Ankestyrelsens principafgørelse 58-17

GældendeÅr: 2017Udgivet: 2017-08-16

Beskrivelse

Efter retssikkerhedsloven har den oprindelige eller tidligere opholdskommune pligt til at yde hjælp efter serviceloven, når denne kommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til, at en borger har fået ophold i en anden kommune i en almen...

Journalnummer

2016-2211-55427

Indhold

Afgørelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at NN bor i en boform i B Kommune, der kan sidestilles med en ældrebolig, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 9, stk. 7, nr. 2.

Vi finder derfor, at tilbuddet er omfattet af retssikkerhedslovens § 9, stk. 7, nr. 5. Lovens § 9, stk. 7, nr. 5, fastlægger en kommunes pligt til at yde hjælp, når den pågældende boform træder i stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4.

A Kommune skal derfor fortsætte med at yde hjælp til NN efter serviceloven.

Hvad er afgørende for resultatet

NN har ophold på et botilbud oprettet efter almenboliglovens § 105, stk. 2.

En bolig oprettet efter almenboliglovens § 115, stk. 2, jf. § 105, stk. 2, kan efter retssikkerhedsloven § 9, stk. 7, nr. 5, sidestilles med et ophold i et botilbud efter almenboliglovens § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2.

Der er ikke forskel på målgruppen i til boliger efter almenboliglovens § 115, stk. 2, jf. § 105, stk. 2, og boliger efter almenboliglovens § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2. Målgruppen er i begge situationer almene ældreboliger, der er opført med særligt henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Det er alene afgørende i forhold til almenboliglovens § 115, stk. 4, hvorvidt regionsrådet har været medfinansierende ved opførelsen.

Om reglerne

Den oprindelige opholdskommune yder hjælp efter serviceloven, når

borgeren har fået ophold i en anden kommune i

et længerevarende eller midlertidigt botilbud,

et forsorgshjem eller et krisecenter,

et plejehjem eller en plejebolig

en institution under sygehusvæsenet eller Kriminalforsorgen

en bolig eller boform, der træder i stedet for og kan sidestilles

med en af de nævnte boformer

Pligten til at yde hjælp efter serviceloven består så længe borgeren har ophold i det pågældende botilbud eller et tilsvarende tilbud. Hvis borgeren har ophold på et forsorgshjem, gælder pligten indtil borgeren har erhvervet ny opholdskommune.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet.

Der er enighed om afgørelsen.

Metadata

Retsområder

AlmenboliglovenRetssikkerhedsloven

Nøgleord

ÆldreboligHandlekommuneRefusion

Paragraffer

§ 9c§ 105§ 9§ 115

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse R-16-01

Udgivet: 2013-07-11

En strafafsoners ophold på en højskole som alternativ afsoning var omfattet af opsamlingsbestemmelsen i retssikkerhedsloven, da opholdet måtte sidestilles med de boformer, der direkte var omfattet af bestemmelsen. Den tidligere opholdskommune var der...

Ankestyrelsens principafgørelse 31-12

Udgivet: 2013-07-10

En opholdskommune havde ret til refusion for udgifter vedrørende en borger, der havde ophold i egen bolig og modtog 6 timers personlig støtte ugentlig, tilbud om beskyttet beskæftigelse i 3-4 timer ugentlig samt et aktivitets- og samværstilbud i mere...

Ankestyrelsens principafgørelse R-1-04

Udgivet: 2013-07-11

Ankestyrelsen fandt, at den refusionsforpligtede kommune efter retssikkerhedslovens regler om mellemkommunal refusion var den kommune, som var opholdskommune for borgeren ved flytningen i ældrebolig. Ankestyrelsen hjemviste sagen til det sociale nævn...