Ankestyrelsens principmeddelelse 32-24 om seniorpension og dokumentation eller sandsynliggørelse af tilknytning til arbejdsmarkedet

GældendeÅr: 2024Udgivet: 2024-12-20

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår For at få tilkendt seniorpension er det bl.a. en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet på sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse. I relation til reglerne om seniorpension...

Journalnummer

24-25737, 24-29881, 23-80667, 23-61500

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1, j.nr. 24-25737

 

Du har klaget over Seniorpensionsenhedens afgørelse om afslag på seniorpension. Seniorpensionsenheden afgjorde sagen den 3. juni 2022.

 

Ankestyrelsen har den 31. oktober 2022 stadfæstet Seniorpensionsenhedens afgørelse om afslag på seniorpension. Vi har efterfølgende genoptaget din sag.

 

Den nye afgørelse erstatter vores afgørelse af 31. oktober 2022, som ikke længere er gyldig. 

 

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

Seniorpensionsenheden skal behandle din sag igen.

 

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at Seniorpensionsenheden skal afgøre sagen på ny.

 

Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

 

Seniorpensionsenheden skal, inden den igen afgør sagen, behandle sagen efter de retningslinjer, der er angivet under ”Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre”.

 

Seniorpensionsenheden kontakter dig.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at din beskæftigelse i Libanon i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986 er sandsynliggjort. Det er også sandsynliggjort, at der er tale om fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorpension.  

 

Perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986, svarende til 11 år og 5 måneder, skal derfor indgå i den samlede opgørelse af din hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Når din beskæftigelse i Libanon medregnes i opgørelsen af din hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet har du sammenlagt over 25 års fuldtidsbeskæftigelse. Du opfylder derfor betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Vi vurderer også, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst til, at vi kan afgøre, om du har ret til seniorpension.

 

Der mangler oplysninger om din helbredstilstand. Der mangler også oplysninger om dit seneste job og de arbejdsfunktioner, som du har udført i det seneste job.

 

Seniorpensionsenheden skal nu oplyse sagen og herefter vurdere, om din arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til det seneste job.   

 

Hvad er afgørende for resultatet

Du har søgt om seniorpension den 5. maj 2022. Vi lægger til grund, at du opfylder kravet om alder på ansøgningstidspunktet.

 

Du er indrejst i Danmark fra Libanon den 30. oktober 1986. Det fremgår af oplysningerne fra ATP, at der først er indbetalt hertil fra 1992.

 

Y oplyser, at du har været ansat hos et snedkerfirma/værksted i Libanon i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986. Du arbejdede seks dage om ugen fra mandag til lørdag, hvor du mødte ca. kl. 10 til omkring kl. 21. Undervejs i arbejdsdagen holdt du pauser, hvor du ikke fik løn.

 

Din tidligere arbejdsgiver erklærer på arabisk og engelsk, at du har arbejdet hos ham i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986 med en arbejdstid på ni timer om dagen seks dage om ugen. Erklæringen er dateret og underskrevet den 13. juni 2022.

 

Vi har den 21. marts 2024 bedt om at få indsendt oplysninger, som viser, at du har opholdt dig i Libanon i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986. Vi har også bedt om at få indsendt oplysninger om, at din tidligere arbejdsgiver var arbejdsgiver/indehaver af virksomheden i den periode, hvor du var ansat.

 

Din partsrepræsentant har den 11. april 2024 oplyst til Ankestyrelsen, at der ingen offentlige registre findes i Libanon. Ambassaden kan mod honorering undersøge, om Generel Security ligger inde med oplysninger om dig.

 

Vi har den 8. oktober 2024 bedt om at få indsendt oplysninger om, hvorfor du har oplyst til Seniorpensionsenheden, at du arbejdede med beton og kloak i hjemlandet, når tidligere arbejdsgiver har oplyst, at du arbejdede som tømrer. Du har hertil oplyst, at du arbejdede med jord og beton sammen med din far i de tidlige morgentimer, og at du fra kl. 10 arbejdede på værkstedet som tømrer.

