Ankestyrelsens principafgørelse 23-18

GældendeÅr: 2018Udgivet: 2018-05-31

Beskrivelse

Kommunen skal efter serviceloven tilbyde behandling til stofmisbrugere. En stofmisbruger er en person, som er fysisk og/eller psykisk afhængig af et eller flere bevidsthedsændrende stoffer (rusmidler) i en sådan grad, at det medfører skader eller pro...

Journalnummer

2017-2126-06647

Indhold

Afgørelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at der er begrundet tvivl, om døgnbehandling kan afhjælpe dine sammensatte behov for behandling på grund af din psykiske funktionsnedsættelse og behov for stofmisbrugsbehandling.

Sagen er ikke tilstrækkeligt oplyst til, at vi kan afgøre, om dit behov for hjælp er af en sådan karakter, at det ikke kan tilgodeses ved et døgnbehandlingstilbud, og at du af den grund alene kan tilbydes ophold i et midlertidigt botilbud, samtidig med at du får ambulant misbrugsbehandling.

Vi vurderer, at de manglende oplysninger udgør en så væsentlig del af beslutningsgrundlaget, at vi ikke kan træffe afgørelse i sagen.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kommunen ikke har taget stilling til, om du konkret vil kunne tilbydes døgnbehandling for dit stofmisbrug på et egnet sted, som både kan dække din behandling for stofmisbrug og samtidig dække dine særlige behov for hjælp som følge af din psykiske funktionsnedsættelse.

Efter vores afgørelse den 21. november 2016 har kommunen tilbudt dig stofmisbrugsbehandling som døgnbehandling på C og D. Du har tidligere påbegyndt ambulant misbrugsbehandling i regi af E.

Du har et aktivt stofmisbrug, og du har en psykisk funktionsnedsættelse. Det fremgår af sagens oplysninger, at din psykiater vurderer, at det er nødvendigt at iværksætte relevant psykosocial støtte, der har kompetencer inden for Autisme Spektrum Forstyrrelser.

Vi lægger vægt på oplysningerne om, at det har vist sig svært for dig at modtage behandling ved kommunens tilbud, og at det ikke er lykkedes for behandlingstilbuddene at yde dig den nødvendige hjælp.

Vi lægger samtidigt vægt på, at der ikke er konkrete oplysninger om, at behandlingsstedet F vil modtage dig til afgiftning og stabilisering. Der er således ikke tale om et konkret tilbud om døgnbehandling, hvor kommunen har taget stilling til, om stedet er egnet til at give dig den rette hjælp og støtte, så du kan blive behandlet for dit stofmisbrug.

Vi lægger i den forbindelse også vægt på, at kommunen ikke har forholdt sig til betydningen af din mors oplysninger om, at du i 2010 var indskrevet på F, og at behandlingen dér ikke lykkedes.

Vi gør desuden opmærksom på, at særlige forhold kan føre til, at dit behov for misbrugsbehandling som døgnbehandling ikke kan forenes med dækning af dit hjælpebehov på grund af din psykiske funktionsnedsættelse. Hvis der er klare holdepunkter for, at dit stofmisbrug ikke kan behandles i døgnregi, kan kommunen tilbyde dig ophold i midlertidigt botilbud med ambulant misbrugsbehandling. Dette kræver imidlertid, at der er en lægefaglig indikation for, at døgnbehandling ikke er et egnet tilbud for dig.

Vi lægger vægt på, at G i oktober 2016 vurderede, at din behandling skal varetages i et særligt midlertidigt botilbud. Det blev vurderet, at det ikke er relevant kun at tilbyde døgnbehandling, idet tilbud efter servicelovens § 101, er utilstrækkelig i forhold til din samlede livssituation.

Vi finder derfor grundlag for, at kommunen skal undersøge, om der er lægefaglig indikation for, at døgnbehandling ikke (længere) er egnet for dig. Det skal undersøges, hvilke forhold der er afgørende for, at du vil kunne modtage hjælp for dit stofmisbrug.

Vi lægger til grund, at du er i personkredsen for et midlertidigt botilbud.

