Ankestyrelsens principafgørelse 9-15

GældendeÅr: 2015Udgivet: 2015-02-06

Beskrivelse

Ved tilkendelsen af førtidspensionen har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes. frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som ...

Journalnummer

2014-3732-05050

Indhold

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke har ret til førtidspension efter den 1. oktober 2013.

Vi vurderer i den forbindelse, at der er sket en væsentlig forbedring af din arbejdsevne, som gør, at du fremover kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Vi vurderer også, at pensionen ikke skal bevares i yderligere 3 måneder, inden der kan ske en frakendelse af den.

Vi har lagt vægt på, at du er tilkendt førtidspension fra den 1. december 2008 på grund af emotionelt ustabil personlighedsstruktur, ADHD og følgevirkninger efter halebensbrud.

Vi har også lagt vægt på, at du har arbejdet som social- og sundhedshjælper ved XX Kommune.

Vi har i den forbindelse lagt særlig vægt på oplysningerne fra e-indkomst. Det fremgår heraf, at du i 2011 arbejdede gennemsnitlig 28,54 timer om ugen, at du i 2012 arbejdede gennemsnitlig 27,74 timer om ugen, og at du fra januar 2013 til maj 2013 arbejdede gennemsnitlig 29,8 timer om ugen.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du går til psykiater med depression.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at du på trods af depression og behandling hos psykiater har arbejdet som social- og sundhedshjælper.

Vi har ved vurderingen af, at der ikke er grund til, at du bevarer førtidspensionen i indtil 3 måneder, lagt vægt på, at du allerede har et forsørgelsesgrundlag, som gør, at du kan være selvforsørgende.

Efter reglerne er det en betingelse for at træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, at der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Forelæggelse for rehabiliteringsteamet

Vi bemærker, at vi ikke finder, at det er en betingelse, at kommunen skal udarbejde en rehabiliteringsplan og forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, når der er tale om sager, hvor kommunen frakender borger en førtidspension.

Vi har herved lagt vægt på, at beslutning om forelæggelse for teamet er et led i kommunens sagsbehandling og afhænger af en forudgående vurdering fra kommunens side af, om der er grundlag for at påbegynde en sag, herunder om borgeren kunne være i målgruppen for enten fleksjob, ressourceforløb, førtidspension eller tilskud til selvstændig virksomhed.

Vi har også lagt vægt på, at der ved frakendelse af førtidspension ikke skal iværksættes en fremadrettet indsats for borger, idet borger, inden frakendelse kan komme på tale, skal have vist en arbejdsevne, som kan anvendes enten på det ordinære eller det rummelige arbejdsmarked.

Sag 2 (j.nr. 2014-3732-49878):

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i din sag om klage over XX Kommunes afgørelse af 22. oktober 2013 om frakendelse af førtidspension.

Resultatet er

• Du har ikke ret til førtidspension efter den 1. november 2013

Det betyder, at vi er enige i kommunens afgørelse, som vi stadfæster.

Der var enighed på mødet.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke har ret til førtidspension efter den 1. november 2013.

Vi vurderer i den forbindelse, at der er sket en væsentlig forbedring af din arbejdsevne, som gør, at du fremover kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Vi vurderer også, at pensionen ikke skal bevares i yderligere 3 måneder, inden der kan ske en frakendelse af den.

Vi har lagt vægt på, at du blev tilkendt førtidspension i 2003.

Vi har også lagt vægt på, at du i 2004 tog et vagtcertifikat på Teknisk skole, og at du fra 2004 til 2005 har taget 6 semestre af Produktionsteknologisk uddannelse på NN Akademi.

Vi har desuden lagt vægt på, at kommunen i 2007 gjorde din førtidspension hvilende, fordi du blev tilkendt revalidering til hospitalteknisk assistent.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at du arbejdede som hospitalteknisk assistent fra juni 2009, hvor du blev færdig med uddannelsen, og frem til december 2009.

Vi har endelig lagt vægt på, at du i foråret 2010 blev tilkendt fleksjob. Du har fra 1. november 2010 og frem til 31. juli 2011 arbejdet i fleksjob 25 timer om ugen. Herefter blev du fra den 1. august 2011 ansat i din ægtefælles virksomhed, hvor du arbejdede 25 timer om ugen frem til den lukkede i juli 2013. Du fik herefter ledighedsydelse fra den 1. august 2013 til den 23. september 2013, hvor du startede i et nyt fleksjob med 24 timer ugentligt.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du har meget lang transporttid, og at du derfor ikke kan klare et fleksjob.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at du gennem en længere årrække har vist, at du kan klare et fleksjob. I forhold til transporttiden i dit fleksjob er der, som kommunen bemærker, mulighed for at regulere skånehensynene i dit fleksjob under hensyn til transporttiden.

På denne baggrund er det dokumenteret, at der er sket en væsentlig forbedring af din arbejdsevne, så du vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Efter reglerne er det en betingelse for at træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, at der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Forelæggelse for rehabiliteringsteamet

Vi bemærker, at vi ikke finder, at det er en betingelse, at kommunen skal udarbejde en rehabiliteringsplan og forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, når der er tale om sager, hvor kommunen frakender borger en førtidspension.

Vi har herved lagt vægt på, at beslutning om forelæggelse for teamet er et led i kommunens sagsbehandling og afhænger af en forudgående vurdering fra kommunens side af, om der er grundlag for at påbegynde en sag, herunder om borgeren kunne være i målgruppen for enten fleksjob, ressourceforløb, førtidspension eller tilskud til selvstændig virksomhed.

Vi har også lagt vægt på, at der ved frakendelse af førtidspension ikke skal iværksættes en fremadrettet indsats for borger, idet borger, inden frakendelse kan komme på tale, skal have vist en arbejdsevne, som kan anvendes enten på det ordinære arbejdsmarked eller i et fleksjob.

Metadata

Retsområder

Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen

Nøgleord

FrakendelseFørtidspensionRehabiliteringsteam

Paragraffer

§ 2§ 7§ 6§ 1§ 9§ 44

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principmeddelelse 78-19

Udgivet: 2019-11-28

Principmeddelelsen er en sammenskrivning af 22-14, 79-14, 8-15 og 65-15. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, og som...

Ankestyrelsens principafgørelse 9-15

Udgivet: 2015-02-06

Ved tilkendelsen af førtidspensionen har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes. frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som ...

Ankestyrelsens principafgørelse 9-15

Udgivet: 2015-02-06

Ved tilkendelsen af førtidspensionen har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes. frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som ...