 

Sagens oplysninger i sig selv dokumenterer ikke, at du har været fuldtidsbeskæftiget i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986. Yderligere oplysninger om din beskæftigelse i Libanon vil formentlig ikke kunne skaffes.   

 

Vi vurderer dog på baggrund af en konkret helhedsvurdering, at det er sandsynliggjort, at du har været tilknyttet arbejdsmarkedet som fuldtidsbeskæftiget i ovennævnte periode.

 

Vi lægger vægt på oplysninger via Y om dine arbejdstider sammenholdt med, at din tidligere arbejdsgiver har erklæret, at du har arbejdet hos ham i perioden fra den 1. februar 1975 til den 30. juni 1986 med en arbejdstid på ni timer om dagen i seks dage om ugen.

 

Vi lægger i den forbindelse vægt på karakteren og udformningen af arbejdsgivererklæringen.

 

Den udenlandske arbejdsgivererklæring understøttes af, at du er indrejst i Danmark fra Libanon den 30. oktober 1986, hvilket er efter den oplyste beskæftigelsesperiode.

 

Det er indgået i vurderingen, at der ikke er oplysninger i sagen, som taler i mod, at du har været beskæftiget fuld tid i henhold til dine egne oplysninger og arbejdsgivererklæringen.

 

Det er også indgået i vurderingen, at det formentligt ikke er muligt at oplyse sagen yderligere for så vidt angår din beskæftigelse i Libanon.

 

Det fremgår af ATP-opgørelsen, at der fra 1992 til 2022 er indbetalt til ATP svarende til 17,9 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Omfanget af din hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet opgøres på baggrund af oplysningerne fra ATP og beskæftigelsen i Libanon til sammenlagt over 25 års fuldtidsbeskæftigelse.  

 

Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre

Seniorpensionsenheden skal indhente oplysninger om din helbredstilstand, dit seneste job og de arbejdsfunktioner, som du har udført i det seneste job.

 

Seniorpensionsenheden skal herefter tage stilling til, om din arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til det seneste job. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse foretage en konkret vurdering af din aktuelle arbejdsevne i forhold til det seneste job ved at sammenholde beskrivelsen af arbejdsfunktioner i seneste job med en helhedsorienteret vurdering af arbejdsevnen. Seniorpensionsenheden har i den forbindelse mulighed for at inddrage klinisk funktion.

 

Seniorpensionsenheden kan bede dig medvirke til sagens oplysning. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse vejlede dig om, hvilke oplysninger, der vil være relevante at fremskaffe. Hvis Seniorpensionsenheden kan indhente oplysningerne med samtykke, skal Seniorpensionsenheden bede om dit samtykke til at indhente oplysninger.

 

Seniorpensionsenheden skal vejlede dig om konsekvenserne, hvis du ikke medvirker ved sagens oplysning.

 

Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til Seniorpensionsenheden inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.

 

Om reglerne

Seniorpensionsenheden har ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at Seniorpensionsenheden kan træffe afgørelse. Seniorpensionsenheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til.

 

Seniorpension kan tilkendes ansøgere, som har højst 6 år til folkepensionsalderen.

 

For at få seniorpension er det en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

En ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer anses som fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorpension. Deltidsbeskæftigelse omregnes forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse.

 

Omfanget af hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet skal dokumenteres eller sandsynliggøres fx gennem oplysninger om indbetalte ATP-bidrag, oplysninger fra skattemyndighederne om arbejdsindkomst, oplysninger fra nuværende og tidligere arbejdsgivere, oplysningerne fra udenlandske arbejdsgivere og myndigheder eller ansøgerens egne oplysninger.

 

Det er også en betingelse for at få ret til seniorpension, at personens arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til seneste job.

 

Arbejdsevnen skal vurderes efter det job, som borgeren senest har været i stand til at varetage i en længere periode. Det seneste job er i relation til seniorpension defineret som det job af ca. 12 måneders varighed eller længere, som borgeren senest har varetaget. Seneste job kan i denne sammenhæng ikke være et job med løntilskud.

