Ankestyrelsens principafgørelse 33-18
Beskrivelse
Det er en betingelse for at modtage fuld kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse ud over sammenlagt 1 år inden for 3 år, at man udnytter sine arbejdsmuligheder. En modtager af hjælp anses for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, når h...
Journalnummer
17-29792
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at den periode, hvor du skal have arbejdet 225 timer, skal forlænges yderligere på grund af sygdom.
Vi vurderer dog, at forlængelsen ikke medfører en ændret bortfaldsdato.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at din oprindelige bortfaldsdato er den 1. november 2017. Perioden, hvor du skal arbejde 225 timer var derfor oprindeligt 1. november 2016 til 31. oktober 2017.
Vi lægger dog også vægt på, at du den 10. august 2017 modtager et brev om, at din bortfaldsdato er udskudt fra den 1. november 2017 til den 1. december 2017.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at du ifølge kommunens fraværsoversigt har haft følgende sygeperioder:
2. januar 2017 til 8. januar 2017 – 7 dage
2. februar 2017 til 7. februar 2017 – 6 dage
14. juni 2017 – 1 dag
11. september 2017 – 1 dag
Vi lægger til grund, at udskydelsen er sket på baggrund af dine sygedage i perioden 2. januar 2017 til 14. juni 2017 i alt 14 dage. Perioden, hvor du skal arbejde 225 timer er dermed ændret til perioden 1. november 2016 til 14. november 2017.
Vi er opmærksomme på, at du efter denne udskydelse har haft yderligere én sygedag den 11. september 2017.
Vi lægger dog vægt på, at én yderligere sygedag alene medfører, at perioden på 12 måneder forlænges med yderligere én dag. Perioden, hvor du skal arbejde 225 timer er dermed udvidet til perioden 1. november 2016 til 15. november 2017.
Vi lægger altså vægt på, at den 1. i måneden efter den 15. november 2017 fortsat er den 1. december 2017
Vi lægger ved afgørelsen til grund, at du og din ægtefælle har modtaget hjælp i sammenlagt 1 år inden for 3 år, og at I modtager hjælp beregnet ud fra en sats på 14.808 (2017-niveau).
Om reglerne
Efter reglerne er det en betingelse for at modtage fuld hjælp ud over sammenlagt 1 år inden for 3 år, at man udnytter sine arbejdsmuligheder.
En modtager af hjælp anses for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, når han eller hun ikke har dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Opgørelsen sker for hver ægtefælle for sig.
Der beregnes ikke hjælp til en gift person, der ikke udnytter sine arbejdsmuligheder.
Perioden på 12 kalendermåneder forlænges med perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom og perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2020-12-03
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af A-2-99, A-16-99, A-7-00, N-2-08, N-3-08, N-7-08, N-10-08, 23-09, 161-09, 181-10 og 16-12. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis om...
Udgivet: 2013-07-11
Tilbagebetalingserklæringer må anses for at være skriftlige afgørelser, som skal opfylde formkravene i forvaltningsloven. Ankestyrelsen har truffet afgørelse i 4 sager, hvor der forelå tilbagebetalingserklæringer. I 2 af sagerne var der ved afkrydsni...
Udgivet: 2016-08-31
Generelt om særlig støtte En borger, som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan efter aktivloven få særlig støtte. Det er en betingelse for at få særlig støtte, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (-dvs. en social b...