Hvad skal kommunen gøre

Kommunen skal indhente oplysninger fra relevante fagpersoner, der kan belyse, om der er lægefaglig indikation for, at døgnbehandling ikke er et egnet tilbud for dig. Der skal peges på, hvilken form for hjælp, der vil være nødvendigt for, at du kan gennemføre en stofmisbrugsbehandling.

Hvis kommunen tilbyder dig misbrugsbehandling som døgnbehandling, skal kommunen sikre sig, at der er tale om et aktuelt tilbud. Kommunen kan ikke lade det være op til behandlingstilbuddet, om de vil modtage dig.

Kommunen skal også sikre sig, at tilbuddet er egnet til at behandle dig, og eventuelt bevilge den nødvendige socialpædagogiske støtte. Kommunen skal samtidigt sikre sig, at der er personale i behandlingstilbuddet, som har kompetencer til at støtte og behandle dig.

Kommunen skal derfor undersøge dit behov for hjælp og støtte mere indgående. Kommunen skal indhente oplysninger, der kan belyse dit konkrete misbrug, og din øvrige livssituation, blandt andet dit behov for støtte på grund af adfærdsmæssige problemer og særlige sociale og/eller psykiske problemer.

Hvis kommunen vurderer, at E er egnet til at behandle dig, skal kommunen forholde sig til din mors oplysninger om, at du tidligere har været forsøgt behandlet på E, at E erkendte, at de ikke var egnede til at håndtere dig, og at du ikke passede ind i den målgruppe, som blev behandlet dér.

Hvis der er lægelig indikation for, at døgnbehandling ikke kan forenes med din psykiske funktionsnedsættelse, skal kommunen tilbyde dig et egnet midlertidigt botilbud og relevant ambulant behandling. Vi bemærker, at dette fører til, at du i dette tilfælde alene vil have ret til frit valg af ambulant behandling. Der er ikke frit valg af midlertidigt botilbud. Kommunen skal dog sikre sig, at du vil kunne modtage den nødvendige hjælp gennem bevillingen.

Om reglerne

Kommunen er forpligtet til at tilbyde behandling af stofmisbrugere. Garantien indebærer en ret for stofmisbrugeren til at modtage og en pligt for kommunalbestyrelsen til at tilbyde social behandling inden for fristen.

Har stofmisbrugeren ret til døgnbehandling skal kommunen tilbyde dette. Kommunen skal eventuelt tilbyde socialpædagogisk støtte til at deltage i behandlingen, hvis stofmisbrugeren har behov for dette.

Det er væsentligt at få beskrevet det konkrete misbrug, og borgerens livssituation, blandt andet om der er behov for støtte på grund af adfærdsmæssige problemer, og om der er behov for støtte på grund af særlige sociale og/eller psykiske problemer.

Hvis borgeren tidligere har forsøgt døgnbehandling og dette fortsat mislykkes, kan kommunen, hvis der er objektiv klar lægefaglig indikation, træffe afgørelse om, at døgnbehandling ikke (længere) er rette behandlingsindsats. Kommunen skal i dette tilfælde tilbyde borgeren den nødvendige hjælp på anden vis, herunder eksempelvis ved ophold i midlertidigt botilbud samtidigt med tilbud om ambulant misbrugsbehandling.

Stofmisbrugeren har ret til at vælge mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til.

Behandlingstilbuddet skal være godkendt til misbrugsbehandling efter servicelovens § 101, på Tilbudsportalen.

Der vil ikke være frit valg mellem døgn- og dagbehandling, og det vil heller ikke nødvendigvis være alle godkendte behandlingssteder, som er relevante for det planlagte behandlingsforløb. Der kan være forhold, der i enkelte tilfælde gør det nødvendigt at fravige udgangspunktet om frit valg af behandling. Dette kan ske, hvis hensynet til stofmisbrugeren taler herfor.