 

Hvis det seneste job af ca. 12 måneders varighed ligger mere end fem år tilbage i tiden, og der ikke inden for de seneste fem år er kortere perioder med samme type job, der sammenlagt giver ca. 12 måneder, skal seneste job findes ved at se længere tilbage i tiden.

 

Det er Seniorpensionsenheden, der vurderer borgerens arbejdsevne ud fra en individuel konkret helhedsvurdering. Vurderingen af arbejdsevnen skal ske ud fra en helhedsvurdering af borgerens ressourcer og barrierer i forhold til det seneste job, men primært på baggrund af de helbredsmæssige oplysninger. Seniorpensionsenheden kan benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regionens kliniske funktion og den praktiserende læge.

 

Hvis der er relevante behandlingsmuligheder, som kan forbedre borgerens arbejdsevne i forhold til det seneste job, kan det betyde, at arbejdsevnen ikke umiddelbart vil kunne anses for varigt nedsat. Vi henviser til vores principmeddelelse 24-21.

 

Når en borger er i aktuel beskæftigelse over 15 timer om ugen i det seneste job, er der en formodning for, at arbejdsevnen ikke er nedsat til højst 15 timer om ugen.

 

Der kan dog være oplysninger i sagen, der afkræfter denne formodning, og hvor Seniorpensionsenheden - på baggrund af sagens samlede oplysninger om helbredet og indholdet af det aktuelle job - skal foretage en konkret helhedsvurdering af, om borgeren opfylder betingelsen om en varigt nedsat arbejdsevne på højst 15 timer om ugen.

 

I den konkrete helhedsvurdering af arbejdsevnen indgår oplysninger om omfanget af timetal, sygefravær, nedgang i arbejdstid, ændring af arbejdsopgaver, særlige hensyn eller andet. Det er oplysninger, der er relevante for at kunne vurdere, om arbejdsevnen faktisk er nedsat til højst 15 timer om ugen, selvom borgeren er ansat med et højere timetal end 15 timer om ugen. Vi henviser til vores principmeddelelse 39-22.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

Sag nr. 2, j.nr. 24-29881

 

Du har klaget over Seniorpensionsenhedens afgørelse om afslag på seniorpension. Seniorpensionsenheden afgjorde sagen den 22. februar 2024.

 

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

Du har ikke ret til seniorpension.

 

Det betyder, at vi stadfæster Seniorpensionsenhedens afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke opfylder betingelsen om en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet svarende til sammenlagt mindst 20 – 25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Allerede fordi du ikke opfylder betingelsen om en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, har du ikke ret til seniorpension. Vi tager derfor ikke stilling til, om din arbejdsevne varigt er nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til det seneste job.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Du har søgt om seniorpension den 13. februar 2024. Vi lægger til grund, at du opfylder kravet om alder på ansøgningstidspunktet.

 

Vi lægger vægt på, at det fremgår af ATP-opgørelsen, at du i perioden fra 1979 til 2022 har haft en tilknytning til arbejdsmarkedet svarende til 5,1 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Vi lægger også vægt på, at du i følge ATP-opgørelsen i en del perioder har modtaget kontanthjælp, sygedagpenge og dagpenge. De perioder, hvor du har modtaget offentlig forsørgelse, medtages ikke ved opgørelsen af din tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Seniorpensionsenheden sender ATP-opgørelsen til dig den 14. februar 2024, og beder om dine bemærkninger hertil senest den 21. februar 2024. 

Du oplyser i den forbindelse, at du har arbejdet for X i over 10 år.

 

På baggrund af din klage forsøger Seniorpensionsenheden forgæves at kontakte dig telefonisk. Efterfølgende sender Seniorpensionsenheden et brev til dig den 6. marts 2024, hvor du vejledes om, at omfanget af hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet skal dokumenteres eller sandsynliggøres, og at det kan ske med udgangspunkt i fx ansættelseskontakter, lønsedler eller lignende oplysninger fra arbejdsgivere. Du bliver bedt om at indsende yderligere oplysninger senest den 20. marts 2024. Seniorpensionsenheden modtager ikke flere oplysninger fra dig.

