der udbetales ordinært børnetilskud, når forældremyndighedsindehaveren er enlig forsørger. Der udbetales også et ekstra børnetilskud, hvis der udbetales ordinært børnetilskud, og forældremyndighedsindehavere...

Journalnummer

2016-2910-44435

Indhold

Afgørelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du fortsat opfylder betingelserne for at være enlig forsørger i perioden 2. januar 2016 til 15. maj 2016, selv om du i perioden var tilmeldt en adresse, hvor der var tilmeldt andre personer over 18 år, idet der var tale om en midlertidig og kortvarig boligsituation.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt, at du ifølge oplysninger fra folkeregistret er tilmeldt en adresse den 2. januar 2016, hvor der er tilmeldt flere personer over 18 år.

Vi lægger også vægt på dine oplysninger om, at du bor hos din veninde og hendes mand. Derudover er der to andre voksne på adressen. Den ene er din venindes søn og den anden din venindes bror. Du og dine børn sover på madrasser i stuen. Du er boligsøgende, men du ved ikke, hvornår du får en anden bolig. Du betaler ikke husleje. I spiser sammen, og du lægger penge til mad.

Du har også oplyst, at du ikke har noget forhold til nogen af personerne på adressen.

Vi lægger endvidere vægt på, at du er fraflyttet adressen den 15. maj 2016. Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om, at du har ret til børnetilskud igen fra den 1. juli 2016.

Om reglerne

Det er en betingelse for at være berettiget til at modtage ordinært og ekstra børnetilskud, at ydelsesmodtageren er reelt enlig og ikke lever i et samlivsforhold.

En person betragtes som samlevende, når den pågældende har fælles husførelse med en anden person, som det efter dansk lov er muligt at indgå ægteskab med.

Formålet med ydelser til enlige er at yde kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det er navnlig kompensation af de økonomiske fordele i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til daglig forbrug, men også kompensation for den manglende praktiske hjælp i hverdagen med opgaver såsom indkøb, madlavning, rengøring mv.

Man har fælles husførelse, når man samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har, ved at være to om at betale faste udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet.

Der er en formodning for, at to personer, som er tilmeldt samme folkeregisteradresse, som er en énfamiliesbolig, er samlevende.

Hvis der ud over ydelsesmodtageren i folkeregistret er tilmeldt personer over 18 år på ydelsesmodtagerens adresse, skal Udbetaling Danmark bede ydelsesmodtageren om nærmere oplysninger om, hvorvidt en tilmeldt lever i et samlivsforhold med ydelsesmodtageren.

Medmindre ydelsesmodtageren afgiver sådanne oplysninger, at Udbetaling Danmark finder, at betingelsen om at være enlig forsørger er opfyldt, lægges det til grund, at ydelsesmodtageren ikke er enlig forsørger.

En ydelsesmodtager kan efter en konkret vurdering fortsat betragtes som enlig forsørger efter reglerne om børnetilskud, og har dermed ret til ordinært og ekstra børnetilskud, i den situation, hvor der ud over ydelsesmodtageren midlertidigt og kortvarigt er folkeregistertilmeldt andre personer over 18 år på ydelsesmodtagerens adresse, eksempelvis hvis en ydelsesmodtager midlertidigt og kortvarigt bor hos en ven, et familiemedlem eller en bekendt, imens pågældende søger efter anden bolig eller afventer indflytning i anden bolig.

Selvom ydelsesmodtageren i den situation kan opnå en økonomisk og/eller praktisk fordel ved i en periode at bo sammen med en anden person, kan fordelene ikke sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende har, henset situationens midlertidige og kortvarige karakter.

Vurderingen af om ydelsesmodtageren kan betragtes som enlig forsørger, kan ændres i forløbet, såfremt den periode, hvor ydelsesmodtageren er tilmeldt samme adresse som andre personer over 18 år, viser sig ikke at være midlertidig og kortvarig. Ydelsesmodtageren bør således vejledes om, at vurderingen af om pågældende opfylder betingelsen om at være enlig forsørger kan ændre sig, og at det kan betyde, at børnetilskuddet for perioden skal tilbagebetales.

Metadata

Retsområder

BørnetilskudslovenLov om Udbetaling DanmarkRetssikkerhedslovenForvaltningloven

Nøgleord

FormodningsregelMidlertidig og kortvarig boligsituationBørnetilskudEnlig forsørgerParternes relation

Paragraffer

§ 24§ 5§ 7§ 22§ 10§ 2§ 3§ 3o

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse B-2-98

Udgivet: 2013-07-10

Der var ikke pligt til tilbagebetaling af ordinært og ekstra børnetilskud, som var modtaget uberettiget på grund af fejl fra kommunen. Modtagelsen fandtes ikke at være sket mod bedre vidende. Der blev lagt vægt på, at kommunen ikke havde opfyldt sin ...

Ankestyrelsens principafgørelse 69-17

Udgivet: 2017-09-21

Det følger af reglerne om børnetilskud, at der udbetales ordinært børnetilskud, når forældremyndighedsindehaveren er enlig forsørger. Der udbetales også et ekstra børnetilskud, hvis der udbetales ordinært børnetilskud, og forældremyndighedsindehavere...

Ankestyrelsens principafgørelse 42-16

Udgivet: 2016-07-22

Beregningen af nettoboligudgift. Borgere, som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan efter aktivloven få særlig støtte. Det er en betingelse for at få særlig støtte, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, som har bevi...