Hvis der er lægelig indikation for, at døgnbehandling ikke kan forenes med stofmisbrugerens psykiske funktionsnedsættelse, skal kommunen tilbyde et egnet midlertidigt botilbud og relevant ambulant behandling. Dette vil medføre, at stofmisbrugeren ikke har frit valg, idet der ikke er frit valg af midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107. Stofmisbrugeren vil i dette tilfælde have frit valg af ambulantbehandling.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Sagsoplysninger

  • Vi er opmærksomme på, at A (behandlingscenter) anbefaler døgnbehandling. Desuden fremgår det af klagen, at man er uenig i kommunens fortolkning af reglerne om, at funktionsevnen skal være nedsat for at opnå bevilling til døgnbehandling. Det fremgår også, at det er rigtigt, at du ikke har brug for pleje, men derimod har du brug for stabilitet og ro, contra det kaos og den larm, der er på et herberg døgnet rundt. Ro contra det pres, som du oplever gennem negative følelser, dømmende tanker, stoftrang, og økonomi til stoffer. I forhold til din almene tilstand er det anført i klagen, at det forhold, at du ikke har fået konstateret misbrugsrelaterede sygdomme ikke er et relevant argument for at give afslag på døgnbehandling.
  • Vi bemærker hertil, at det afgørende er, om det ud fra en helhedsvurdering af din situation er muligt at gennemføre et ambulant behandlingsforløb, eller om særlig hensyn gør døgnbehandling påkrævet for, at du kan lykkes at komme ud af dit misbrug. Det er derfor vores vurdering, at dit konkrete misbrug og din konkrete situation ikke er af sådan en sværhedsgrad, at den nødvendiggør døgnbehandling. Vi henviser til beskrivelsen af din situation ovenfor i vores begrundelse.
  • Din ambulante behandling skal ikke stå alene. Vi henviser til vores bemærkninger ovenfor om kommunens øvrige forslag om at kombinere tilbud om ambulant behandling af intensiv karakter med tilbud om blandt akuttelefon, støttende samtaler efter behov og en beskæftigelsesrettet indsats.
  • I forhold til dine bemærkninger om udgifter til transport for dig og din hund, bemærker vi, at du kan søge din kommune om hjælp til disse udgifter efter aktivlovens regler.
  • Derudover henviser vi til kommunens genvurdering, som efter vores opfattelse svarer på de øvrige bemærkninger i din klage.
  • Sag nr. 2, j.nr. 2017-2126-38787
  • Du har klaget over din kommunes afgørelse om behandling for misbrug. Kommunen afgjorde sagen den 7. juni 2017.
  • Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
  • Resultatet er:
  • Du har ikke ret til misbrugsbehandling som døgnbehandling
  • Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.
  • Vi gør dig opmærksom på, at vi med denne afgørelse ikke har taget stilling til, om H er et egnet botilbud for dig.
  • H er et midlertidigt botilbud. Kommunen har ikke tilbudt dig et reelt døgnbehandlingstilbud. Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.
  • Du ønsker ophold via J. På Tilbudsportalen er J godkendt som midlertidigt botilbud, almindeligt længerevarende botilbud og almindeligt socialpædagogisk opholdssted.
  • Kommunen har vejledt dig om, at J ikke indgår blandt de behandlingssteder, som du har mulighed for at pege på som led i din ret til frit valg af misbrugsbehandlingssted. J er ikke godkendt på Tilbudsportalen som misbrugsbehandlingssted. Du har derfor ikke ret til at vælge I som behandlingssted.
  • Idet der ikke er frit valg af midlertidige botilbud, har du heller ikke ret til at pege på J i den forbindelse.

Metadata

Retsområder

Serviceloven

Nøgleord

Frit valgBehandlingsformerPersonkredsStofmisbrug

Paragraffer

§ 107§ 101

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 97-17

Udgivet: 2017-12-15

Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...

Ankestyrelsens principafgørelse 23-18

Udgivet: 2018-05-31

Kommunen skal efter serviceloven tilbyde behandling til stofmisbrugere. En stofmisbruger er en person, som er fysisk og/eller psykisk afhængig af et eller flere bevidsthedsændrende stoffer (rusmidler) i en sådan grad, at det medfører skader eller pro...

Ankestyrelsens principafgørelse 43-19

Udgivet: 2019-08-22

Beboere, som opholder sig i midlertidige eller længerevarende botilbud, som er oprettet efter serviceloven, betaler for opholdet (egenbetaling). Når kommunen skal tage stilling til et botilbuds egnethed, skal kommunen også se på, om borgeren har råd ...