 

Det fremgår af ATP-opgørelsen, at der er indbetalt til ATP for beskæftigelse fra X i 2016, 2017, 2018, 2021 og 2022.

 

Der er ikke oplysninger i sagen, der kan dokumentere eller sandsynliggøre yderligere tilknytning til arbejdsmarkedet end de perioder, der ifølge ATP-opgørelsen samlet svarer til 5,1 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Der er således ikke oplysninger i sagen, der understøtter dine oplysninger om, at du har arbejdet for X ud over i de fem år, som fremgår af ATP-opgørelsen, hvorfor vi ikke kan lægge det til grund.

 

Vi vurderer, at der ikke er grundlag for, at Seniorpensionsenheden skal indhente dine indkomstoplysninger fra Skattestyrelsen, da der ikke ud fra sagens oplysninger er en formodning om, at det vil kunne føre til et andet resultat i sagen. Du mangler ca. 15 års fuldtidsbeskæftigelse for at have mellem 20-25 års tilknytning til arbejdsmarkedet. Uanset, om der kunne medregnes yderligere 10 års fuldtidsbeskæftigelse, ville du således ikke samlet set have mellem 20-25 års tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Om reglerne

Seniorpension kan tilkendes ansøgere, som har højst 6 år til folkepensionsalderen.

 

For at få seniorpension er det en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

En ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer anses som fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorpension. Deltidsbeskæftigelse omregnes forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse.

 

Omfanget af hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet skal dokumenteres eller sandsynliggøres fx gennem oplysninger om indbetalte ATP-bidrag, oplysninger fra skattemyndighederne om arbejdsindkomst, oplysninger fra nuværende og tidligere arbejdsgivere, oplysningerne fra udenlandske arbejdsgivere og myndigheder eller ansøgerens egne oplysninger.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

Sag nr. 3, j.nr. 23-80667

 

Du har klaget over Seniorpensionsenhedens afgørelse om afslag på seniorpension. Seniorpensionsenheden afgjorde sagen den 1. september 2023.

 

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

Seniorpensionsenheden skal behandle din sag igen.

 

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at Seniorpensionsenheden skal afgøre sagen på ny.

 

Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

 

Seniorpensionsenheden skal, inden den igen afgør sagen, behandle sagen efter de retningslinjer, der er angivet under ”Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre”.

 

Seniorpensionsenheden kontakter dig.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at Seniorpensionsenheden ikke konkret har forholdt sig til, om oplysningerne fra Rigsarkivet sammenholdt med oplysningerne fra ATP-opgørelsen for samme periode dokumenterer eller sandsynliggør yderligere tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Du har søgt om seniorpension den 22. august 2023. Vi lægger til grund, at du opfylder kravet om alder på ansøgningstidspunktet.

 

Vi lægger vægt på, at det fremgår af ATP-opgørelsen, at der fra 1979 til 2023 er indbetalt til ATP svarende til 19,1 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Beskæftigelse i selvstændig virksomhed

Du har været selvstændig erhvervsdrivende i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. august 2016. Der er indbetalt til ATP i samme periode, hvor du har drevet selvstændig virksomhed. Da der højst kan medregnet ét år pr. kalenderår ved opgørelsen af tilknytningen, kan der ikke medregnes yderligere tilknytning til arbejdsmarked for din periode som selvstændig erhvervsdrivende.

 

Beskæftigelse i selvstændig virksomhed i Spanien

I din ansøgning om seniorpension oplyser du, at du har haft arbejde i Spanien.

 

Seniorpensionsenheden beder dig om, at sende en beskrivelse af de præcise perioder med arbejde i udlandet og din ugentlige arbejdstid samt dokumentation herfor som fx ansættelseskontrakter, lønsedler m.m.

 

Du oplyser, at du har arbejdet i Spanien i ca. et år, hvor du i gennemsnit arbejdede 10 timer dagligt hele ugen. Du var selvstændig og drev en lille is-cafe.

 

Vi lægger vægt på dine oplysninger om, at du hverken har kontrakter eller regnskaber, da det er næsten 30 år siden. Du har derfor ikke angivet konkrete oplysninger som kan føre til, at sagen kan oplyses yderligere.

 

Vi vurderer, at det herved ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende i Spanien.

 

Vi bemærker, at hvis du har eller kan fremskaffe oplysninger om din selvstændige virksomhed i Spanien, kan du indsende oplysningerne til Seniorpensionsenheden.

 

Arbejde som model i årene 1980-1990

Du oplyser, at du har arbejdet som model og været tilknyttet henholdsvis X, Y samt Z med månedlige indtægter i årene 1980-1990. Du indsender oplysninger fra Rigsarkivet for årene 1980-1990.

 

Det fremgår bl.a. af oplysningerne fra Rigsarkivet, at der er angivet en status som lønmodtager for årene 1982 til 1988, og at der er registeret det samme beløb under rubrikken ”erhvervsindkomst” og ”løn” for de enkelte af disse år. Indkomsten er fx 228.317 i år 1984 og 84.725 i år 1986.

 

Ifølge oplysningerne fra ATP-opgørelsen er der ikke indbetalt til ATP i årene 1983 til 1988. Indbetalingerne til ATP har været 1,8 måned i 1980, 1,1 måned i 1981, 0,1 måned i 1982, 3,3 måned i 1989 og 0,8 måned i 1990.

 

Vi lægger vægt på, at Seniorpensionsenheden ikke konkret har forholdt sig til, om oplysningerne fra Rigsarkivet sammenholdt med oplysningerne i ATP-opgørelsen for samme periode dokumenterer eller sandsynliggør yderligere tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Under vores behandling af sagen oplyser du, at X, Y og Z ikke ligger inde med personoplysninger/regnskaber dateret så mange år tilbage. Du kan dog indsende billedmateriale, som kan dokumentere dine arbejdsopgaver, og eventuelt fremsende en skrivelse fra virksomhederne. Du oplyser også, at Y og Z stadig er velfungerende virksomheder, og at disse kan kontaktes og verificere dine udsagn.

  

Hvis du indsender yderligere oplysninger til Seniorpensionsenheden om din ansættelse som model, fx i form af billedmateriale eller en arbejdsgivererklæring fra dine tidligere arbejdsgivere, vil oplysningerne indgå i vurderingen af din tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre

Seniorpensionsenheden skal foretage en ny vurdering af, om du har dokumenteret eller sandsynliggjort yderligere tilknytning til arbejdsmarkedet i 1980-1990, hvor du har oplyst, at du har arbejdet som model.

 

Seniorpensionsenheden skal konkret forholde sig til, om oplysningerne fra Rigsarkivet dokumenterer eller sandsynliggør, at du har haft beskæftigelse som model i ovennævnte periode og i så fald omfanget heraf.

 

Hvis Seniorpensionsenheden vurderer, at der er dokumenteret eller sandsynliggjort en hidtidig tilknytning til arbejdsmarkedet på sammenlagt mellem 20-25 år, skal enheden herefter foretage en konkret vurdering af, om du opfylder betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Seniorpensionsenheden kan ved denne vurdering fx lægge vægt på karakteren og omfanget af arbejdet i nuværende og tidligere arbejdsforhold, antal arbejdstimer, der overstiger mindstekravet på 27 timer ugentligt for indbetaling af fuldt ATP-bidrag sammenholdt med antal arbejdsår, og om ansøgerens helbredsforhold er påvirket efter mange års arbejdsmarkedstilknytning.

 

Hvis du opfylder betingelse om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, skal Seniorpensionsenheden herefter tage stilling til, om din arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til det seneste job. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse foretage en konkret vurdering af din aktuelle arbejdsevne i forhold til det seneste job ved at sammenholde beskrivelsen af arbejdsfunktioner i seneste job med en helhedsorienteret vurdering af arbejdsevnen. Seniorpensionsenheden har i den forbindelse mulighed for at inddrage klinisk funktion.

 

Seniorpensionsenheden kan bede dig medvirke til sagens oplysning. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse vejlede dig om, hvilke oplysninger, der vil være relevante at fremskaffe. Hvis Seniorpensionsenheden kan indhente oplysningerne med samtykke, skal Seniorpensionsenheden bede om dit samtykke til at indhente oplysninger.

 

Seniorpensionsenheden skal vejlede dig om konsekvenserne, hvis du ikke medvirker ved sagens oplysning.

 

Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til Seniorpensionsenheden inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.

 

Om reglerne

Seniorpensionsenheden har ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at Seniorpensionsenheden kan træffe afgørelse. Seniorpensionsenheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til.

 

Seniorpension kan tilkendes ansøgere, som har højst 6 år til folkepensionsalderen.

 

For at få seniorpension er det en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

En ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer anses som fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorpension. Deltidsbeskæftigelse omregnes forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse.

 

Omfanget af hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet skal dokumenteres eller sandsynliggøres fx gennem oplysninger om indbetalte ATP-bidrag, oplysninger fra skattemyndighederne om arbejdsindkomst, oplysninger fra nuværende og tidligere arbejdsgivere, oplysningerne fra udenlandske arbejdsgivere og myndigheder eller ansøgerens egne oplysninger.

 

Omfanget af beskæftigelse i selvstændig virksomhed kan sandsynliggøres eller dokumenteres ud fra fx oplysninger om arten og omfanget af virksomheden, ansøgerens personlige arbejdsopgaver og arbejdstid, ansat arbejdskraft, virksomhedens omsætning, indtjening samt ansøgerens årlige selvstændige erhvervsindtægt opgjort på grundlag af årsopgørelsen eller på anden måde.

 

Hvis ansøgeren har haft en tilknytning til arbejdsmarkedet svarende til 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse, kan betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet anses for opfyldt efter Seniorpensionsenhedens konkrete vurdering. I vurderingen indgår karakteren og omfanget af arbejdet i nuværende og tidligere arbejdsforhold. Der kan lægges vægt på antal arbejdstimer, der overstiger mindstekravet på 27 timer ugentligt for indbetaling af fuldt ATP-bidrag, sammenholdt med antal arbejdsår, og om ansøgerens helbredsforhold er påvirket efter mange års arbejdsmarkedstilknytning.

 

Det er også en betingelse for at få ret til seniorpension, at personens arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til seneste job.

 

Det er Seniorpensionsenheden, der vurderer borgerens arbejdsevne ud fra en individuel konkret helhedsvurdering. Vurderingen af arbejdsevnen skal ske ud fra en helhedsvurdering af borgerens ressourcer og barrierer i forhold til det seneste job, men primært på baggrund af de helbredsmæssige oplysninger. Seniorpensionsenheden kan benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regionens kliniske funktion og den praktiserende læge.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

Sag nr. 4, j.nr. 23-61500

 

Du har klaget over Seniorpensionsenhedens afgørelse om afslag på seniorpension. Seniorpensionsenheden afgjorde sagen den 7. juli 2023.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

Seniorpensionsenheden skal behandle din sag igen.

 

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at Seniorpensionsenheden skal afgøre sagen på ny.

 

Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

 

Seniorpensionsenheden skal, inden den igen afgør sagen, behandle sagen efter de retningslinjer, der er angivet under ”Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre”.

 

Seniorpensionsenheden kontakter dig.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at det er sandsynliggjort, at du har været beskæftiget i udlandet.

 

Seniorpensionsenheden skal herefter tage stilling til omfanget af din beskæftigelse i udlandet for at kunne vurdere, om din hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet samlet set er mindst 25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Du har søgt om seniorpension den 7. april 2023. Vi lægger til grund, at du opfylder kravet om alder på ansøgningstidspunktet.

 

Det fremgår af ATP-opgørelsen, at der fra 1976 til 2022 er indbetalt ATP svarende til 7,7 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Det fremgår også af ATP-opgørelsen, at du i perioder har modtaget kontanthjælp og sygedagpenge. De perioder, hvor du har modtaget offentlig forsørgelse, medtages ikke ved opgørelsen af din tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Du har været selvstændig erhvervsdrivende som billedkunstner siden 1988. Ifølge Seniorpensionsenhedens opslag i dine skatteoplysninger, har du et overskud i virksomheden i årene 1990-1993 og i årene 1998-2008. Der er ikke indbetalt til ATP for beskæftigelse eller for offentlig forsørgelse i disse år. For så vidt angår årene 1994-1997 og årene 2009-2020 har der ikke været aktivitet i virksomheden, og du bekræfter, at du ikke har været beskæftiget i selvstændig virksomhed i disse år.

 

Vi er enige i Seniorpensionsenhedens vurdering af, at du har været beskæftiget som selvstændig erhvervsdrivende i et omfang der svarer til 15 års fuldtidsarbejde.

 

Din samlede tilknytning til arbejdsmarkedet udgør herefter 22,7 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Du oplyser, at du har arbejdet som rejseleder og destinationschef for W og X i årene 1978 til 1986. Du indsender bl.a. kopi af arbejdstilladelser og sygeforsikring samt kopi af dit pas. Du oplyser også, at du ikke betalte skat på grund af en på det tidspunkt gældende regel om skattefritagelse.

 

Du oplyser til Ankestyrelsen, at du har kontaktet Y. Y oplyser til dig, at banken kun kan gå tilbage til 1998, så lønsedler findes ikke mere. Du har også kontaktet Z, som overtog W, der ikke ligger inde med noget til at understøtte din tidligere ansættelse, da det ligger for langt tilbage i tiden og i et selskab, som i praksis ikke længere eksisterer.

 

Sagens oplysninger i sig selv dokumenterer ikke omfanget af din hidtidige beskæftigelse.

 

Vi vurderer dog på baggrund af en konkret helhedsvurdering, at det er sandsynliggjort, at du har været beskæftiget i udlandet.

 

Vi lægger særligt vægt på, at der på flere af arbejdstilladelserne er anført W eller X under selskab. Derudover er der ikke indbetalt til ATP for beskæftigelse i årene 1979 til og med 1982. I 1983 er der indbetalt til ATP for 4,3 måneds beskæftigelse, i 1984 for 4 måneders beskæftigelse og ligeledes for 4 måneders beskæftigelse i 1985. 

 

Hvad skal Seniorpensionsenheden gøre

Seniorpensionsenheden skal tage stilling til omfanget af din beskæftigelse i udlandet for at kunne vurdere, om din hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet er mindst 25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse sammenholde oplysningerne fra dine indsendte dokumenter med sagens øvrige oplysninger og forholde sig til, om sagen kan oplyses yderligere med henblik på sandsynliggørelsen af selve omfanget af beskæftigelsen.  

 

Hvis din samlede tilknytning til arbejdsmarkedet svarer til mindst 25 års fuldtidsbeskæftigelse, skal Seniorpensionsenheden herefter tage stilling til, om din arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til det seneste job. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse foretage en konkret vurdering af din aktuelle arbejdsevne i forhold til det seneste job ved at sammenholde beskrivelsen af arbejdsfunktioner i seneste job med en helhedsorienteret vurdering af arbejdsevnen. Seniorpensionsenheden har i den forbindelse mulighed for at inddrage klinisk funktion.

 

Seniorpensionsenheden kan bede dig medvirke til sagens oplysning. Seniorpensionsenheden skal i den forbindelse vejlede dig om, hvilke oplysninger, der vil være relevante at fremskaffe. Hvis Seniorpensionsenheden kan indhente oplysningerne med samtykke, skal Seniorpensionsenheden bede om dit samtykke til at indhente oplysninger.

 

Seniorpensionsenheden skal vejlede dig om konsekvenserne, hvis du ikke medvirker ved sagens oplysning.

 

Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til Seniorpensionsenheden inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.

 

Om reglerne 

Seniorpensionsenheden har ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at Seniorpensionsenheden kan træffe afgørelse. Seniorpensionsenheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til.

 

Seniorpension kan tilkendes ansøgere, som har højst 6 år til folkepensionsalderen.

 

For at få seniorpension er det en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.

 

En ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer anses som fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorpension. Deltidsbeskæftigelse omregnes forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse.

 

Omfanget af hidtidige tilknytning til arbejdsmarkedet skal dokumenteres eller sandsynliggøres fx gennem oplysninger om indbetalte ATP-bidrag, oplysninger fra skattemyndighederne om arbejdsindkomst, oplysninger fra nuværende og tidligere arbejdsgivere, oplysningerne fra udenlandske arbejdsgivere og myndigheder eller ansøgerens egne oplysninger.

 

Omfanget af beskæftigelse i selvstændig virksomhed kan sandsynliggøres eller dokumenteres ud fra fx oplysninger om arten og omfanget af virksomheden, ansøgerens personlige arbejdsopgaver og arbejdstid, ansat arbejdskraft, virksomhedens omsætning, indtjening samt ansøgerens årlige selvstændige erhvervsindtægt opgjort på grundlag af årsopgørelsen eller på anden måde.

 

Hvis ansøgeren har haft en tilknytning til arbejdsmarkedet svarende til 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse, kan betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet anses for opfyldt efter Seniorpensionsenhedens konkrete vurdering. I vurderingen indgår karakteren og omfanget af arbejdet i nuværende og tidligere arbejdsforhold. Der kan lægges vægt på antal arbejdstimer, der overstiger mindstekravet på 27 timer ugentligt for indbetaling af fuldt ATP-bidrag, sammenholdt med antal arbejdsår, og om ansøgerens helbredsforhold er påvirket efter mange års arbejdsmarkedstilknytning.

 

Det er også en betingelse for at få ret til seniorpension, at personens arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i forhold til seneste job.

 

Det er Seniorpensionsenheden, der vurderer borgerens arbejdsevne ud fra en individuel konkret helhedsvurdering. Vurderingen af arbejdsevnen skal ske ud fra en helhedsvurdering af borgerens ressourcer og barrierer i forhold til det seneste job, men primært på baggrund af de helbredsmæssige oplysninger. Seniorpensionsenheden kan benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra regionens kliniske funktion og den praktiserende læge.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

Metadata

Retsområder

Lov om social pensionPensionslovenLov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Nøgleord

Tilknytning til arbejdsmarkedetDokumentationseniorpensionKonkret vurderingSandsynliggørelse

Paragraffer

§ 10§ 26a§ 26c26f

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principmeddelelse 32-24 om seniorpension og dokumentation eller sandsynliggørelse af tilknytning til arbejdsmarkedet

Udgivet: 2024-12-20

Principmeddelelsen fastslår For at få tilkendt seniorpension er det bl.a. en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet på sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse. I relation til reglerne om seniorpension...

Ankestyrelsens principmeddelelse 32-24 om seniorpension og dokumentation eller sandsynliggørelse af tilknytning til arbejdsmarkedet

Udgivet: 2024-12-20

Principmeddelelsen fastslår For at få tilkendt seniorpension er det bl.a. en betingelse, at ansøgeren har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet på sammenlagt mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse. I relation til reglerne om seniorpension...

Ankestyrelsens principmeddelelse 19-24 om sygedagpenge - bortfald - manglende medvirken - rimelig grund - afbud

Udgivet: 2024-07-10

Principmeddelelsen fastslår En sygemeldt har under sygefraværet pligt til at medvirke ved kommunens opfølgningsindsats. Den sygemeldte skal derfor medvirke ved de lovfastsatte opfølgningssamtaler, som kommunen indkalder den sygemeldte til. Som udgang...